یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

شهر گنجه (آذربایجان ) پایتخت جوانان اروپا شد

+0 بَگَن (Bəyən)

          شهر گنجه (آذربایجان ) پایتخت جوانان اروپا شد

تاریخ انتشار (جمعه 8 /آذر/1392)

شهر تاریخی گنجه در جمهوری آذربایجان، به عنوان پایتخت جوانان اروپا برای سال ۲۰۱٦ انتخاب شد

به این ترتیب به نظر می رسد كه سال به سال بر دستاوردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آذربایجان در عرصه جهانی افزوده شود. آذربایجان ، نخست میزبان مسابقات ترانه خوانی اروپا ( یورو ویژن ) در سال ۲۰۱۲ گردید.

براساس نظر كارشناسان، آذربایجان توانست به عنوان بهترین میزبان تاریخ این مسابقات شناخته شود.

از سوی دیگر آذربایجان موفق شد تا به عنوان میزبان نخستین بازیهای المپیك اروپا در سال ۲۰۱٥ برگزیده شود. انتخاب شدن شهر گنجه به عنوان شهر جوانان اروپا در سال ۲۰۱٦ نیز موفقیت بزرگ دیگری برای آذربایجان است. شهر تاریخی گنجه كه زادگاه نظامی گنجوی ، عارف، حكیم و شاعر آذربایجانی است برای اینكه بتواند این عنوان را از آن خود كند با ۱۲ شهر مهم اروپایی رقابت كرد. این رقابت ۲ سال طول كشید. اكنون شهر گنجه با شتاب خود را برای سال ۲۰۱٦ و برنامه های متعدد آن سال آماده می كند.

سال ۲۰۱٦ سال مهمی برای مردم گنجه و البته برای جوانان است. گفتنی است شهر گنجه زادگاه شاعر و عارف بزرگ نظامی گنجوی است. از جمله مشاهیر دیگر این شهر مهستی گنجوی بانوی شاعر است. در خلال جنگ‌های ایران و روسیه در قرن نوزدهم، گنجه به همراه شهرهایی دیگر از قفقاز ضمیمهٔ خاك روسیه گردید.

اسم رسمی گنجه در دوران حاكمیت روسیه تزاری به الیزابتوپل تغییر كرد، سپس در دوران حاكمیّت كوتاه جمهوری دمكراتیك آذربایجان (۱۹۱۸ (میلادی) این شهر موقتا پایتخت جمهوری جدید در آمد تا آنكه باكو از كنترل روسها خارج گشت. نام گنجه در دوره حاكمیت شوروی به كیروف‌آباد تغییر كرد. بعد از استقلال دوباره جمهوری آذربایجان اسم گنجه رسماً اعاده شده‌است.

تصاویری از شهر گنجه آذربایجان :

 

آرامگاه نظامی گنجوی

شهر گنجه، پایتخت جوانان اروپا شد

 

 

 

 

 

 

منبع : ت ر ت  فارسی