یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

خاطره جالب ابن بطوطه سیاح مشهور عرب از شاهزاده خانم تُرک در هندو چین

+0 بَگَن (Bəyən)
بیوگرافی ابن بطوطه + عکس 
  خاطره جالب ابن بطوطه سیاح مشهور عرب
از شاهزاده خانم تُرک در هندو چین
 حسن راشدی: 16 فروردین 1399
محمد بن عبدالله بن محمد مشهور به « #ابن_بطوطه» سیاح مشهور عرب در سال ۷۰۳ هجری قمری در شهر طنجه مراکش به دنیا آمد و در سال ۷۲۵ هجری قمری به سوی مکه عزیمت نمود و مصر، شام، ، بلاد روم ( ترکیه امروزی)،عراق عرب، عراق عجم ( ایران امروزی)، ترکستان ( کشورهای آسیای میانه امروز)،بخشی از هند و چین و جاوه و.... را پیموده بعد از سفر طولانی و ۲۷ ساله به مراکش ( مغرب ) باز گشت و در سال ۷۷۹ هجری قمری در آنجا درگذشت.
حاصل سفر طولانی ابن بطوطه در کتابی بنام « رحله» ( سفرنامه) گرد آوری شده است که خاطرات وی از این سفر طولانی در ۷۰۰ سال پیش را منعکس می کند. ابن بطوطه را می توان یکی از بزرگترین سیاحان تاریخ بشر محسوب کرد.


آردینی اوخو - ادامه

نژادپرستی با طعم «کرونا»

+0 بَگَن (Bəyən)
بیانیه کانون مبارزه با نژادپرستی در ایران: شهروندان عرب زیر ... 
نژادپرستی با طعم «کرونا»

حسن راشدی : ۱۷/ ۱۲/ ۱۳۹۸

نمیدانم نژادپرستی چه مرضی است کسی که گرفتار آن شد حتی در زمانیکه «کرونا» هزاران نفر از مردم کشور را مبتلا و جان دهها نفر را گرفته است باز نژادپرست زهر خودرا با طعم کرونا هم شده می ریزد و بجای دعوت به دوستی و همدلی و همکاری همه ملل و اقوام کشور، در نوشته های خود از واژه نژادپرستانه استفاده می کند!
فردی به نام « روزبه کردونی» رییس موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در یادداشتی به بررسی شش رفتاری که شیوع کرونا را بیشتر می‌کند، پرداخته می نویسد:
« در مواجه با کرونا مدل های همیشگی مواجه با بحران ها و مسائل از سوی کارگزاران حکومتی، مردم ، روشنفکران و فعالین سیاسی و اصرار بر تدوام رفتارهای مبتنی بر جامعه شناسی خودمانی هیچ کمکی به کنترل و مهار کرونا نخواهد کرد. برای نمونه تداوم شش رفتار ذیل جز تشدید آثار منفی کرونا و بردن ما به ترکستان اثری نخواهند داشت: .....»


آردینی اوخو - ادامه