یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

دالان » زنگه‌زور» چرا برای ایران اینقدر مهم شده است؟!

+0 بَگَن (Bəyən)
Zəngəzur dəhlizi

دالان » زنگه‌زور» چرا برای ایران اینقدر مهم شده است؟!

   حسن راشدی :
  سه شنبه ٢٠ شهریور ١۴٠٣ 

واقعیت این است که دالان «#زنگه_زور» اینقدری هم که روی آن مانور داده می‌شود نمی تواند مهم باشد، چرا که دلایلی که ایران روی اهمیت این راه ارتباطی سی و شش کیلومتری ارائه میدهد لایق  و شایسته این گذرگاه نیست!
از این گذشته، در صورت باز شدن این مسیر، ایران هم میتواند از امتیاز آن منتفع گردد و کالاهای خودرا با هزینه کمتر به مناطق شرق و غرب جهان صادر کند، به نظر می آید مهمترین چیزی که مخالفت بعضی از مسئولان را بر باز شدن این دالان بر می‌انگیزد بجای ایجاد رابطه دوستی و صمیمیت، دشمنی افسارگسیخته و بی پایه ایرانشهری ها با جمهوری مسلمان آذربایجان و ترکیه و غوغا سالاری آنها با راه اندازی موضوع اتحاد و قدرت گرفتن کشورهای ترک است.
این سر و صدا در حالی است که حضور  نظامی آمریکا و فرانسه در ارمنستان و در مرز ایران نادیده گرفته می‌شود!
موضوع  دالان زنگه‌زور و چگونگی باز شدن آن مسئله‌ای بین آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه است که در ماده نهم قرارداد آتش‌بس دهم نوامبر سال ٢٠٢٠ میلادی پس از شکست ارتش ارمنستان از نیروهای آذربایجان و آزاد شدن قره‌باغ از اشغال سی ساله ارامنه به آن پرداخته شده است.
در ماده نهم این قرارداد، آذربایجان متعهد به باز کردن دالان لاچین از داخل خاک خود برای تردد راحت ارامنه ساکن قره‌باغ به کشور ارمنستان شده، ارمنستان نیز متعهد شده دالانی را برای وصل نخجوان به قسمت دیگر آذربایجان (منطقه زنگه زور) در اختیار آن کشور قرار دهد و نظارت بر امنیت این منطقه هم به عهده روسیه گذاشته شده است.
آذربایجان بعد از تنظیم قرارداد تا زمانیکه ارامنه در قره باغ ساکن بودند به تعهد خود عمل کرده،  از سال گذشته و بعد از مهاجرت اختیاری تقریبا همه ارمنیها از قره باغ به ارمنستان، دالان لاچین موضوعیت خودرا از دست داده است، اما ارمنستان از روز اول  نه تنها هیچ اقدامی برای باز کردن دالان تعهدی خود انجام نداد، بلکه اعتراض ایران به برقراری این دالان را بهانه قرار داد، در حالی که این دالان داخل خاک ارمنستان است و از نظر حقوق بین الملل، ایران حق تصمیم گیری از طرف ارمنستان را ندارد. دلایل ایران برای جلوگیری از باز شدن این دالان هم  قانع کننده نیست!



آردینی اوخو - ادامه

آیا چهره ترکان زشت و صورت تاجیکان ( فارسها ) زیبا بوده است ؟

+0 بَگَن (Bəyən)

    ‫پیام رئیس جمهور ترکیه به مناسبت روز جهانی معلولان‬‎   ‫شوکت میرضیایف - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد‬‎      

                     رئیس جمهور ترکیه ( تورک)                                    رئیس جمهور ازبکستان ( تورک)

    ‫هند رئیس جمهور جدید خود را از میان جوامع قبیله‌ای انتخاب کرد - خبرگزاری مهر  | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency‬‎        ‫رئیس‌جمهور تاجیکستان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد‬‎

 رئیس جمهور هندوستان ( همنژاد فارس)                                                رئیس جمهور تاجیکستان ( همنژاد و همزبان فارس)

  آیا چهره ترکان زشت و صورت تاجیکان ( فارسها ) زیبا بوده است ؟

                                حسن راشدی: 18 شهریور 1403

افراطیون فارس که هیچگونه حق و حقوق تحصیلی به زبان غیر فارسها در ایران ، بخصوص به ترکانی که بنا با اقرار وزیر امور خارجه سابق ایران دکتر علی اکبر صالحی در 28 دی ماه 1390 در آنکارا ، حداقل 40% از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، قائل نیستند ؛ ترکان ایران را نه ترکان اصیل بلکه ترک شدگانی می نامند که زبان آنها به زور و یا به حمایت سلاطین ترکی که بعد از اسلام و به مدت هزار سال بر ایران حاکمیت داشته اند ترکی شده و زبان قدیمی آنها که بنا به تئوری کسروی باصطلاح "آذری" از نوع غیر ترکی  بوده را از بین برده است!  آنها ادعاهای خودرا بر این دو موضوع استوار می دانند  :

1-  تئوری " زبان آذری" کسروی و موجود بودن چند روستای غیر ترک در مناطق مختلف آذربایحان از جمله در اطراف مرند ، خلخال و اهر که بر این اساس ادعا می‌کنند زبان قدیمی و بومی مردم آذربایجان غیر ترکی بوده ، زیرا اهالی این چند روستا به زبان غیر ترکی صحبت می کنند.    

2 -متفاوت و زیبا روی بودن سیمای مردم آذربایجان در مقایسه با ترکان آسیای میانه.

 

        گرچه بومی و یا مهاجر بودن زبانی در منطقه ای تاثیری درکم و زیاد بودن حقوق زبانی و بهره مندی و یا بی بهره شدن آنها از حق تحصیل به زبان مادری در آن منطقه ندارد و اساس حق و حقوق انسانها بر محوریت وجودی انسانها استوار است و ترکان امروزی آذربایجان و دیگر نقاط ایران چه ترکان بومی و از نسل سومرهای های 7000 ساله ایران بوده و یا مهاجرانی باشند که در قالب امپراتوران و سلاطین ترک فاتح از آسیای میانه و از هزار سال پیش به آذربایحان آمده باشند و یا حتی به تعبیر افراطیون فارس آذریهایی باشند که بعدا ترک زبان شده باشند ، آنها به نسبت جمعیت خود که کمتر از فارسها در ایران نیست در تمام زمینه‌ها از جمله تحصیل به زبان ترکی از اول  ابتدایی تا پایان دانشگاه  حقوق زبانی و فرهنگی مساوی با فارس زبانان داشته و در دیگر زمینه ها از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و ... حقوق برابر با فارسیان در ایران دارند. ضمنا ترکی بودن زبان مردم آذربایجان و دیگر نقاط ایران از دو حال خارج نیست :

1- این زبان از7000 سال پیش و از زمان سومریان که بنیان گذاران اولین تمدن بشری هستند و اعقاب آنها به مردم ترک ایران به ارث رسیده است که اسناد زیادی در این مورد موجود است و ترکانی هم که سال 700 قبل از میلاد ، 400 بعد از میلاد و بعد از اسلام و در ترکیب امپراتوران غزنوی، سلجوقی ، خوارزمشاهی و .... به این سرزمین آمده­اند به همزبانان قبلی خود پیوسته و زبان ترکی آذربایجان و آناتولی را پدید آورده­اند

  2-  این زبان، زبان ترکانی است که بعداٌ و بقول احمد کسروی و کسرویست­ها از زمان غزنوی­ها، سلجوقی­ها ، خوارزمشاهی ها و. . .   با جمعیت انبوه به آذربایجان ، آناتولی و دیگر مناطق ایران آمده و اکثریت مطلق جمعیت این مناطق را تشکیل داده اند و اگر اقلیت غیر ترکی هم در میانشان بوده با اکثریت بودن ترکان و ازدواجهای متقابل در طول سالیان دراز و چند قرن گذشته این اقلیتها  بدون زور و اجبار و به اقتضای زمان و مکان در میان ترکان جذب شده اند ، که در هر دو حال اینها ترکانی هستند که بعد از حاکمیت اسلام به مدت هزار سال مستمر از چین تا قلب اروپا را با تدبیر و کاردانی و سیاستمداری خردمندانه ، زیر حاکمیت و اداره خود داشتند و آذریهای ترک شده هم نیستند ، چه اگر آذریهای آقای کسروی در آذربایجان اکثریت می بودند و ترکان مهاجر در اقلیت ،  باید مهاجرین ترک در داخل بومیان باصطلاح آذری مستحیل می شدند و زبان مردم کنونی آذربایجان هم زبان آذری مورد ادعای آقای کسروی می شد نه زبان ترکی آذربایجان ! چرا که بنا به گواهی تاریخ ،امپراتوران و سلاطین ترک در زمان حاکمیت هزار ساله خود بر ایران و دیگر نقاط  وسیع آسیا و اروپا هیچ تحرکی در جهت تحمیل زبان ترکی خود به مردم غیر همزبان نداشته برعکس در رونق زبان فارسی در ایران و هند و دیگر مناطق تحت امپراتوری خود نقش اساسی داشتند ، زیرا فارسها  به آنچه که به عنوان میراث ادبی فارسی چند قرن گذشته افتخار می کنند، همه در زمان امپراتوری هزار ساله ترکان بر ایران آفریده شده است نه در زمان حاکمیت ساسانیان و هخامنشیان همزبان خود در ایران. ..بقیه



آردینی اوخو - ادامه

چرا فقط فارسها و زبان و فرهنگ فارسی حاکم بر جامعه باشد؟

+0 بَگَن (Bəyən)
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران - قندهار- مقاله جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس  جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در روزنامه تهران تایمز

دکتر پزشکیان:

 «چرا باید یک گروه خاص در کشور قدرت داشته باشد؟!» 

◀️ "فارس ها، ترک ها، عرب ها در این جامعه زندگی می کنند، برخی از آنها را می پذیریم، برخی دیگر را تهدیدی برای خود می دانیم. بسیاری از اقوام مختلف در جامعه ما جایگاهی ندارند. چرا باید یک گروه خاص در کشور قدرت داشته باشد. "

"به طور کلی، ترک ها در این کشور یک قوم نیستند، آنها ملتی هستند که در این کشور امپراتوری ساخته اند، ما آذری نیستیم، ما ترک زاده ترک  هستیم. سیاست دشمن دیدن ملت ها در این کشور باید متوقف شود. این مردم بزرگترین ثروت ایران هستند."

«کشور ما دشمن تمام دنیاست، ما با کشورهای همسایه مشکل داریم، در امور داخلی همه دخالت می‌کنیم، همه را دشمن اعلام کرده‌ایم، بسیاری از کشورها ما را تهدید می‌دانند."

"ایران نباید در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند، ایران باید سیاست حسن همجواری را اجرا کند، اگر کشوری سکولار است، باید به ساختار دولتی آنها احترام بگذاریم، انقلاب صادر نکنیم، آنها باید خودشان انتخاب کنند. ایران باید از این سیاست خشن خصمانه دست بردارد."

"روابط با جمهوری آذربایجان باید برای ما خاص باشد. شاید هیچ کشور دومی در تاریخ به اندازه ایران و آذربایجان به یکدیگر نزدیک نباشد. آیا اگر این نزدیکی فرهنگی و تاریخی را به یک نزدیکی فعال تبدیل کنیم، سود بیشتری نخواهیم برد.؟ آذربایجان برای ما یک مزیت است باید این کشور را در کنار خود نگه داریم؟"

"لحظه ای فکر کنید، آذربایجان جایگاه مهمی در قفقاز جنوبی دارد و اگر سیاست تند علیه آذربایجان را ادامه دهیم، آذربایجان کشورهای بیشتری را که دشمن ایران هستند به منطقه خواهد آورد."

"مهمترین نکته این است که از زمان پیمان صلح قصر شیرین هیچ جنگی بین ترکیه و ایران رخ نداده است، بنابراین روابط عادی با ترکیه امکان پذیر است. ارمنستان نیز یک کشور همسایه با ما است و ما باید روابط عادی خود را با ارمنستان ادامه دهیم و تجارت خود را توسعه دهیم. ما باید صمیمانه به آذربایجان و ارمنستان برای صلح نهایی حمایت و کمک کنیم."

#دکتر_پزشکیان

https://telegram.me/yurddas

https://t.me/rashidikonfrans

https://m.youtube.com/@hasanrashidi2845?si


مخالفت پانفارسها با نامزدی دکتر پزشکیان برای ریاست جمهوری...!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫میثاقنامه ۲۴ ماده‌ای دکتر مسعود پزشکیان با مردم ایران - برای خوزستان‬‎

مخالفت پانفارسها با نامزدی دکتر پزشکیان برای ریاست جمهوری...! 

حسن راشدی
٢٩ خرداد ١۴٠٣ 

در صف مقدم مخالفان پزشکیان، گروه‌ها، شخصیت‌ها، رسانه‌ها و تلویزیون‌های فارسی‌زبان ناسیونالیست افراطی و پانفارسهای سکولار قرار دارند.
 این گروه‌ها خواهان ادامه‌ی سلطه‌ی زبان، فرهنگ و حاکمیت مطلق اتنیک فارس  بر کل جامعه چند زبانی و چند فرهنگی ایران و نابودی دیگر زبانها و فرهنگها، بخصوص زبان و فرهنگ تورکهای کشور هستند و به کمتر از آن هم رضایت نمی دهند!
 ایدئولوژی اینان ملغمه‌ای از نژادپرستی پانفارسی، در قالب بزک شده «پان ایرانیسم» است و تمام کسانی را که مخالف نژادپرستی باشند، مخصوصا هر کسی که خود را تورک بداند و مدافع بر آورده شدن حقوق زبانی-فرهنگی قید شده در اصل پانزده  قانون اساسی  باشد را قومیت‌گرا و پان‌تورک و تجزیه‌طلب می‌نامند، از آن جمله است:

- تشکیلات پان‌ایرانیستی «جبهه‌ی ملی ایران» در اعلامیه‌ای که به مناسبت انتخابات صادر و از جمله در سایت اخبار روز، منتسب به جریان چپ ایرانی منتشر شده، پزشکیان را دارای «نظریات قوم‌گرایانه و افکاری که واگرایی اجتماعی را ترغیب و تشویق می‌کند و برای وحدت ملی و یکپارچگی کشور خطرناک» است و کسی که «پاک دست، وطن دوست، آزادی‌خواه و مورد وثوق مردم نیست» توصیف کرده است! 
- تحلیل‌گر پان‌ایرانیست، امیر طاهری در مقاله‌ی «٦ لعبت و لعبت‌باز تورانی» در باره‌ی انتخابات، با بازی با کلماتِ «توران» و «تورانی» نفرت ضد تورکی خود را آشکارا بیان می کند! 



آردینی اوخو - ادامه

سیاست نوین«ولادیمیر پوتین»در ماوراء قفقاز...!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫گفت‌وگوی تیلفونی پوتین و علی‌اف‬‎

سیاست نوین«ولادیمیر پوتین»در ماوراء قفقاز...!

               حسن راشدی:     
             شنبه ١٩ خرداد ١۴٠٣ 

این روزها سیاست نزدیکی بیشتری بین جمهوری آذربایجان و روسیه دیده میشود. 
به نظر می آید ولادیمیر پوتین سیاست همسویی با آذربایجان در مقابل دوری ارمنستان از این کشور و نزدیکی به اروپا و آمریکا را، در دستور کار  خود قرار داده است .
الهام علیئو رئیس جمهور آذربایجان نیز از این شرایط پیش آمده بهره مناسب را می برد. 
 حمایت تعدادی از کشورهای اروپایی و آمریکا از ارمنستان ، بخصوص تحویل سلاحهای مدرن از طرف فرانسه به ارمنستان، صلح کامل بین آذربایجان و ارمنستان را به تاخیر می اندازد، اما به نظر نمی آید که سلاحهای تحویلی فرانسه‌، هند و دیگر کشورهای دور و نزدیک به ارمنستان بتواند ارمنستان را تحریک به درگیری و جنگ مجدد با آذربایجانی کند که هم از نظر نظامی-اقتصادی و  هم از نظر کثرت جمعیتی دست بالاتری نسبت به ارمنستان دارد.
رئیس جمهور آذربایجان پس از جنگ پیروزمندانه ۴۴ روزه قره باغ  در سال ٢٠٢٠ که به آزادی مناطق وسیعی که سی سال در  اشغال ارمنستان بود، منجر شد به سیاستمداری مطرح در جهان تبدیل شده است؛ بخصوص حمله برق آسا و یک روزه بر پایگاههای نظامی ارامنه در خانکندی و دیگر مناطقی که در اختیار آنها بود در ١٩ سپتامبر ٢٠٢٣ و تسلیم  بدون قید و شرط ارمنیهای مسلح  و جدایی طلب قره باغ در یک روز، نشان داد الهام علیئو بازیگر سیاسی ماهری در ماوراء قفقاز است!
به دنبال این پیروزی و  علی رغم قول تضمین امنیت ارمنیهای  ساکن در قره باغ توسط دولت آذربایجان، ساکنین خانکندی و دیگر مناطق ارمنی نشین این اراضی ترجیح دادند آزادانه و داوطلبانه به صورت دسته جمعی به ارمنستان  مهاجرت کنند.
صلحبانان روسیه نیز حضور خود در قره باغ را بدون ساکنین ارمنی بی معنا دیده، از اول اردیبهشت ماه سال جاری شروع به ترک مناطق تحت نظارت خود کرده و آخرین نیروهای آنها در  ١۵ می ٢٠٢۴  (٢۶ اردیبهشت ١۴٠٣ ) قره باغ را تخلیه کردند.


آردینی اوخو - ادامه

خوردادین بیری، تاریخی گونلریمیزدندیر!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫جنجال کاریکاتور روزنامه ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد‬‎

خوردادین بیری، تاریخی گونلریمیزدندیر!

حسن راشدی: 
١ خورداد ١۴٠٣ 

بو گون خوردا آیی نین بیرینجی گونو، بو گون، حافظه میزده قالان  ان آزی ایکی تاریخی گونلردندیر! 
بیرینجیسی:
 میلّی نهضت دؤنمینده قیسا، آمما مهم و اؤنملی بیر ایل‌لیک سید‌جعفر پیشه وری نین اؤندرلیگی ایله اداره اولان «اؤز ارک» (خودمختار) آذربایجانین دادستانی، جسارتلی اینسان «فریدون ابراهیمی‌» نین، قدار پهلوی‌ رژیمی‌نین دار آغاجیندا آسیلان گونو ( ١ خورداد ١٣٢۶)
ایکینجیسی:
 «ایران» روزنامه‌سینین ١٣٨۵ ایل اوردیبهشت آییندا آذربایجان تورکلرینه ائتدیگی رزیلانه توهینه اعتراض اولاراق،  خوردادین بیریندن و تبریزدن  باشلایاراق، خوردادین یئددیسنه قدر اورمو، اردبیل، زنجان، خیاو، سولدوز و آذربایجانین بوتون شهرلرینده او جمله‌دن تهراندا داوام ائدن سراسری اعتراض گونو!
بو حادثلی گونلری آرخادا قویاراق 
بیزیم میلّی حرکتیمیز هر زامان دونیانین ان مدنی و مدرن حرکتلریندن اولموشدور! 
بو گونده بو مدنی حرکت اؤز یولونا داوام ائتمکده دیر. 


آردینی اوخو - ادامه

پانفارسها و ایرانشهری‌ها نگران از آزادی قره‌باغ...!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫تصاویر) متن و حاشیه جشنواره موسیقی در شوشا با حضور علی‌اف و همسرش‬‎

 پانفارسها و ایرانشهری‌ها نگران از آزادی قره‌باغ...! 

       24 اردیبهشت 1403

پانفارسها و ایرانشهری‌ها وقتی چنین فیلمهایی را می بینند، از درون و بیرون می‌سوزند، آنها در آرزوی این بودند که ارمنستان علاوه بر اشغال سی ساله بیست درصد خاک آذربایجان، بیشتر از اینها را هم اشغال کند!
اما اردوی ظفرمند آذربایجان در طول چهل و چهار روز، تمام هفت استان اشغالی را در  نهم ماه نوامبر سال دو هزار و بیست، از جمله شهر هنرپرور «شوشا» در پانزده کیلومتری خانکندی را آزاد کرد و اگر روسیه نبود، در طول دو سه روز دیگر «خانکندی» مرکز قره‌باغ ، خوجالی، خوجاوند و دیگر شهرهای ارمنی نشین داخل قره‌باغ  را هم آزاد میکرد.
اما در سال دو هزار و بیست سه، یعنی سال گذشته میلادی در یک حمله برق آسای یک روزه همه شهرهای قره‌باغ، از جمله شهر «خانکندی» از اشغال ارمنستان آزاد شد.
دولت آذربایجان اعلام کرد ما امنیت ارمنیهای ساکن در کشور آذربایجان را برای زندگی با آرامش، یعنی ارمنیهای ساکن خانکندی و دیگر شهرها و روستاها را تضمین می کنیم اگر آنها تابعیت آذربایجان را بپذیرند، در غیر اینصورت آنها آزاد به تصمیم گیری هستند و مانعی سر راه آنها نیست!
بسیاری از  ارامنه که مرتکب جنایتهای زیادی شده بودند، راهی ارمنستان شدند، بقیه نیز به دلخواه راه آنها را در پیش گرفتند بدون اینکه مانعی از طرف دولت آذربایجان برای آنها ایجاد شود، حتی سربازان آذربایجان برای کودکان و سالمندان، آب، شکلات، دارو و خدمات پزشکی هم میدادند.
اینک شهر هنرپرور «شوشا» آزاد شده و میزبان مهمانان ویژه است که پانفارسها و ایرانشهری‌ها چشم دیدن آنرا ندارند!

حسن راشدی



نماینده ای به نام «ارمنستان» در ماورای قفقاز...!

+0 بَگَن (Bəyən)

آمریکا و اتحادیه اروپا در پی ایجاد نماینده ای به نام «ارمنستان» در ماورای قفقاز...!

✍️ بعد از اینکه نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان تصمیم به قطع قراردادهای امنیتی و نظامی با روسیه گرفت و به طرف غرب گرایش پیدا کرد، روسیه به شدت از این گرایش عصبانی شده و از آمدن نیروهای سیاسی - نظامی اروپایی و آمریکایی به ارمنستان که دخالت در حوزه سیاسی روسیه به حساب می‌آمد نگران گردید.
با چنین تصمیمی که پاشینیان گرفته تصور میرود روسیه به شکلی، زهر خودرا بر ارمنستان بریزد!
اکنون آمریکا و اروپا با درک این مسئله و خطر مجازات ارمنستان به وسیله روسیه که هزینه این مجازات و تنبیه هم کم نخواهد بود به احتمال زیاد به ارمنستان توصیه کرده اند که روسیه را از گرایش شدید خود به اروپا و آمریکا نترساند و رفتار سیاسی خودرا طوری تنظیم کند که روسیه در فضای سیاسی، عدم رویارویی با ارمنستان را در پیش بگیرد تا مراحل همگامی ارمنستان با اروپا، آمریکا و حضور مستشاران و قوای نظامی ناتو، بخصوص نیروهای آمریکایی و فرانسوی در ارمنستان، بدون هزینه تکمیل گردد!
ایران هم که تا چندی پیش از باز شدن دالان «زنگه زور» سخت نگران بود و این دالان را دالان ناتو می نامید و حرکت کامیونها و قطارهای باری ناتو در این دالان را خطر جدی می شمرد، اکنون از حضور اعضای اصلی ناتو یعنی آمریکا و فرانسه و دیگر اعضاء این اتحادیه در مرز خود یعنی در ارمنستان و حتی در منطقه سیونیک یا همان زنگه زور نگرانی چندانی از خود نشان نمی دهد، گو اینکه آمریکایی که قرار است در بیخ گوش ایران مستقر شود و احتمالا پایگاه هم بزند همان آمریکایی نیست که اعلام می کند در صورت حمله ایران به اسرائیل در تلافی به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، بر علیه ایران اقدام جدّی خواهد کرد!
ظاهرا دوستی ایران با ارمنستان و قانع شدن ایران توسط ارمنستان که آمریکا و فرانسه منافع مشترکی با ایران در ارمنستان دارند، ایران را به این باور رسانده که آمریکا دو رو دارد، یک رو، دشمنی با ایران و روی دیگر دوستی با ایران...؟!!

حسن راشدی:

شنبه، 15 اردیبهشت  ١۴٠٣



رقص آذربایجانی و کینه ایرانشهری!

+0 بَگَن (Bəyən)


‫آشنایی با رقص آذری | وبلاگ علاءالدین تراول‬‎

رقص آذربایجانی و کینه ایرانشهری!

ایرانشهری‌هایی که عقده خودبزرگ بینی دارند و در توهم نژاد آریایی، با «ذهن عقب مانده، مغز پوسیده و دل پرکینه » شب را به صبح می رسانند و چشم دیدن هنر دیگر ملل و اقوام ، بخصوص توانائیهای تورکها در زمینه های مختلف را به معنای عام آن ندارند، رقصِ پر تحرک، زیبا و هنرمندانه تورکان آذربایجان را که در هر نوع آن معنا و مفهوم خاص به بیننده منتقل میشود و قابل قیاس با «رقص بابا کرم» آنها نیست به ملل و اقوام دیگر قفقاز نسبت میدهند، در حالی که هر کدام از این رقصها برگرفته از زوایای زندگی پرتحرک تورکان و مهارت آنها در مقابله با دشمنان در میادین جنگ و مبارزه ، در هنگام جشن و سرور و عروسی، در زمان استراحت و تلطیف فکر و ذهن و دیگر مراحل زندگی بوده و دارای معانی و مفاهیم خاص است.
« در اثری که که به وسیله ابوالفرج ، مؤلف قرن سیزده میلادی [حدود هشتصد سال پیش] به زبان سُریانی نوشته شده شرح عروسی سلطان طغرل بیگ [سلجوقی] اولین نوه پسری سلجوق با دختر خلیفه بغداد [در هزار سال پیش ] آمده است.
وی ضمن شرح مراسم عروسی ، رقص ترکی را توصیف می کند که در آن «ترکان در حال رقص گاه می نشینند و گاه بر میخیزند». بر اساس کلیه شواهد، این رقص همانی است که در روسیه به عنوان پلیاسکاف پریزیادکو ( pliaskov prisiadkou ) نامیده می شود و روسها به احتمال قریب به یقین آنرا از ترکها آموخته اند.»

(و . بارتولد، تاریخ ترکهای آسیای میانه ، ترجمه دکتر غفار حسینی ص: 126 انتشارات توس، سال 1376) تهران
حال، چرا ایرانشهری‌ها که مانقوردهای خودمان هم با آنها همنوا می شوند از چنین هنر دل انگیز و زیبای تورکان آذربایجان رنج می برند ، در فلسفه نبود چنین فرازهای زیبا، پر تحرک و شور انگیز در رقص و موسیقی آنها و غلیان حس حسادت و دشمنی« از ذهن عقب مانده، مغز پوسیده و دل پرکینه» آنها نسبت به داشته ها و ثروت معنوی تورکان است!
حسن راشدی :
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403



تورکیه را چه کسانی آباد کرده اند...؟!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫معرفی 12 تا از بهترین هتل های آنتالیا ...‬‎

آیا تورکیه را ایرانیها آباد کرده اند؟!

حسن راشدی: ١٨ فروردین ١۴٠٣

  افراد زیادی از ایرانیها، بخصوص آنهاییکه در باتلاق نژاد ساختگی آریایی گرفتار آمده‌اند، دچار توهمات عجیب و غریبی هستند که امروزه به آنها «ایرانشهری» گفته می‌شود! 
مثلا این قبیل افراد فکر می کنند که:
١- ایرانیها (به احتمال زیاد فارسها و شاخه‌های آن؛ چون تورکها و عربها آریایی نیستند و از نظر آنها ایرانی به حساب نمی آیند! )  از تمام مردم دنیا باهوش‌ترند! 
٢- اگر فردوسی نبود و شاهنامه را نمی سرود، ایرانیها بعد از مسلمان شدن، عرب زبان می شدند! 
٣- شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند.....» سعدی شیرازی بر سردرِ ساختمان سازمان ملل نوشته شده است! 
۴- قطعنامه تورکمنچای نود ساله بوده و امسال پایان زمان آن است و مناطق واگذار شده در این عهدنامه باید به ایران برگردد!  
و دست آخر اینکه:
  ۵- ترکیه چیزی ندارد، ترکیه را ما ایرانیها آباد کردیم!
  این توهمات ایرانشهری‌ها در زمانی مطرح میشود که هر فردی با فشار دادن دگمه گوشی موبایل خود میتواند اطلاعات درست را در همه زمینه ها بدست آورد،  مثلا بنا به تحقیقات علمی  موسسه های قابل اعتماد، بهره هوشی ژاپنی ها و مغولها صد، و بهره هوشی ایرانیها هشتاد و چهار است که اندکی، بیشتر از بهره هوشی افریقائیهاست! 
در مورد ادعای  اینکه اگر فردوسی نبود و شاهنامه را نمی سرود  ایرانیها عرب زبان می‌شدند، باید از این متوهمین پرسید، پس چرا مردم کشورهای مسلمان اندونزی، مالزی، پاکستان و کشورهای تورک زبان تورکیه، آذربایجان ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و مردم مسلمان و تورک اویغورستان چین، جمهوریهای خودمختار و مسلمان روسیه،  همچنین کشور مسلمان بوسنی هرزگوین و آلبانی در اروپای شرقی که فردوسی ندارند عرب زبان  نشده اند؟!
نوشته شدن بیت «بنی آدم اعضای یکدیگرند....» سعدی بر سردرِ ساختمان سازمان ملل متحد هم از بن و پایه دروغ بوده و چند سال پیش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، به این مکان رفته و در مورد این دروغ و افسانه افشاگری کرد که فیلمش موجود است! 


آردینی اوخو - ادامه

دالان «زنگه زور» و چالشها...!

+0 بَگَن (Bəyən)

‫اگر ارمنستان اجازه دهد کریدور زنگه زور ...‬‎


سرنوشت «دالان زنگه_زور» چه خواهد شد...؟!

حسن راشدی: ٢٢ اسفند ١۴٠٢ 

#پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با سیاست دوری از روسیه و نزدیکی به غرب، بخصوص کشیدن پای فرانسه به ارمنستان و حتی مرز جنوبی آن که به منطقه  «#زنگه_زور» مشهور است، خشم روسیه و نارضایتی ایران را بر انگیخته است.
#الهام_علیئو رئیس‌جمهور #آذربایجان که خواهان جدی صلح با #ارمنستان است، بر خواسته های خود مبنی بر باز شدن دالان زنگه_زور بدون کنترل ارمنستان ولی با نظارت #روسیه بر امنیت آن، طبق اصل نهم توافق صلح #قره_باغ، نهم نوامبر سال ٢٠٢٠ میلادی اصرار دارد، اما ارمنستان بر باز شدن راه ارتباطی بین #نخجوان و بخش غربی آذربایجان با کنترل و نظارت خودش رضایت میدهد. 
ارمنستان با نادیده گرفتن مفاد ماده نهم صلح با آذربایجان با میانجیگری روسیه، به حمایت ایران از این پیمان‌شکنی دل بسته است؛ چرا که ایران هم با باز شدن دالان زنگه_زور مخالف است و این دالان را با نامهای مختلف چون «#دالان_توران»،  «#دالان_ناتو» و... یاد کرده، باز شدن آنرا به بسته شدن مرزش با ارمنستان و حتی اروپا؟! تفسیر و از ارتباط آسان تورکیه و کشورهای عضو #ناتو با کشورهای تورک آسیای میانه اظهار نگرانی میکند!
دلیل و نگرانی ایران از باز شدن دالان «زنگه_زور دلیل قانع کننده ای به نظر نمی رسد، چرا که  دالان به معنی الحاق خاک کشوری به کشور دیگر نیست، بلکه باز شدن راه ارتباطی آسان بدون گذر از هزارتوی تشریفات عبوری و موانع گذرنامه است، همچنین ایران نیز از باز شدن این دالان منتفع خواهد شد. 
از طرف دیگر، بهترین، نزدیکترین و اقتصادی ترین راه زمینی ایران به #اروپا، تورکیه است نه ارمنستان و گرجستان که دریای سیاه هم در پیش  است!



آردینی اوخو - ادامه