یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

آیا اتنیکها به استقلال فکر می کنند...؟!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫پزشکیان و اردوغان در نیویورک دیدار کردند | سایت انتخاب‬‎

دکتر پزشکیان:
اگر در ایران اتفاقی بیفتد، کشور تجزیه خواهد شد!

حسن راشدی 
١٠ مهر ١۴٠٣ 

صحبتهای دکتر پزشکیان در مصاحبه با خبرنگاران، در سفر به سازمان ملل متحد در نیویورک، عمق و واقعیت موجود ایران را که تا بحال کسی جرئت گفتن آنرا نداشت آشکار می‌کند.
بعضیها در مخالفت با این جمله میگویند، چرا در انقلاب ۵٧ و تغییر رژیم پهلوی، این اتفاق نیفتاد و ایران همچنان یکپارچه باقی ماند؟
اما ایران امروز دیگر ایران سال پنجاه و هفت نیست که بعد از انقلاب مشکل انچنانی رخ نداد و فقط در کردستان تحرکاتی رخ داد که بعد از مدتی، آنهم نه به سادگی، اما فرو نشانده شد!
در ایران امروز ملیتهای غیر فارس تجربه آن سالها را بخوبی در ذهن خود دارند و به حقوق انسانی خود هم کاملا واقفند و  میدانند انقلاب و تغییر تنها، مشکلی را حل نمی کند، چنانکه انقلاب پنجاه و هفت حل نکرد و چیزی را عاید غیر فارسها نکرد و در مسائل فرهنگی و اقتصادی، پاشنه در به همان شکل قبل از انقلاب چرخید و ابتدایی ترین حق انسانی که شروع تحصیل به زبان مادری است گرفتار افکار باستانگرایان و ایرانشهری‌هایی شد که نفوذ عمیق در حاکمیت دارند و ایران را با «فارسستان» برابر میدانند!
در ایران امروز حتی اصل پانزده قانون اساسی که تحصیل به زبان مادری غیر فارسی در مدارس در کنار زبان رسمی را آزاد اعلام می‌کند چهل و پنج سال است بدون اجرا مانده است و اجرای آن نوعی  تضعیف زبان فارسی به شمار می آید در حالی که زبان فارسی حاکم بر کل ارکان زندگی همه مردم غیر فارس ایران، از خانه و مدرسه و دانشگاه گرفته تا جزئی ترین گوشه زندگی و در مرحله آسیمیله کردن کامل غیر فارس زبانان، بخصوص ترکانی که اکثریت نسبی جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند است!
لذا اگر تغییری در کشور پدید آید کدام ترکی که چهل درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهد ولی به اندازه ارمنی‌های شصت هزار نفری ایران حق تحصیل به زبان مادری خود در مدارس ندارد، حاضر میشود باز تسلیم همین شرایط امروزی شود و از ابتدایی ترین حق انسانی خود محروم بماند؟
آنهاییکه دلسوز واقعی کشور هستند ، جز به رسمیت شناختن و رعایت حقوق همه ملیتهای داخل کشور به نسبت کثرت جمعیت آنها که ابتدایی‌ترین آن تحصیل به زبان مادری و جبران عقب ماندگی اقتصادی با سرمایه گذاری کلان در استانهای غیر فارس است، راه دیگری ندارند!