یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

پروژه انتقال آب دریای خزر به مناطق كویری آغاز شد !

+0 بَگَن (Bəyən)

 

                      پروژه عظیم انتقال آب دریای خزر به مناطق كویری آغاز شد!

                                                 حسن راشدی 31 فروردین 91

دریاچه ارومیه بر اثر كم آبی در حال جان دادن است و زمینهای حاصلخیز آذربایجان در حال تبدیل شدن به كویر نمك !  به جای انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه و جلوگیری از سونامی نمك و تبدیل زمینهای حاصلخیز آذربایجان به كویر نمك آب خزر را با هزینه های سرسام آور شیرین كرده به كویرها انتقال می دهند تا در مناطق بی آب و علف و سوزان كویری كشاورزی رونق گیرد !
    نمایندگان آذربایجان در مجلس ! صحبتمان با شماست  آیا وقت صحبت از حقوق مردم آذربایجان نرسیده ،‌آیا وعده انتقال آب شیرین رودخانه ارس به دریاچه ارومیه طرح واقعی است؟
 دریاچه ارومیه نیاز به آب شیرین ندارد كه با طرح غیر كارشناسانه و با نام  انتقال آب رودخانه ارس ، كشاورزان را كه با آب شیرین این رودخانه كشاورزی كرده امرار معاش می كنند نگران كنیم ، آب شور خزر را به دریاچه ارومیه انتقال دهید . نیاز به شیرین كردن آب خزر با هزینه های سرسام آور هم نیست انتقال آب شور برای ما كافی است ما برای نجات عروس زیبای آذربایجان و كند كردن سرعت مهاجرتمان از سرزمین آبا - اجدادی خود به شهرهای مركزی و كویری به آب شور قانع هستیم ، آب شیرین گوارای  سمنان ، قم و كاشان و اصفهان و سبزوار و بیرجند ؛ لطفا صدای ما را بشنوید و به ندای ما پاسخ دهید ! 
جناب آقای رئیس جمهور لطفا كلنگتان از كنار دریای خزر به سوی آذربایجان هم بر زمین بخورد، دریاچه ارومیه تش و قم و كاشان و اصفهان است و در حال احتضار ! نه تر از سمنانگزارش انتقال آب دریای خزر به كویرها را از خبرگزاریهای رسمی ایران بخوانید :  
                    


آردینی اوخو - ادامه

نامه سرگشاده دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان

+0 بَگَن (Bəyən)
 تغییر نام یك دانشگاه به سلیقه آقایان!          نامه سرگشاده دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان به

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس

برای تجدید نظر در عنوان انتخابی برای دانشگاه

تكمیلی: به زودی و در صورت موافقت اساتید محترم، اسامی موافقین هیئت علمی نیز ثبت خواهد شد؛ انشاالله.

+ دانشجویان محترمی كه موافق محتوای این نامه هستند اسم، رشته، ورودی و روزانه شبانه بودن خودشون رو در بخش نظرات مطلب برای ما ارسال كنند تا ذیل  نامه درج بشه.

+ لطفاً از اختلاف نظرهای جزئی با متن نامه صرف نظر كنید چون نه فرصت كافی برای گرفتن همه نظرات وجود داشت و نه اینكه لحاظ كردن همه سلیقه ها در یك نامه كار ممكنی هست اما محتوای نامه بر اساس شنیدن نظرات گوناگون تنظیم شده و بعیده كه بشه روی محتوای دیگری اندازه این محتوا به اجماع رسید.

+ دوستان باتجربه می دونند كه تغییر عنوان "شهید مدنی" تقریباً غیر ممكنه و ما حداكثر می تونیم باعث اضافه شدن پسوند آذربایجان بشویم. البته برای اینكه مسئله تغییر نام كلی دانشگاه كلاً بسته نمونه پیشنهاد كردیم شورای عالی از سه عنوان پیشنهادی دانشگاه استفاده كنه كه هم شامل تغییر نام دانشگاه بشه و هم اضافه شدن پسوند آذربایجان.

+ رسانه باشید و به رفقا و دوستان و همم كلاسیها و هم اتاقیهاتون اطلاع بدید تا اگر موافقند اسمشون رو بفرستند. اگر موافقید تو كلاستون اعلام عمومی كنید و از بچه ها بخواید اسمشون رو برامون بفرستند. ضمناً مطلقاً هم بدون اطلاع كسی، اسمشون رو نفرستید.

+ باید ظرف همین دو سه روز كار جمع آوری اسامی موافقین نامه انجام بشه تا بلافاصله برای خبرگزای ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس ارسال بشه. پس مدد كنید.



آردینی اوخو - ادامه

وارلیق و هویت نیسگیلیمیز

+0 بَگَن (Bəyən)

    دوكتور میر هدایت حصاری نین یاس مجلیسینده

                                      وارلیق و هویت نیسگیلیمیز

                                            ح . راشدی :  20 / فروردین / ۱۳۹۱

 

كئچن ایل (۱۳۹۰) بهمن آیی نین  ایگیرمی سینده آذربایجان ادبیاتی نین تانینمیش سیمالاریندان اولان ‌شاعیر ، یازیچی ، تدقیقاتچی و  وارلیق درگی سی نین یازارلار هئیتی عضوو دوكتور میر هدایت حصاری ۸۲ یاشیندا فانی دونیانی ترك ائدیب ابدی حیاتا قووشدو .

بو دگرلی انسانین حاقّیندا طبیعی كی ،  اینتئرنئت عالمینده چوخلو یازیلار یازیلدی و اونون یازدیغی و یاراتدیغی اثرلر ادبیات سئونلریمیزه تانیتدیریلدی ؛  آمما بیر مسئله هویت و وارلیغیمیزلا علاقه دار  بیر نیسگیل درجه سی قدر اونون یاس مراسیمینده منیم ذهنیمی مشغول ائتدی ؛ اودا بو قوجامان بیلگینیمیزه  تهراندا و " اكباتان " شهرجیگینده قورولان یاس مراسیمی نین اونا لایق اولمادیغی و چوخ ضعیف حالدا و حتی اونون اوزون ایللر بویو و عؤمرونون سونونا قدر چالیشدیغی هدفله بئله فاصله له سی اولان یاس توره نی نین كئچیریلمه سی ایدی !  

                                                  



آردینی اوخو - ادامه

سرزمین‌های شگفت انگیز و مردمانی مهربان

+0 بَگَن (Bəyən)

          سرزمین‌های شگفت انگیز و مردمانی مهربان

                                        نوشته ویلیام داگلاس – ترجمه حمید دادیزاده تبریزی

 

بخشی از كتابسرزمین‌های شگفت انگیز و مردمانی مهرباننوشته ویلیام داگلاس – ترجمه حمید دادیزاده تبریزی :

 شاید قضاوت در مورد یك رویداد تاریخی زیاد هم آسان نباشد چرا كه هر كس از دید خود و گرایشی كه نسبت به آن رویداد دارد به  آن می نگرد و قضاوت می كند ؛ شاید بهترین تفسیرها از یك رویداد تاریخی مربوط به كسانی باشد كه در این رویداد بی طرف هستند و از بیرون و به عنوان فردی كه  حب و بغضی به موضوع  ندارند مسئله را  بررسی می كنند .  ولی نظر مثبت كسانیكه حتی فكر منفی نسبت به رویداد دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است .

در این مختصر دیدگاه یك آمریكایی مخالف كمونیسم و شوروی ، در مورد تحولات آذربایجان در سالهای ۱۳۲۴-۱۳۲۵ هجری شمسی و رهبر این نهضت سید جعفر پیشه وری و اصلاحاتی كه توسط وی در طول یك سال حاكمیت فرقه دموكرات در آذربایجان صورت گرفته و این آمریكایی قاضی و پژوهشگر ،‌برای پی بردن  تاثیر این رویداد بر مردم ، از نزدیك با مردم آذربایجان هم صحبت شده به صورت خلاصه  كه از میان ترجمه آقای حمید دادیزاده انتخاب شده است ارائه می گردد :                



آردینی اوخو - ادامه

واكنش مقامات رسمی و مجتهدین ایران به سخنان احمدی‌نژاد در تاجیكستان

+0 بَگَن (Bəyən)

واكنش مقامات رسمی و مجتهدین ایران  به سخنان احمدی‌نژاد در تاجیكستان

 

 سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در تاجیكستان، نه تنها با انتقادات برخی از شخصیت‌های فرهنگی كشور روبه‌رو شده است، بلكه امروز آیت‌الله مكارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید هم به این مسأله واكنش نشان داده است.


به گزارش «تابناك»، ماجرا از آنجا آغاز شد كه رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان تاجیكستان گفته بود كه: «فردوسی مكتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مكتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد»؛ مطلبی كه بلافاصله با واكنش برخی از چهره‌های فرهنگب روبه‌رو شد و رئیس مركز اسناد و كتابخانه مجلس شورای اسلامی و از تاریخ‌نویسان جوان در تعبیری سخنان رئیس جمهور در تاجیكستان را نژادگرایی افراطی به اسم نامید.

وی در این باره نوشت:



آردینی اوخو - ادامه