یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

بنای پاسارگاد مقبره كوروش نیست !

+0 بَگَن (Bəyən)

   

     بنای پاسارگاد مقبره كوروش نیست !            

                                                               حسن راشدی :  ۲۰ آبان ۱۳۸۹

     چندی پیش در وبلاگی ‘ تصویر فردی به نمایش گذاشته شده بود كه برای اظهار بندگی به كوروش  سر سلسله هخامنشیان ‘  به پای مقبره ای كه به نام وی در پاسارگاد منسوب است ‘ افتاده و بر خاك آن سجده می كرد ! و این در حالی است  كه  بنایی كه به نام مقبره كوروش در پاسارگاد مشهور  است نمی تواند  قبر كوروش هخامنشی باشد !

     قبر كوروش كه گفته می شود در پاسارگاد است ، افسانه ای بیش نمی تواند باشد ؛ زیرا  آنچه كه امروز به قبر كوروش مشهور است  در كتابهای تاریخی حمداله مستوفی ‘ ابن بطوطه و دیگر سیاحان و مورخان قرون گذشته  و در میان مردم محل به " مقبره مادر سلیمان" مشهور بوده كه در دوره پهلوی اول آنرا به نام  "مقبره كوروش " به مردم معرفی كردند !

  پاسارگاد به چندین دلیل نمی تواند مقبره كوروش باشد كه به سه تا از آنها اشاره می شود  :



آردینی اوخو - ادامه

مصاحبه با دكترحسین محمدزاده صدیق

+0 بَگَن (Bəyən)

                      مصاحبه با دكترحسین محمدزاده صدیق

            درباره فرهنگنامه میرزا مهدی خان استرآبادی به نام «سنگلاخ»

       مصاحبه كننده: دكتر حسن ریاضی (ایلدیریم)

-آقای دكتر ، اخیراً اطلاع یافتیم كه شما پس از چاپ ترجمه‌ی فارسی كتاب دیوان لغات ترك، مشغول آماده‌سازی كتاب «سنگلاخ» برای انتشار هستید. از شما می‌خواهیم كه درباره‌ی این كتاب و نویسنده‌ی آن، اطلاعاتی در اختیار ما بگذارید.

-كتاب سنگلاخ، شاهكار لغت‌نویسی جهان اسلام و فرهنگ‌نامه‌ی شعری سده‌های میانه است. میرزا مهدی‌خان استرآبادی، این كتاب را براساس دوازده جلد اثرِ منظوم و نه جلد ‌اثر منثور از آثار امیر علیشیر نوایی (متوفی در ۹۰۶ هـ. ۱۵۰۰م.)در شكلی بسیار اعجاب‌آور نگاشته و آن را به سه بخش تقسیم كرده است:



آردینی اوخو - ادامه

آنا سئوگیسی

+0 بَگَن (Bəyən)

                 

                      قاراداع زلزله سینده كؤرپه لرینی الدن وئرن آنالاری خاطیرلاركن 

               اَن چتین دورومدا  آنا سئوگیسی        !     Ən çətin durumda ANA sevgisi