یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

تورک دونیاسیندان خبرلر

+0 بَگَن (Bəyən)

ستاره های درخشان در کهکشان تاریخ و فرهنگ ملت ترک: معمار سینان

پTRT : پخش 28 بهمن 1394 به روز رسانی 28 بهمن 1394

در بین اثار معمار سینان ۸۱ مسجد، ۵۱ عبادتخانه، ۵۵ مدرسه دینی، ۲۶ دارالقراء، ۱۵ آرامگاه، ۱۷ امارتخانه، ۳ دارالشفاء، ۵ راه اب، ۸ پل، ۲۰ کاروان سرای، ۳۶ قصر، ۸ مخزن و ۴۸ حمام و در کل ۳۷۵ اثر را می توان نام برد.

بی تردید یکی از برجسته ترین اساتید ترک در رشته معماری و در تاریخ معماری جهان ترک، معمار قوجا سینان(سنان) است. هنوز هم بسیاری از دانشگاههای جهان و اساتید معتبر دنیا، اصول و اسلوب معماری معمار سینان را در سرلوحه کار خود دارند و هزاران دانشجوی معماری و جامعه شناسی در گوشه و کنار جهان در تلاش آشنایی با این مرد بزرگ و اثار وی هستند.
معمار سینان در سال ۱۴۹۰ در روستای آغریناس و در کنار رود "گِسی" در مجاور شهر کایسری چشم به جهان گشود. براساس دفاتر ثبتی دولت عثمانی، این روستا محل زندگی "گبران"ها و یا "ترکهای مسیحی" بوده است. نام پدر وی مشخص نیست اما نام مادر وی "کامر خاتون" و یا "امنیه خاتون" ذکر شده است.

معمار سینان در سال ۱۵۱۲ در روستای آغیریناس به عنوان یک ترک مسیحی، در مکتب "عجمی اوغلانلار" تعلمیات اولیه را فراگرفت. وی قبل از اینکه در سال ۱۵۲۱ عازم بلگراد شود، در صف یئنی چریهای عثمانی حضور یافت.

معمار سینان در مدتی که در اردو خدمت می کرد به کشورهای ایران، عراق، شام، مصر و منطقه بالکان و نیز کشورهای مجارستان و اطریش سفر کرد. وی در خلال لشکر کشی سلطان سلیمان قانونی به ایران، در منطقه وان اقدام به ساخت ۳ قایق چوبی نمود که از این قایقها برای انتقال مهمات و سرباز به طرف مقابل دریاچه استفاده شد.

معمار سینان همچنین در هنگام لشکرکشی سلطان سلمیان قانونی به مولداوی، در طول یازده روز اقدام به ساخت یک پل مرتفع و طولانی بر روی رودخانه پروت و در زمینهای باتلاقی منطقه کرده و مورد تحسین سلطان قرار گرفته است. گفته می شود که وی بر روی رود تونا (دانوب) نیز پلهایی احداث کرده است.
سینان که در آن ایام در اردو در بخش پشتیبانی قرار داشت روز بر روز بر میزان و تجربه خود در زمینه معماری افزود و به تدریج تبدیل به یک معمار خبره شد. به همین دلیل وی در سال ۱۵۳۹ و در ۴۹ سالگی به عنوان معمار باشی انتخاب گردید.

معمار سینان از آن روز تا پایان عمرش، در سراسر امپراطوری عثمانی اقدام به ساخت بناهایی کرد که استواری و زیبایی و جزئیات به کار رفته در ان انسانها و البته معماران هم عصر و دیگر اعصار را به حیرت وا داشته و میدارد.
گفته می شود وی با سفر در بخشهای بزرگی از سه قاره اسیا، اروپا و آفریقا به ارزیابی معماری ملل دیگر پرداخته و آنها را در فرهنگ معماری ترک ذوب کرده است.
اندیشه ساخت قبه بزرگ مرکزی که همواره تخیل معماران ایتالیایی در دوران رنساس بوده، در نزد معمار سینان به صورت زیبایی تحقق یافته است.
سه اثر معمار سینان قبل از اینکه به مقام معمارباشی نائل شود عبارتند از: مجموعه خسرویه در حلب، مجموعه چوبان مصطفی در گبزه و مجموعه حسکی، برای خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان قانونی در استانبول.

اولین سه اثر معمار سینان پس از رسیدن به مقام معمار باشی، نشان دهنده ارتقای هنر معماری در نزد وی است. نخستین اثر وی مجتمع و مسجد شاهزاده در استانبول و دومین اثر وی مسجد سلمیانیه در استانبول است که در خلال سالهای ۱۵۵۰-۱۵۵۷ احداث شده است. سومین اثر معمار سینان مسجد و مجموعه سلیمیه در شهر ادیرنه است که این مجموعه یکی از آثار گزیده معماری دوره عثمانی در ترکیه است که در مرکز استان ادیرنه ساخته شده‌است. این مجموعه نیز در سال ۱۵۷۵ به إتمام رسیده است.
معمار سینان در دورانی که معمار باشی بود کارهای متعددی را انجام داد. مثلا وی بعضا اقدام به ترمیم و بازسازی اثار قبلی می کرد. برترین نمونه این مورد را می توان تعمیر مسجد ایاصوفیه دانست. گنبد این مسجد بارها فرو ریخته بود. معمار سینان اقدام به ترمیم گنبد این مسجد عظیم کرد و نمایی بسیار تازه به آن بخشید و با آرایه های هنری تزیین کرد. قدرت معماری وی به گونه ای است که این اثر بعد از تلاشهای معمار سینان بدون اینکه اسیب جدی جدیدی از گزند زمان ببیند سرپا ایستاده است.
از دیگر کارهای وی تخریب اماکنی بود که مانع از دید و یا برجسته شدن اثار عظیم معماری در استانبول می گردید. از این رو وی مسئولیت تخریب برخی از خانه ها را در روملی حیصار و مسجد زئیرک بر عهده گرفت.
معمار سینان از وظایف دیگری چون تعریض جاده ها، تعیین شکل و اندازه خانه ها و متصل کردن شبکه اب شرب و فاضلاب شهری نیز در استانبول برخوردار بود.
تنگی کوچه ها و احتمال بروز آتش سوزی در خانه های چوبی آن موقع در استانبول، از موارد دیگری است که مد نظر استاد معمار بوده و وی در این خصوص فرمانی تهیه و صادر کرده است.
معمار سینان در سال ۱۵۸۸ در استانبول درگذشت و پیکرش در مسجد سلیمانیه به خاک سپرده شد.
در بین اثار معمار سینان ۸۱ مسجد، ۵۱ عبادتخانه، ۵۵ مدرسه دینی، ۲۶ دارالقراء، ۱۵ آرامگاه، ۱۷ امارتخانه، ۳ دارالشفاء، ۵ راه اب، ۸ پل، ۲۰ کاروان سرای، ۳۶ قصر، ۸ مخزن و ۴۸ حمام و در کل ۳۷۵ اثر را می توان نام برد. حتی اثاری نیز وجود دارد که نام معمار باشی آن آثار مشخص نیست و احتمالا می تواند متعلق به معمار سینان باشد.
در بین این اثار مسجد سلیمیه در ادیرنه در میراث جهانی ثبت شده است.
نام او اکنون در دو نقطهٔ جهان باقی است: یکی در دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان و دوم گودالی در سیارهٔ عطارد که به نام او نامگذاری شده‌است.

نوشته: دکتر گورای کیرپیک، دانشیار دانشگاه غازی
ترجمه فرزاد صمدلی


اقتصاد کشورهای ترک / ترکمنستان
Çərşənbə, 10.02.2015 14:12

 

ترکمنستان بزرگترین رشد اقتصادی در جهان را به خود اختصاص داده است

ترکمنستان

مساحت این جمهوری ترک 488 هزار و 100 کیلومتر مربع می باشد که بعد از قزاقستان و ترکیه سومین کشور پهناور جهان ترک است که تقریبا پنج و نیم برابر کشور آزربایجان شمالی است اما جمعیت این کشور تنها در حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر می باشد از این رو همراه با قزاقستان کم تراکم ترین کشور مستقل جهان ترک است که بیش از 97% جمعیت آنرا ترکمنها تشکیل می دهند جمعیت بسیار اندکی از ازبکها و روسها نیز در آن زندگی می کنند.

در سال 1868 روسها با گسترش در ترکستان وارد ترکمنستان شدند و در ساحل خزر بندر کروسنووودسک(ترکمن باشی) را بنیان گزاردند پس از آن تمامی جنبش های استقلال طلبانه ی ترکمن ها علیه خود را به خاک و خون کشیدند اما در سال 1916 همسو با دیگر برادران ترک خود در کل ترکستان دست به تحرکاتی علیه روسیه ی تزاری زدند و بعد از انقلاب اکتبر موفق به تاسیس دولتی محلی شدند.



اما بعد از تاسیس شوروی روسها دوباره به ترکمنستان یورش بردند و در سال 1919 کروسنووودسک و متعاقبا در 1920 عشق آباد را به اشغال درآوردند. از آن تاریخ تا سال 1924 ترکمنستان نیز بخشی از "جمهوری خودمختار سوسیالیستی شوروی ترکستان" در چارچوب شوروی بود تا اینکه در آن سال با تجزیه ی ترکستان توسط شوروی ، جمهوری سوسیالیستی ترکمنستان در داخل شوروی تاسیس شد.



مردم ترکمنستان ترکمن هستند و زبان آنها ترکی ترکمنی می باشد که زبانی از شاخه ی اوغوز و در قرابت بسیار نزدیک با زبان های ترکی آزربایجانی ، ترکی ترکیه ، گاگائوزی و سالور می باشد این زبانها از طرف گویشوران همدیگر به دلیل نزدیکی بسیار قابل فهم می باشند اما آواهایی مانند "ث" و "ظ" در این زبان به جای "س" و "ز" که در زبانهای ترکی آزربایجانی و ترکیه" وجود دارد موجب شده است تا گویشوران ترک آزربایجانی و ترکیه ای در صورتی که عادت به شنیدن این زبان نداشته اند در وهله ی اول در فهم آن اندکی سختی بکشند



 اما اگر متون زبان ترکمنی را بخوانند بدون هیچ کم و کاست آنرا در همان وهله ی اول می توانند بفهمند زیرا در کتابت این دو آوا مانع کج فهمی نمی شوند در اصل به لحاظ علمی ترکمنی و ترکی آزربایجانی و ترکیه هر سه یک زبان با لهجه های متفاوت می باشند. در ایران نیز 3 میلیون ترکمن زندگی می کنند که بیشتر در شمال خراسان و استان گلستان ساکن هستند جمعیتی از ترکمنها نیز در افغانستان زندگی می کنند.



این جمهوری ترک نیز سر انجام در سال 1991 در پی فروپاشی شوروی استقلال خود را اعلام کرد.

واحد پول ترکمنستان "مانات ترکمن" می باشد و واحد کوچکتر آن "تنگه"  teňňe نامیده می شود که هر مانات ترکمن برابر با یکصد تنگه است.

با احتساب نرخ بروز برابری ارز هر مانات ترکمنستان برابر با 28 سنت آمریکا است به عبارتی هر دلار آمریکا برابر با 3 مانات و52 تنگه ی ترکمن می باشد از این رو هر مانات ترکمن برابر با 7820 ریال ایران (780 تومان) می باشد.



تولید ناخالص ملی این کشور در سال 1991 برابر با 3 میلیارد و 197 میلیون دلار بود که از سال 1993 تا 1999 یک دوره ی رکود و سکونت را طی کرده است.

اما اقتصاد این جمهوری از این سال به بعد شاهد یک دوره ی شکوفایی بوده است آمار بانک جهانی نشان می دهد که تولید ناخالص ملی این کشور از میزان 2 میلیارد و 905 میلیون دلار در سال 2000 میلادی به رقمی بالغ بر 5 میلیارد و 977 میلیون دلار در سال 2003 رسیده است به عبارتی دیگر ظرف سه سال ثروت این کشور ترک دو برابر شده است.

بعد از سال 2003 رشد اقتصاد این کشور شتاب بیشتری گرفته و در سال 2008 تولید ناخالص ملی ترکمنستان به 19 میلیارد و 270 میلیون دلار رسیده است که نشان می دهد ظرف مدتی 5 ساله ثروت آن 3 برابر شده است.



بعد از آن نیز رشد اقتصاد این جمهوری در بحران سال 2009 آسیب ندیده و در سال 2013 میلادی تولید ناخالص ملی آن بالغ بر 41 میلیارد و 850 میلیون دلار شده است که نشان می دهد این جمهوری یکی از کشورهایی در جهان هست که رشد بسیار سریع اقتصادی را تجربه می کند.



آمار بانک جهانی نشان می دهد که در سال 2013 سرانه ی تولید ناخالص ملی این کشور ترک 7 هزار و 982 دلار آمریکاست که از میزان 7811 سرانه برای جمهوری آزربایجان و 4700 دلار برای ایران بیشتر است اما با احتساب برابری قدرت خرید درامد سرانه ی مردم این کشور در سال 12 هزار و 920 دلار بوده است که نسبت به رقم 16 هزار و 180 دلار سرانه برای آزربایجان شمالی کمتر است. از اینرو سطح رفاه در این جمهوری نسبت به قزاقستان ترکیه و آزربایجان اندکی پایین بوده است.



">اما آمار صندوق بین المللی پول نشان می دهد که برای 3 سال متوالی سرعت رشد اقتصادی این جمهوری بالای 10 درصد بوده است و در سال 2014 به بالای 11.5% رسیده است که بالاترین میزان رشد اقتصادی در جهان است. مهمترین قسمت از اقتصاد ترکمن را صنایع نساجی و گاز طبیعی تشکیل می دهند

















.........................................................................................................



متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!

( برگرفته ار سایت TRT فارسی )


متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در ترکیه حتما این خبر مهم را بخوانند!
پخش 16 بهمن 1393 به روز رسانی 16 بهمن 1393
A A

دریافت بورس تحصیلی از یکی از دانشگاههای ترکیه، می تواند زندگی شخصی و حیات علمی شما را دچار تحول کند

براساس بیانیه ای که از سوی سازمان بورسهای ترکیه منتشر شده، این سازمان مجددا در سال تحصیلی ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۶ اقدام به اعطای بورس به دانشجویان کشورهای چهار گوشه دنیا خواهد کرد.
ثبت نام اینترنتی بورسهای تحصیلی از ابتدای ماه فوریه آغاز شده و تا اطلاع ثانوی که احتمالا تا آخر ماه فوریه خواهد بود ادامه خواهد داشت.
در سال تحصیلی پیش روی نیز همانند سالهای گذشته هزاران دانشجو، برای تحصیل در دهها رشته و در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و دکترای تخصصی بورس دریافت خواهند کرد.
امسال برای اولین بار در رشته های ورزش و هنر نیز به دانشجویان خارجی بورس داده می شود.
این در حالی است که بورسهای پژوهشی نیز از ابتدای ماه فوریه اغاز شده و تا آخر سال ۲۰۱۵ ادامه خواهد داشت.
سال گذشته از قریب به ۹۰ هزار متقاضی خارجی بورس تحصیلی از ترکیه، نزدیک به ۵ هزار تن از ۱۷۰ کشور جهان موفق به دریافت بورس از دانشگاههای مختلف ترکیه شدند.


فرد متقاضی می تواند هم رشته تحصیلی و هم دانشگاه مورد نظر خود را به هنگام ثبت نام مشخص کند تا بعد از بررسیهای لازم و با توجه به اولویتهای موجود، تقاضای او تعیین تکلیف شود.
کسانی که قادر به دریافت بورس تحصیلی از ترکیه می شوند، بدون اینکه وارد امتحان کنکور شوند می توانند مستقیما راهی دانشگاه مورد نظر خود در یکی از شهرهای ترکیه گردند.
این افراد بدون اینکه هزینه ای به عنوان شهریه برای دانشگاه ، خوابگاه، تغذیه و یا نوشت افزار پرداخت کنند براساس مقطعی که در آن تحصیل خواهند کرد ماهیانه ای مابین ۹۰۰ الی ۲۰۰۰ لیره ترک از سازمان بورسهای ترکیه دریافت کنند که برای گدراندن یک زندگی دانشجویی در ترکیه ارقام بسیار مناسبی است.
این در حالی است که برای ثبت نام کنندگان و نیز فارغ التحصیلان بلیطهای رایگان سفر هوایی به کشورهایشان داده می شود.

دریافت کنندگان بورس در صورت فقدان قدرت تکلم به زبان ترکی استانبولی به مدت یک سال آموزش زبان ترکی دریافت خواهند کرد.

تحصیل در دانشگاههای ترکیه عمدتا به زبان ترکی و البته در برخی از دانشگاهها به زبانهای انگلیسی و فرانسه نیز صورت می گیرد.
دانشجویان دریافت کننده بورس از دانشگاههای ترکیه علاوه بر طی مدت تحصیل در دانشگاههای مذکور قادر خواهند بود تا در فعالیتهای فوق برنامه علمی و تفریحی نیز شرکت کنند و ضمن تحصیل در ترکیه، از امکانات تفریحی وسیاحتی نیز بهره بگیرند.

فراموش نکنید که در سایت بورسهای تحصیلی، علاوه بر زبانهای ترکی، فرانسوی، انگلیسی و عربی، امکان ثبت نام به زبان فارسی نیز وجود دارد.
لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام به آدرسهای ذیل مراجعه کنید: 

https://twitter.com/TurkiyeBurslari

www.turkiyeburslari.gov.tr

https://www.facebook.com/turkiyeburslari

.................................................................................


" http:="" arzublog.com="" template="" elrte="" images="" pixel.gif"="" title="http://www.trt.net.tr/medya6/resim/2013/10/20/2f123e24-a31d-471c-9227-3fdfded88c83-444x333.jpg" rel="media19591087135267193" width="500" height="301">                          "تورکیه‌دن نماینده‌لر یوخ اما من بورادایام‌"


">آذربایجان جمهوریتی پرزیدنتی ایلهام علی‌یئو‌، پراگ‌دا دوغو اورتاق‌لیغی ذیروه‌سینده، تورکیه‌نی ائلشدیرن ارمنیستان پرزیدنتی سئرژ سارکیسیانا جاواب وئردی

"

Posted 26.04.2014 07:26:12 UTC
"> Updated 26.04.2014 07:26:12 UTC

آذربایجان جمهوریتی پرزیدنتی ایلهام علی‌یئو‌، چئک جمهوریتی‌نین باشکندی پراگ‌دا دوغو اورتاق‌لیغی ذیروه‌سینده، تورکیه‌نی ائلشدیرن ارمنیستان پرزیدنتی سئرژ سارکیسیانا جاواب وئردی.

سارکیسیان توپلانتیدا، ۱۹۱٥ حادثه‌لری ایله باغلی ارمنی ادعا‌لارینی تکرارلادی و ارمنیستانا سرحدلرینی آچمادیغی اوچون تورکیه‌نین آوروپا بیرلیگینه عضو‌لوگونون قبول ائدیله‌بیلمز اولدوغونو ایره‌لی سوردو.

ایلهام علی‌یئو بونون اوزرینه سؤز آلا‌راق‌، "بلکه بورادا تورکیه‌دن نماینده‌لر یوخ اما من بورادایام" دئدی. علی‌یئو، اؤنجه تورکیه‌نین ارمنیستانلا سرحدلرینی قاپادماسی‌نین سببینی آچیقلادی.

باشباخان اردوغانین ۱۹۱٥ اولایلاری ایله ایلگیلی یایملادیغی مئساژی خاطیرلا‌دان علی‌یئو‌، "‌اردوغان بیر نئچه ایل اؤنجه ارمنیستان یؤنه‌دیمینه آرشیو‌لرین آچیلماسینی تکلیف ائتدی آنجاق اولوملو جاواب گلمه‌دی. ان سون معلوم حادثه‌لرده حیاتینی ایتیرن ارمنی اصیل‌لی وطنداش‌لارا باش‌ساغ‌لیغی دیلک‌لرینی سوندو آنجاق نه یازیق کی ارمنیستان‌دان یئنه اولوملو جاواب گلمه‌دی. آمریکا و آوروپا بیرلیگی‌نین اردوغانین بو توتومونو دستکلمه‌سینه باخمایا‌راق ارمنیستان حکومتی آچیقلامانی یئترسیز گؤردو. بو، بؤلگه‌ده کیمین باریش ایسته‌مه‌دیگینی آچیق شکیلده اورتایا قویور‌. بیز باریش و تورپاق‌لاریمیزین گئری وئریلمه‌سینی ایسته‌ییریک. ارمنیستان ایشغالا سون وئرمه‌لی‌دیر" دئدی.

پرئزیدئنت ایلهام علی‌یئو، داغ‌لیق قاراباغ ایشغا‌لی قونوسوندا ایکی‌لی ایستاندارد اویقولاندیغینی ایفاده ائده‌رک، باتی دؤولت‌لرینه راحاتسیزلیغینی بیلدیردی.

..........................................................................................................


                                   هفتمین عمل جراحی پیوند صورت در ترکیه

                          صورت یک فرد مرگ مغزی به رجب کایا پیوند داده می شود

هفتمین عمل جراحی پیوند صورت در ترکیه
تاریخ انتشار 012/28/213 6:11:35 PM UTC
به روز شده 12/28/2013 6:11:35 PM UTC

هفتمین عمل جراحی پیوند صورت در بیمارستان آک دنیز ترکیه آغاز گردید. صورتی که از شهرستان لوله بورگاز استان کرکلارلی ترکیه آورده شد، از سوی پرفسور دکتر عمر اوزکان و اکیب وی به صورت رجب کایا بیمار ۲۱ ساله پیوند داده می شود.

صورتی که به رجب کایا پیوند داده خواهد شد، با هواپیمای آمبولانس به شهر ساحلی آنتالیا انتقال داده شد.

انتظار می رود که این عمل جراحی ۶ ساعت بطول انجامد.


                       دیدار حساس وزیر امور خارجه ایران از ترکیه                  

تاریخ انتشار 11/1/2013   ( 10 آبان 1392  TRT  (

      محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، امروز دیدارهائی در استانبول و آنکارا انجام میدهد.

اولین توقفگاه وزیر امور خارجه ایران استانبول بود. محمد جواد ظریف در استانبول در ۶۰ امین کنفرانس پوگواش که با دستور کار " دیالوگ،خلع سلاح،امنیت منطقه ای و جهانی" تشکیل جلسه داد شرکت کرد.  عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه که سخنان افتتاحی کنفرانس را ایراد کرد مذاکراتی با ظریف انجام داد. محمد جواد ظریف سپس وارد آنکارا شده و از سوی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بحضور پذیرفته خواهد شد.

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز مذاکراتی با همتای ایرانی خود انجام خواهد داد. داوود اوغلو و ظریف بعد از مذاکرات، یک نشست مطبوعاتی مشترک ترتیب خواهند داد.  دستور کار دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که بعد از تصدی به این پست برای اولین بار از ترکیه دیدن میکند، بسیار فشرده است.  پرونده سوریه، مذاکرات هسته ایران با گروه پنج بعلاوه یک که ماه گذشته از سر گرفته شد و نزدیکی در خط تهران – واشنگتن در این دیدار مطرح و مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

 

  ادعای خبری ایران، جهان را انگشت به دهان کرد

 

تاریخ انتشار 10/23/2013 TRT  ( چهارشنبه 23/7/1392)

رادیو و تلویزیون دولتی ایران خبری بسیار شگفت اور در مورد معمر قدافی منتشر کرده است.

 به گزارش روزنامه صباح، رادیو و تلویزیون دولتی ایران ضمن استناد به خبر نشریه المصری چاپ قاهره اعلام کرد: قدافی زنده است!

این منبع خبری اعلام نمود: معمر قدافی رییس جمهوری مخلوع لیبی که در سال ۲۰۱۱ به دنبال بهار عربی در شمال افریقا با عصیان ملی روبرو گردید زنده است و در یکی از کشورهای افریقایی حضور دارد.

رادیو و تلویزیون دولتی ایران خبر داده است: قدافی در سال ۲۰۱۱ به دنبال بمباران نیروهای ناتو، پس از اینکه یک پای خود را از دست داد به یکی از کشورهای افریقایی همسایه لیبی رفت و در انجا توانست مجددا سلامت خود را بازیابد. این منبع خبری همچنین ادعا کرده است که فیلم لینچ شدن و به قتل رسیدن معمر قذافی، کسی که به مدت ٤۲ سال ریاست جمهوری لیبی را بر عهده داشت، یک فیلم ساختگی است و فاقد صحت می باشد. این فیلم از سوی دهها خبرگزاری بین المللی منتشر شده و توسط دهها میلیون نفر در سراسر جهان مشاهده شده است.

 
خلبانان ترک پس از دو ماه، آزاد شدند  خلبانان ترک پس از دو ماه، آزاد شدند

  تاریخ انتشار 10/20/2013  (28/7/92 یکشنبه )  TRT

فعالیتهای ترکیه بی نتیجه نماند و انتظار اضطراب آور، جای خود را با شادی تغییر داد. خلبانان ترک، مورات آک پینار و مورات آغجا که در لبنان آزاد شدند، به استانبول آمدند.

رجب طیب اروغان نخست وزیر ترکیه، خانواده خلبانها و همکارانشان در فرودگاه آتاترک استانبول، از خلبانها استقبال کردند.

رجب طیب اردوغان برای مدتی با خلبانها گفتگو کرد. اولین سخنان خلبانها، "امیدمان را از دست ندادیم" بود.  خانواده و نزدیکان خلبانان، از عبدالله گل رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و همچنین همه کسانی که برای ازادی خلبانها فعالیت کردند، تشکر نمودند.

 

 

کشف قرآن ۱۲۰۰ ساله در ترکیه

کد خبر: ۳۴۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
امام جماعت مسجدی در شهر گردشگری بودروم ترکیه یک جلد قرآن و چند جلد کتاب خطی تفسیر قران یافته است که ادعا می شود قدمت آنها به 1200 سال می رسد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری تلویزیون دولتی ترکیه ، امام جماعت مسجد محله تپه جیک بودروم قرآن و کتابهای خطی دیگر را در حالی که در داخل سجاده ای قرار داده شده بودند، پیدا کرده است.

بنابراین گزارش کتاب های یافته شده توسط وی به مفتی گری بودروم تحویل داده شده که مسوولین این نهاد نیز قرآن و کتابهای تفسیر را به موزه آرکولوژی زیر دریایی بودروم منتقل کردند.

این شبکه خبری مدعی شده است قدمت قرآن کشف شده 1200 سال برآورد شده ولی نظر کارشناسی بعداز تحقیقات موزه بودروم اعلام خواهد شد.

               شور و هیجان عید سعید فطر در کشورهای اسلامی                                   

           مسلمانان بسیاری از کشورهای اسلامی، برای اقامه نماز عید فطر به مساجد رفتند

 

تاریخ انتشار 8/8/2013 5:38:55 AM UTC  ( پنجشنبه 17/مرداد/ 1392)

               مسلمانان بسیاری از کشورهای اسلامی، برای اقامه نماز عید فطر به مساجد رفتند.

مسلمانان شهر شانگهای چین از هر سنی، در اولین روز از عید سعید فطر گرد هم آمده و در کنار هم فرارسیدن این عید سعید را گرامی داشتند. در ورودی مساجد، غرفه های ویژه دریافت ذکات و فطریه دایر گردید.

شور و هیجان عید فطر در قزاقستان نیز حاکم است. هزاران شهروند قزاقستانی روانه مساجد شدند و کمبود جا در مساجد باعث شد تا نماز عیر فطر در میادین شهر اقامه شود.

 ۱٥  کشور از ۲۲ کشور عربی امروز را به عنوان عید فطر اعلام کردند.

عربستان سعودی، مصر و سوریه در بین این کشورها جای دارند. کشورهای دیگر نیز با اعلام اینکه هلال ماه را رویت نشده است، فردا اولین روز عید فطر را گرامی خواهند داشت.

استعفای جمعی یک‌صد خلبان ترکیه

کد خبر: ۳۳۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹

با تشدید تنش میان دولت و ارتش ترکیه، یک‌صد خلبان ترک که در میان آنها افسران ارشد نیز مشاهده می‌شود، به صورت جمعی از نیروی هوایی ارتش ترکیه استعفا دادند.

به گزارش تسنیم، «عصمت یلماز»، وزیر دفاع ترکیه اعتراف کرد که ظرف یک ماه در سال 2013 میلادی بیش از یک‌صد خلبان ترک از ارتش ترک خدمت کردند و این «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌کند.

همچنین در اعترافی بسیار بحث انگیز که پیام‌های بسیاری از جمله روابط پر تنش و متشنج ارتش ترکیه و نخست وزیری این کشور را در خود دارد، وزارت دفاع ترکیه اعتراف کرد که گزارش‌هایی که از استعفاهای جمعی بسیاری از خلبانان نیروی هوایی ارتش ترکیه سخن می‌گویند، کاملا درست و معتبر است.

در این ارتباط وزیر دفاع ترکیه با اشاره به اینکه ظرف تنها یک ماه در سال 2013 میلادی بیش از یک صد خلبان خدمت در نیروی هوایی ترکیه را ترک کردند، توضیح داد: از ماه ژانویه تا فوریه سال جاری میلادی 110 خلبان نیروی هوایی ارتش ترکیه از سمت‌های خود استعفا دادند.

یلماز افزود: 63 نفر از این افراد، خلبان هواپیماهای جنگی و وابسته به نیروی هوایی ارتش ترکیه بودند که به بهانه استعفا از ارتش ترکیه جدا شدند.

اگرچه وزیر دفاع ترکیه از دلیل جدایی این خلبانان به بهانه استعفا سخنی نگفت، اما روزنامه آمریکایی «ورلد تریبیون» به نقل از منابع پارلمانی ترک نوشت که این استعفاها با دستگیری و بازداشت صدها افسر ارتش ترکیه ارتباط پیدا می‌کند که به توطئه علیه دولت ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان هستند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که این استعفاها بیش از هر چیز بیانگر فضای پر تنش و روابط سرد میان ارتش ترکیه و نخست وزیر این کشور است.

تاکنون محاکمه 20 سرتیپ و سرلشکر به اتهام جاسوسی و مشارکت در کودتا علیه دولت ترکیه توسط حکومت این کشور صورت گرفته است.

                         آب خزر به مشهد هم می رود اما به دریاچه اورومیه نه !!

آب دریای خزر تصفیه شده با هزینه‌های فراوان، از بالای کوه البرز و قله دماوند رد شده شهرهای کویری و کویرها را سبز می کند و هم این آب به صورت خطی و از  کشور تاجیکستان به مشهد می رود،  اما این آب شور بدون تصفیه ، نمی تواند وارد دریاچه اورومیه شود آنهم از نزدیکترین راه !

 یعنی این آب از مسیر آستارا - اردبیل می تواند در حدود سراب وارد رودخانه « آجی چای شود » که این‌رودخانه خود طی طریق کرده به دریاچه ارومیه می ریزد و نیازی هم نیست این آب باهزینه فروان تصفیه شود و یا راه طولانی را طی و از کشور ثالثی وارد دریاچه اورومیه گردد! 

روزنانه همشهری امروز ( 12 مرداد1392) در شماره 6034 خود و در صفحه اخبار کوتاه نوشت : 

                            آب خزر به مشهد می رود  

وزیر نیرو گفت : انتقال آب از دریای خزر به صورت خطی و نیز از کشور تاجیکستان به مشهد2 طرح بلند مدت وزارت نیرو برای تامین آب این کلانشهر مذهبی است . در شرایط حاضر تا زمانی که مخزن سد دوستی را در اختیار داریم وضع آب شهر خوب است و قادریم شرایط را اداره کنیم .  

..................................................................................................

 

 

                    زنی که ادعا می کند فرزند محمدرضاشاه و گوگوش است ! 

زنی با نام شادی پهلوی مدعی شده است که وی حاصل ازدواج پنهانی شاه و گوگوش می باشد                      

اریخ انتشار 7/24/2013 11:05:14 AM UTC

به گزارش مجله مهر، زنی با نام شادی پهلوی مدعی شده است:" من حاصل ازدواج پنهانی شاه و گوگوش هستم."

خانم پهلوی که خود را فرزند ازدواج پنهانی شاه مخلوع ایران و خانم فائقه آتشین – گوگوش- خواننده مشهور ایرانی می داند و می گوید حاضر است تا با آزمایش DNA هم ادعای خود را اثبات کند.

به گزارش این مجله شادی پهلوی در صفحه خود در یکی از شبکه های اجتماعی داستان تولد خود را از سرپرستان ساواکی خودش شنیده است این طور روایت می کند: "دلیل واقعی دستگیری مادرم توطئه بر علیه ولیعهد بود چون اگر من پسر به دنیا می آمدم موازنه های قدرت پشت پرده زیادی به هم می ریخت. مادرم بعدا با وساطت غلام رضا پهلوی از زندان آزاد شد. در آن زمان در ایران به دلیل سانسور ساواک جز اعضای محرم و داخلی دربار و ساواک و اعضای خانواده حقیقی فرح دیبا که من به دست آنها سپرده می شوم کسی از مردم عادی ایران از تولد دختری بین فائقه آتشین و محمد رضا پهلوی خبر دار نشده و من نیز به بقیه کوه اسرار پدرم و خانواده او ملحق میشوم. مادرم کمی پس از تولد من به دستور ساواک و برای جلوگیری از پخش هر نوع شایعه ای مبنی بر زایمان او از محمد رضا پهلوی... با محمود قربانی ازدواج کرد و بار دیگر به دستور ساواک و برای واقعی نشان دادن ازدواج خود با قربانی، فرزند بعدی خود یعنی کامبیز قربانی را حامله شد. من از سرپرستان ساواکی خود شنیده بودم که فرح برای انتقام از تولد من و همدستی مادرم در نقشه کودتای داخلی اسداله علم ... در روز زایمان مادرم مامور به بیمارستان فرستاده و آنها بلافاصله پس از تولد کامبیز با دستگاه اتصال قلب شوک به سر او وارد می کنند ...کامبیز به این دلیل امروز کند ذهن(بوده)... و لقب عقب مانده گرفته است."  به گزارش مجله مهر، شادی پهلوی مدعی شده است: "من به برادرم کامبیز قربانی هم بارها پیام دادم و گفتم برای آزمایش DNA به ترکیه بیاید تا داستان خود را ثابت کنم."

     


             حمید رستمی ، داستان نویس ترک [ آذربایجان جنوبی ]

         به خاطر چاپ یک کتاب به زبان ترکی ، مورد بازجویی قرار گرفت

مامورین امنیتی ضمن تهدید این نویسنده با غیر مجاز دانستن چاپ این کتاب، خواستار تحویل تمام نسخه‌های موجود آن شده‌اند

تاریخ انتشار 28.06.2013 16:27:21 UTC  ( TRT )  جمعه 7 تیر 1392

به گزارش خبرگزاری هرانا، سایت خبری فعالین حقوق بشر در ایران، مامورین وزارت اطلاعات این کشور، حمید رستمی متخلص به آرغیش را به خاطر چاپ یکی از کتاب‌هایش، مورد بازجویی و تهدید قرار دادند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مامورین اداره‌ اطلاعات شهرستان خوی با حضور در محل کار حمید رستمی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار آذربایجانی وی را به خاطر چاپ یکی از کتابهایش مورد بازجویی قرار داده‌اند. مامورین امنیتی ضمن تهدید این نویسنده با غیر مجاز دانستن چاپ این کتاب، خواستار تحویل تمام نسخه‌های موجود آن شده‌اند.

حمید آرغیش داستان‌نویس خویی سال گذشته اقدام به انتشار کتاب "۸۰ ایل‌لیک حیکایه‌میز" یعنی "قصه ۸۰ ساله ما" توسط انجمن غیر دولتی "قیزیل اؤزن" نموده بود. محتوای این کتاب کاملا ادبی و شامل داستان‌های کوتاه نگاشته شده توسط نویسندگان مختلف ترک در هشتاد سال گذشته می باشد.

حمید آرغیش قبلا در اعتراضات روز جهانی زبان مادری (۲ اسفند) در سال ۱۳۸۵ نیز بازداشت و توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خوی به یک سال حبس تعزیری، دو سال تبعید و سه سال ممنوعیت نشر آثار محکوم شده بود.

آثار داستانی٬ شعر و همچنین مقالات این نویسنده در نشریات توقیف شده‌ امید زنجان٬ پیک آذر٬ نوید آذربایجان٬ شمس تبریز٬ یاشیل یول٬ یارپاق و... منتشر شده است. او همچنین مدیر یک وبسایت اینترنتی در حوزه داستان‌نویسی ترکی است.

لازم به ذکر است، انتشار کتابهای ترکی در ایران با محدودیت‌های متعددی روبرو است.

فشار، تهدید و لغو مجوز انتشارات‌های ترکی، ممانعت از حضور ناشران کتابهای ترکی در نمایشگاه کتاب تهران، سخت‌گیری در صدور مجوز برای کتابهای ترکیِ تحلیلی، ممانعت از انتشار کتابهای نثر ترکی، اجبار در استفاده از شیوه‌ نوشتار فارسی برای متون ترکی و ممانعت از عرضه و چاپ مجدد کتابهای موفق ترکی از جمله‌ این محدودیت‌هاست.

 

 

     

درگیری در مجلس ملی ترکیه

کد خبر: ۳۱۶۷۰۶ : تابناک

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵

فحاشی نمایندگان موجب قطع پخش زنده نشست مجلس شد.

 

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری دوغان، دیروز در مجلس ملی ترکیه ماجراهایی روی داد که توجه همه رسانه های این کشور را به سوی خود جلب کرد و انتشار متن درگیری لفظی دو تن از نمایندگان درگیر، واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی به دنبال آورد.

 

دیروز حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان از کامر گنچ نماینده کُرد درسیم و عضو حزب جمهوری خلق خواست تا به خاطر اهانت به فاطمه شاهین وزیر خانواده و تامین اجتماعی، از مجلس و ملت عذرخواهی کند. اما زمانی که این نماینده کُرد طرفدار آتاترک پشت تریبون رفت، برخلاف انتظار، اظهارات قبلی خود را تکرار کرده و گفت:«من در جلسه قبل اعلام کردم که اگر از سایه سر شخص آتاترک نبود، فاطمه شاهین هم اکنون زن دهم یکی از مشایخ و دراویش طریقت های ترکیه بود. حالا هم تکرار می کنم اگر آتاترک ظهور نمی کرد هم اکنون هر کدام از شما با یک مَن ریش در خیابان بودید و همه زنان شما هم با چادر و نقاب به دنبال شما راه می افتادند. قدر جمهوری را بدانید و جان خود را فدای آتاترک کنید

 

این سخنان گنچ واکنش تند نمایندگان حزب عدالت و توسعه را به دنبال آورده و چند تن از آنان به سوی تریبون رفته و با وی درگیر شدند. کامر گنچ با پرتاب لیوان و دیگر اشیای تریبون مجلس مقابله به مثل نموده و نمایندگان دیگر حزب جمهوری خلق نیز با نماینذگان حزب عدالت و توسعه درگیر شدند. زید اصلان نماینده توکات و از سیاستمداران حزب اردوغان فحش های خانوادگی رکیکی بر زبان آورد که در شبکه های مجازی ترکیه واکنش های منفی گسترده ای به دنبال آورد.

 

به دنبال درگیری فیزیکی نمانیدگان مجلس، پخش زنده تلویزیونی نشست مجلس قطع شد.

 

مطابق قوانین مجلس ملی ترکیه تمام مکالمات نمایندگان مجلس به صورت صوتی، تصویری و نوشتاری توسط یک اکیپ فنی ضبط و آرشیو می شود و هر نمانیده ای حق دارد که متون مورد نظر خود را (به استثنای نشست های غیرعلنی) از آرشیو مجلس دریافت کند. دیروز هیاتی از نمایندگان حزب جمهوری خلق، با انتشار متن کامل فحش های نشست دیروز، خوراکی در اختیار رسانه ها گذاشتند که حاوی بیش از 3 پاراگراف فحش رکیک خانوادگی بود و رسانه ها تنها توانستند حروف اول این کلمات را منتشر کرده و در مقابل آن نقطه چین بگذارند. انتشار ترجمه الفاظ مزبور ممکن نیست.

 

 

                          امروز در جای جای ترکیه روز

                            حاکمیت ملی و عید کودکان جشن گرفته میشود

 

تاریخ انتشار 23.04.2013 08:17:48 UTC  ( سه شنبه 3/2/92)

آنیت کابیر آرامگاه آتاترک بنیان گذار جمهوری ترکیه یکی از محل های برگزاری این عید میباشد

امروز ۲۳ام آوریل، در جای جای ترکیه روز حاکمیت ملی و عید کودکان جشن گرفته میشود.

آنیت کابیر آرامگاه آتاترک بنیان گذار جمهوری ترکیه یکی از محل های برگزاری این عید میباشد.

ارکان دولتی به ریاست جمیل چیچک رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه از آرامگاه آتاترک بازدید کردند.

بولنت آرینچ، بشیر آتالای و بکیر بوزداغ مشاوران نخست وزیر، کمال کیلیچ داراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق، دولت باغچلی رهبر حزب جنبش ملی گرا و نمایندگان مجلس در آرامگاه آتاترک حضور یافتند. در چهارچوب این مراسم، پس از گذاشتن تاج گل بر مزار بنیان گذار جمهوری ترکیه و ادای احترام سرود ملی ترکیه نواخته شد.

جمیل چیچک دفتر یادبود آرامگاه آتاترک را امضا کرده و نوشت :"با علم به اینکه اتحاد و برابری بزرگترین پشتوانه ما میباشد، با سعی و کوشش برای روشنایی آینده کشورمان تلاش میکنیم."

جمیل چیچک همینطور نمایشگاهی که با ۳٥ هزار قطعه عکس به شرح زندگی روزانه سربازان ترک میپردازد را افتتاح کرد. لازم به ذکر است، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به دلیل ناراحتی جسمانی نتوانست در این مراسم شرکت کند. پزشکان به دلیل گرفتگی صدای نخست وزیر، به ایشان هشدار دادند که باید برای مدتی از حضور در جریان هوا خودداری نماید.