یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

متن كامل توافقنامه هسته ای ایران و 1+٥

+0 بَگَن (Bəyən)

    خبر فوری: ایران با شش قدرت جهانی به توافق رسید/ هر دو طرف مدعی پیروزی هستند                    

                               متن كامل توافقنامه هسته ای ایران و 1+٥

                3 آذر  1392 یكشنبه  24 نوامبر 2013

متن كامل توافقنامه هسته ای ایران و كشورهای ۱+٥ كه با نام "برنامه مشترك برای اقدام" شناخته می شود از خبرگزاری مهر به این صورت نقل می شود:

مقدمه

هدف این مذاكرات رسیدن به راه حل توافق دوجانبه و جامع بلند مدت كه اطمینان می دهد برنامه هسته ای ایران كاملا صلح آمیز خواهد بود، است. ایران مجددا تاكید می كند كه تحت هیچ شرایطی به دنبال تسلیحات هسته ای نخواهد بود. این راه حل جامع بر پایه اقدامات ابتدایی بوده و در نهایت منجر به گام پایانی می شود. این توافق بر اساس نگرانی های موجود حاصل شده است. این راه حل جامع ایران را قادر می كند، تا به طور كامل از حق استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز بر اساس معاهده ان پی تی و بر اساس قوانین آن بهره مند شود.

این راه حل جامع به طور مشترك برنامه غنی سازی با میزان پایین و شفاف سازی برای اطمینان حاصل كردن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را شامل می شود. این راه حل جامع همچنین یك تفاهم فراگیری را مبنی بر اینكه "در هیچ موردی توافق نشده تا زمانی كه در مورد همه چیز توافق شود" را در بر می گیرد. (توافق باید در همه زمینه ها باشد.)

این توافق شامل یك روند متقابل و گام به گام است و می تواند منجر به رفع تمامی تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شود از جمله تحریم های چند جانبه و یك جانبه ای كه بواسطه برنامه هسته ای ایران بر این كشور تحمیل شده است.

در این میان گام های دیگری نیز علاوه بر اقدامات ابتدایی و گام پایانی وجود دارد. این گام ها شامل توجه به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل با نگاهی به رسیدن به رضایت كامل در این رابطه كه نگرانی شورای امنیت مد نظر قرار گرفته، می شود. گروه ۱+٥ (۳+۳ ) و ایران مسئولیت رسیدن به نتیجه و اجرای اقدامات دو جانبه كوتاه مدت و راه حل جامع را با حسن نیت برعهده دارند. كمیسیون مشتركی به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی برروی تسهیل كردن رسیدن به نتیجه ای كه نگرانی های قبلی و فعلی را پوشش می دهند همكاری خواهند كرد.

جرئیات گام اول

این توافق دارای زمان محدود با یك دوره شش ماهه است كه با رضایت طرفین قابل تمدید است. در طی این دوره شش ماهه همه طرفین برای ایجاد جوی سازنده برای مذاكرات با حسن نیت تلاش خواهند كرد.

اقدامات دواطلبانه ایران در دوره شش ماهه

- نیمی از اورانیوم غنی شده تا سقف ۲۰ درصد تبدیل به سوخت راكتور تحقیقاتی ایران می شود. میزان یو اف شیش (UF٦) رقیق شده نباید بیش از ٥ درصد باشد و هیچ خطی برای تبدیل دوباره این ماده وجود نخواد داشت.

- ایران اعلام می كند در طی این دوره شش ماهه اورانیوم را بیش از ٥ درصد غنی سازی نمی كند.

- ایران اعلام می كند كه فعالیت خود در نطنز، فوردو و راكتور آب سنگین اراك را گسترش نمی دهد.

- از زمان آماده شدن خط تبدیل UF٦ به UO۲ ایران در طی این دوره شش ماهه تصمیم می گیرد كه UF٦ كه جدیدا تا سطح ٥ درصد غنی شده را به اكسید یو اف شیش تبدیل كند این كار بر اساس طرحی كه در برنامه عملیاتی تبدیل وجود داشته و به تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده انجام می شود.

- ایران فعالیت های پادمانی تحقیق و توسعه را ادمه می دهد. این فعالیت ها شامل فعالیت های فعلی تحقیق و توسعه غنی سازی است. این امر برای افزودن ذخایر اوارنیوم غنی شده انجام نمی شود.

- در دوره شش ماهه هیچگونه ساخت و یا بازفرآوری تاسیسات انجام نخواهد شد.

افزایش بازرسی

- انتقال اطلاعات مشخص به آژانس بین المللی انرژی اتمی، كه شامل اطلاعاتی از برنامه های ایران در مورد تاسیاست هسته ای خود، تعریفی از هر یك از سازه های موجود در سایت های هسته ای، تعریفی از میزان فعالیت ها در هر یك از مكان هایی كه فعالیت هسته ای در آنها انجام می شود، اطلاعاتی درباره معادن اورانیوم و كارخانه ها، و همچنیین اطلاعاتی درباره منبع مواد می شوند.

- تحویل نسخه ای به روز شده از راكتور اراك كه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی IR۰ نامیده می شود.

-در پایان برنامه پادمان ها در مورد راكتور اراك در مورد گام های بعدی با آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق می شود.

- دسترسی روزانه بازرسان آژانس. این دسترسی در زمانی كه آنها (بازرسان) برای تائید اطلاعات، تائید فهرست مقدماتی، تائید فهرست فیزیكی و بازرسی های اعلام نشده به منظور دسترسی به نظارت آفلاین بر فعالیت های انجام شده در نطنز و فوردو حضور ندارند فراهم می شود.

به موجب این توافق بازرسان آژانس امكان دسترسی به اماكن زیر را بدست می آورند

-كارگاه های نصب سانتریفیوژ

- كارگاه های تولید گرداننده های سانتریفیوز و تاسیاست ذخیره سازی

- معادن اورانیوم و كارخانه ها

توضیحات صفحه دوم توافقنامه ایران و ۱+٥

۱- ایران طی شش ماه "یو اف ٦" را به سانتریفیوژهای نصب شده تزریق نمی كند و سانتریفیوژهای موجود را با سانتریفیوژهای با همان سطح قبلی جایگزین می كند.
۲_ در فردو، هیچ غنی سازی بالای پنج درصدی انجام نشده و ظرفیت غنی سازی افرایش نمی یابد و به ۱۲ آبشار موجود خود "یو اف ٦" تزریق نخواهد كرد و این تجهیزات در وضعیت غیر فعال باقی خواهد ماند.
۳_ ایران اعلام می كند در زمینه نگرانی ها درباره ساخت راكتور اراك طی شش ماه آینده ساخت و ایجاد راكتور اراك را گسترش نخواهد داد.
٤-ایران اعلام می‌كند كه در طی شش ماه سانتریفیوژهای موجودش را با همان سانتریفیوژها در همان سطح جایگزین خواهد كرد.
٥- بر اساس این برنامه، تولید سانتریفیوژ ایران در طی این شش ماه برای جایگزینی كردن ماشین‌های صدمه دیده

در مقابل این اقدامات ایران، گروه ۳+۳ (۱+٥) اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد:

- ۱+٥ تلاش های خود برای كاهش بیشتر فروش نفت خام ایران را متوقف كند و مشتریان ایران بتوانند در میزان و سطح كنونی قادر به خرید باشند و اقدامات لازم برای بازگرداندن میزان اعلام شده درآمد نفتی بلوكه شده در خارج اتخاذ شود. درباره چنین فروش نفتی، تحریمهای مرتبط با خدمات بیمهای و حمل و نقل اتحادیه اروپا و آمریكا تعلیق می شود.

- تعلیق تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپا در زمینه:

- صادرات پتروشیمی ایران و همچنین تحریم های خدمات وابسته به آن.

- طلا و فلزات گرانبها و همچنین تحریم های خدمات وابسته به آن.

- تعلیق تحریم های آمریكا بر صنعت خودروسازی ایران و همچنین تحریم های خدمات وابسته به آن.

- اعطای مجوز برای تامین و نصب قطعات یدكی برای ایمنی پرواز هواپیمایی غیرنظامی ایرانی و خدمات وابسته به آن. اعطای مجوز برای بازرسی ها و تعمیرات ایمنی و همچنین تحریم های خدمات وابسته به آن.

- عدم صدور قطعنامه های جدید توسط شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با (بحث) هسته ای.

-عدم صدور قطعنامه های جدید توسط اتحادیه اروپا علیه ایران.

- دولت آمریكا، بر اساس وظیفه رئیس جمهور و كنگره، از اعمال تحریم های جدید مرتبط با هسته ای خودداری خواهند كرد.

- برقراری یك مسیر مالی برای تسهیل داد و ستد بشردوستانه برای نیاز داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی ایران كه در خارج بلوكه شده است. تعریف داد و ستد بشردوستانه، انتقال مالی است كه شامل محصولات غذایی و كشاورزی، دارو، ابزار پزشكی و هزینههای پزشكی كه در خارج به وجود می آید، است. این مسیر باید شامل بانك های مشخص خارجی و بانك های مشخص نشده ایرانی باشد كه پس از برقراری مسیر، تعیین خواهد شد.

این مسیر امكان این موارد را فراهم می كند:

انتقال های پولی كه برای انجام تعهدات ایران به سازمان ملل مورد نیاز است و پرداخت مالی مستقیم شهریه دانشگاه ها برای دانشجویان ایرانی كه خارج درس می خوانند، به میزانی كه برای یك دوره شش ماهه مورد توافق قرار گیرد.

- افزایش سقف مجاز توسط اتحادیه اروپا برای انتقال های پولی برای تجارتهایی كه مشمول تحریم نمی شوند تا میزانی مورد توافق.

اجزای گام نهاییِ راه حل جامع

گام نهایی راه حل جامع، كه هدف طرف ها برای پایان رساندن مذاكرات است و قرار است حداكثر یك سال پس از تنظیم این سند اجرایی شود:

- باید بر اساس دوره طولانی مدت مشخصی باشد كه مورد توافق قرار خواهد گرفت.

- طبق حقوق و الزامات طرف ها در ان پی تی و توافق نامه پادمان IAEA باشد.

- به صورت جامع تحریم های شورای امنیت ملی سازمان ملل و تحریم های چند جانبه و ملی مرتبط با هسته ای –از جمله گام هایی برای دسترسی به حوزه های تجارت، فن آوری، مالی و انرژی بر اساس برنامه زمان بندی كه بعداً مورد توافق قرار می گیرد- را حذف كند.

- شامل یك برنامه غنی سازی با تعریف مشترك با پارامترهایی كه به صورت مشترك بر اساس نیازهای عملی، با محدودیت های تعریف شده در حوزه و سطح غنی سازی/فعالیتها/ظرفیت/محل انجام/ذخیره سازی اورانیوم غنی شده/دوره كه مورد موافقت قرار گیرد؛ باشد..

- حل كامل نگرانی ها درباره رآكتور ارك كه توسط IAEA به عنوان IR۰ نامیده شده است. هیچ بازفرآوری ای یا ساخت تاسیساتی كه قابلیت بازفرآوری را داشته باشد، انجام نشود.

- اعمال كامل اقدامات شفاف مورد توافق و بازرسی پیشرفته. تصویب و اعمال پروتكل الحاقی بر اساس وظیفه رئیس جمهور و مجلس.

- شامل همكاری هسته ای غیرنظامی بین المللی –از جمله به دست آوردن رآكتورهای آب سبك مدرن و تحقیقاتی و تجهیزات وابسته و تامین سوخت هسته ای مدرن- و همچنین فعالیتهای تحقیق و توسعه مورد توافق باشد.

به دنبال اجرای موفقیت آمیز گام نهایی از راه حلِ جامع در بازه زمانی (معین شده)، با برنامه هسته ای ایران به همان نحوی برخورد خواهد شد كه با تمام كشورهای عضو ان پی تی كه برنامه سته ای آنها نظامی نیست برخورد می شود.

پایان

وزارت امور خارجه متن اصلی توافق  ژنو را اعلام كرد :

وزارت امور خارجه، متن دقیق ترجمه شده توافق بامداد امروز ایران و غرب را منتشر كرد. پیش از این در «تابناك» ترجمه شده بود، ولی اكنون متن فارسی این توافق از سوی وزارت‌ خارجه برای رسانه‌ها فرستاده شده است.

متن كامل اقدام مشترك ایران و غرب به شرح زیر است:

برنامه اقدام مشترك


مقدمه

هدف این مذاكرات رسیدن به یك راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی كه تضمین كند برنامه هسته‌ای ایران كاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذكور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یك گام نهایی منجر خواهد شد كه دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می‌سازد تا به‌ طور كامل از حقوق خود در بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود.

این راه حل جامع متضمن یك برنامه غنی‌سازی با تعریف مشترك و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یك مجموعه منسجم خواهد بود كه هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنكه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یك فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

در فاصله میان گام‌های اولیه و گام آخر، گام‌های دیگری از جمله پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف پایان رضایت بخش بررسی موضوع توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود خواهد داشت. سه كشور اروپایی / اتحادیه اروپا به اضافه سه (۳+۳ یا ۱+۵) و ایران مسئول نهایی كردن و اجرای قدم‌های مورد توافق میان‌‌مدت و راه حل جامع با حسن نیت خواهند بود. یك كمیسیون مشترك از ۳+۳ و ایران برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائلی كه ممكن است پدید آیند، تشكیل خواهد گردید، در حالی كه آژانس مسئولیت راستی آزمایی اقدامات مربوط به موضوع هسته‌ای را بر عهده خواهد داشت. این كمیسون مشترك برای تسهیل حل و فصل مسائل مورد نگرانی گذشته و حال با آژانس همكاری خواهد كرد.

عناصر گام اول


گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاكرات فعالیت خواهند كرد.

ایران اقدامات داوطلبانه زیر را به انجام خواهد رساند:


ــ نیمی از اورانیوم موجود غنی شده ۲۰ درصد را به صورت اكسید ۲۰ درصد برای تولید سوخت راكتور تحقیقاتی تهران ذخیره نماید. بقیه UF۶ ۲۰ درصد را به مواد كمتر از ۵ درصد رقیق نماید. خط برگشت پذیر نیز وجود نداشته باشد.

ــ ایران اعلام می‌كند كه برای این دوره ۶ ماهه، اورانیوم را به سطح بالا‌تر از ۵ درصد غنی‌سازی نكند.

ــ ایران اعلام می‌كند كه فعالیت‌های خود در تاسیسات سوخت هسته‌ای نطنز، فوردو و یا راكتور اراك را كه توسط آژانس با نام IR ـ ۴۰ شناسائی می‌شود، بیش از این گسترش نخواهد داد.

ــ همان گونه كه ایران در برنامه عملیاتی كردن تاسیسات تبدیل مواد، به آژانس اعلام كرده است، با آغاز خط تبدیل مواد UF۶ غنی شده تا ۵ درصد بهUO۲، ایران تصمیم دارد موادUF۶ جدیدا غنی شده تا سطح ۵ درصد طی ۶ ماه آینده را به اكسید تبدیل كند.

ــ محل‌های جدید برای غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود.

ــ ایران برنامه تحقیق و توسعه (R & D) تحت نظارت، از جمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی‌سازی خود را كه با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی‌گیرد، ادامه خواهد داد.
ــ عدم بازفرآوری یا ساخت تاسیساتی كه توانایی بازفرآوری داشته باشند.
ــ نظارت‌های بیشتر‌

* ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات در خصوص طرح‌های تاسیسات هسته‌ای ایران، توصیف ساختمان‌ها در هر یك از سایت‌های هسته‌ای، توصیفی از سطح عملیاتی كه در هریك از اماكن كه به فعالیت‌های هسته‌ای مشخص اشتغال دارند، اطلاعات در خصوص معادن و تخلیص و اطلاعات در خصوص منابع اولیه.

* ارائه پرسشنامه جدید فنی راكتور اراك به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه توسط آژانس با نام IR ـ ۴۰ شناسایی می‌شود.

* اتخاذ گام‌های لازم برای موافقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انعقاد «رهیافت پادمان» در مورد راكتور اراك كه توسط آژانس با نام IR ـ ۴۰ شناسایی می‌شود.

* دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز با هدف بررسی فایل‌های ضبط شده دوربین‌ها در مواقعی كه آن‌ها برای بازرسی‌های دوره‌ای موسوم به DIV، IIV، PIV و بازرسی‌های سرزده در سایت حضور ندارند.

ــ دسترسی هدایت شده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به:


o كارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ
o كارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و محل‌های نگهداری، و
o معادن اورانیوم و تخلیص اورانیوم

در مقابل، ۳+۳، اقدامات داوطلبانه زیر را انجام خواهند داد:


ــ توقف تلاش برای كاهش خرید نفت خام ایران به نحوی كه مشتریان فعلی بتوانند میانگین میزان كنونی خرید نفت خام خود از ایران را كماكان ادامه دهند. بازگشت مبالغ مشخص از عواید فروش نفت ایران در خارج از كشور به ایران. در مورد معاملات نفتی مذكور، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریكا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط، تعلیق می‌شوند.
ــ تعلیق تحریم‌های امریكا و اتحادیه اروپا بر:

o صادرات پتروشیمی ایران و نیز تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط
o طلا و فلزات گران‌ب‌ها، و تعلیق تحریم‌ خدمات مرتبط

ــ تعلیق تحریم‌های آمریكا بر صنعت خودرو و تعلیق تحریم‌های خدمات مرتبط
ــ صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدكی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط. صدور گواهی بازرسی‌های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط
ــ عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد
ــ عدم صدور قطعنامه‌های جدید تحریم هسته‌ای از سوی اتحادیه اروپا
ــ دولت امریكا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و كنگره از تحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری خواهد كرد.
ــ یك كانال مالی به منظور تسهیل تجارت امور انساندوستانه برای تامین نیازهای داخلی ایران با استفاده إز درآمدهای نفتی ایران در خارج از كشور ایجاد خواهد شد. تجارت امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و كشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشكی بیماران خارج از كشور خواهد بود. این كانال مالی شامل بانك‌های خارجی مشخص و بانك‌های ایرانی غیر تحریم شده خواهد بود كه به‌هنگام ایجاد این كانال مالی مشخص خواهند شد. كانال مزبور همچنین موارد را دربر می‌گیرد:

* نقل و انتقال‌های مالی مورد نیاز برای پرداخت تعهدات ایران به سازمان ملل متحد
* پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاه‌ها و دانشكده ـ ‌ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از كشور تا مبلغ توافق شده برای یك دوره شش ماهه.
ــ افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق.

عناصر گام نهایی راه حل جامع‌


 گام نهایی راه حل جامع كه اعضا قصد دارند مذاكره در خصوص آن را در كمتر از یك سال بعد از تصویب این سند، به پایان رسانده و اجرای آن را شروع كنند، عبارتند از:

ــ دارای دوره زمانی بلندمدت مشخصی خواهد بود كه مدت آن مورد توافق قرار خواهد گرفت.
ــ بیانگر حقوق و تعهدات اعضاء معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موافقت‌نامه‌های پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

ــ به‌ طور همه‌جانبه تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فن آوری، مالی و انرژی را بر مبنای یك برنامه تنظیمی كه در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد را اتخاذ نماید.

ــ متضمن یك برنامه غنی‌سازی باشد كه توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای كه شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی‌سازی، ظرفیت غنی‌سازی، محل‌هایی كه در آن غنی‌سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی كه مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.

ــ نگرانی‌های مرتبط با رآكتور اراك كه توسط آژانس با نام IR ـ ۴۰ شناخته می‌شود، را كاملا برطرف نماید. بازفرآوری و یا احداث تاسیساتی كه قادر به بازفرآوری باشد، ایجاد نخواهد شد.

ــ اقدامات شفاف ساز و با نظارت بیشتر مورد توافق را به طور كامل به اجرا‌ درآورد. پروتكل الحاقی در چارچوب اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی تصویب و به اجراء درآید.
ــ شامل همكاری بین‌المللی هسته‌ای غیر نظامی باشد، كه این همكاری‌ها از جمله در خصوص دستیابی به راكتورهای مدرن آب سبك قدرت و تحقیقاتی و تجهیزات مرتبط و نیز عرضه سوخت هسته‌ای مدرن و برنامه‌های تحقیق و توسعه (R&D) مورد توافق می‌باشد.



به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن كامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر كشور غیرهسته‌ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد.

* در خصوص گام نهایی و هر یك از گام‌های میانی، این اصل اساسی كه «تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است» اعمال می‌شود.

 

 

………………………….