یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

دوکتور جواد هئیت ابدی یاشادی

+0 بَگَن (Bəyən)

       دوکتور جواد هئیت ابدی یاشادی

                                                  حسن راشدی  4 / 6 / 1393

آچیقلاما : " بو مقاله رحمتلیک دوکتور هئیت وفات ائتدیکدن سونرا و تقریبا بیر ایل قاباق بیر مجموعه ده چاپ اولماق اوچون یازیلمیشدی ؛ لاکین او مجموعه چیخمادی و سایین دوکتور محمدرضا هئیتین  " وارلیق " مجله سی‌نین یئنی دن چیخاردیغی ایلک ساییسیندا چاپ اولدو ؛ ایندی ایسه او مقاله بورادا یایینلانیر "

1358- جی ایلین یای آیلاری ایدی ، اسلامی انقلاب یالنیز نئچه آی ایدی غلبه چالمیشدی و مطبوعات، آزادلیق هاواسیندا نفس چکمَکده ایدی .

مختلیف مجلّه و نشریه لر چئشیدلی دیل ، فیکیر و مکتب­لری داشییاراق دکّه­ لرده ساتیشا قویولدوغو حالدا تهران دانیشگاهی قارشیسیندا و پیادایوللاردا اؤیرنجیلر اللرینده نمایش ائتدیریلَن ، داها چوخ سول فیکیرلی نشریه ­لر ساتیلماقدا ایدی .

من­ده ، پهلوی زامانی " شاهرضا " و بهمن انقلابیندان سونرا " انقلاب " آدلانان خیاباندا و " تهران بیلیم یوردو " ( تهران دانیشگاهی ) قارشیسیتدا و خیابانین گونئی بؤلومونون پیادایولوندا کیتاب دوکانلارینا باخا باخا یئری­مَکده ­ایدیم .

پیادایولدا حرکت ائدرکَن بیردن گؤزوم بیر کیتاب دوکانی­نین  شوشه­ سینده خوش خط ایله و یئکه حرفلرله یازیلمیش بیر یازی یا دوشدو :  " مبانی دستور زبان آذربایجانی منتشر شد .")



آردینی اوخو - ادامه

هابیل علی اف پدر هنر کمانچه آذربایجان درگذشت

+0 بَگَن (Bəyən)

       Image result for ‫هابیل علی اف‬‎ 

                                هابیل علی اف پدر هنر کمانچه آذربایجان  درگذشت   

                                    (برگرفته از سایت بی بی سی با تلخیص مختصر)  

                  هابیل علی‌اف؛ حکایت کمانچه‌ای که نغمه‌اش نوشیدن داشت نه نیوشیدن

سالهایی بود نه چندان دور که کمانچه در ایران می رفت به فراموشی سپرده شود، کمانچه نوازان، سازی به عمر تاریخ ایران را کنار می گذاشتند و ویلون فرنگی به دست می گرفتند تا از معاش نیفتند، ویلون زن ناشی را می گفتند سازش صدای کمانچه می دهد و این ساز می رفت تا واپسین ناله هایش را در آغوش "تال" نوازان لرستان سر کند. تلاشهای روح الله خالقی در هنرستان موسیقی ملی برای احیای این ساز هم ره چندانی به جایی نمی برد و ناله درونگرای کمانچه می رفت تا زیر آوای رسای ویلون خفه شود.

در همان سالها در آن سوی مرزهای شمالی ایران، به برکت سیاست حاکمان کمونیست در پشتیبانی از هنر "خلقها"، کمانچه که در نبود دربار و بزمهای امیران و خوانین، تنها در دست کولیهای دوره گرد مانده بود، قدری دوباره دید و جایگاهی یافت و رشد کرد و بالید. کمانچه در هنرستانها تدریس شد و به ارکسترهای بزرگ مجلسی راه یافت، بر روی ساخت و صدادهی اش تحقیقات علمی شد و در این ساز بی آنکه در ساخت و ریخت سنتی اش دستی برده شود، به سازی توانمند برای هماوایی با سازهای اروپایی بدل شد.



آردینی اوخو - ادامه

حقوق فرهنگی - مدنی ترکان و دیگر ملیتها در ایران

+0 بَگَن (Bəyən)

                    حقوق فرهنگی - مدنی ترکان و دیگر ملیتها در ایران 

                                    حسن راشدی 1/شهریور / 1394

بعد از پایان جنگ ایران و عراق و باز گشت آرامش به کشور ، روشنفکران ، تحصیلکرده ها و  دانشجویان جوامع غیر فارس ایران برای دستیابی به حقوق فرهنگی خویش و داشتن حق تحصیل  به زبان خود فعالیتهای چشمگیری را شروع کردند .

از بین ملیتهای غیر فارس ایران ، تُرکها ، عربها ، ترکمنها ،کردها ، و بلوچها بیشترین تحرکات را جهت دسترسی به این حقوق از خود نشان داده و می دهند . از آنجائیکه ترکهای ایران بیشترین جمعیت غیر فارس را تشکیل داده و تقریبا در اغلب اقشار جامعه کشور حضور فعال دارند و حرکت اعتراضی آنها به توهین روزنامه دولتی " ایران " در سال ۱۳۸۵ ابعاد گسترده ای را داشت بیشتر مورد توجه قرار می گیرند .



آردینی اوخو - ادامه