یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

قوزئی آذربایجان

+0 بَگَن (Bəyən)

     

                                              تنش در جبهه آذربایجان- ارمنستان

 

تاریخ انتشار 24.01.2014 16:59:58 UTC

به روز شده 24.01.2014 16:59:58 UTC

خط مقدم جبهه آذربایجان-ارمنستان پرتنش ترین روزهای چهار سال اخیر را سپری می كند.

روز گذشته یك سرباز آذربایجانی به شهادت رسید. بنا به گزارشات مطبوعات آذربایجان امروز نیز در درگیری در منطقه "خوجالی" و "فضولی" ده سرباز ارمنی كشته شدند. نیروهای مسلح آذربایجان وضعیت اضطراری اعلام كرد.

از مناطق "آغادام"، "فضولی" و "تووز" اخباری دال بر اخلال آتش بس می رسد.

لحظه پرتاب موشك ها از سوی دوربین های آماتور ضبط شد. بنا با اطلاعیه صادره از سوی وزارت دفاع آذربایجان نیروهای ارمنی از منطقه "ترتر" نفوذ كرده اند. هواپیماهای جنگی آذربایجان گاهگداری در خط جبهه به پروازهای كشف می پردازند.

درگیری در منطقه "تووز" نیز شدت گرفته است. بر اساس اخبار درج شده در مطبوعات آذربایجان ارمنی ها مجبور به خارج شدن از دو روستا كه اشغال كرده بودند شدند. بر اساس اخبار دریافتی غیر رسمی در مناطق خوجالی و فضولی ده سرباز ارمنی كشته شدند.

وزارت دفاع آذربایجان اعلام كرد برای جلوگیری از پخش اخبار نادرست به خبرهای غیر مستند و تایید نشده را جدی نگیرید.

در این میان وزاری امور خارجه آذربایجان و ارمنستان برای انجام مذاكرات صلح در پاریس دیدار خواهند كرد.

مهمترین ماده دستور كار این دیدار قرارداد آتش بس منعقده در سال ۱۹۹٤ است كه امسال به پایان خواهد رسید.

 

                      تشویق خانواده های پر فرزند در جمهوری آذربایجان

   براساس این سیاست، به خانواده های پرفرزند ماهیانه پرداخت خواهد شد

 

تاریخ انتشار 12/28/2013 2:04:57 PM UTC

به روز شده 12/28/2013 2:04:57 PM UTC

جمهوری آذربایجان برای افزایش موالید در كشور و مبارزه با پیر شدن جمعیت به سیاست تشویق چند فرزندی در خانواده های آذربایجانی روی اورده است.

براساس مصوبه مجلس آذربایجان از سال ۲۰۱٤ قرار شده است تا خانواده هایی كه بیش از ٥ فرزند دارند برای هر فرزند خود ماهیانه ۳۰ منات آذربایجان كه برابر با ۳۰ یورو است، مقرری دریافت كنند.

این طرح كه به اتفاق آراء در مجلس آذربایجان تصویب شده از سال ۲۰۱٤ به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

    

                         تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان تغییر یافت

تاریخ انتشار 8/2/2013 3:07:00 PM UTC

تاریخ انتخابات كه قبلا ۱٦ ام ماه اكتبر (24 مهر ماه 92) اعلام شده بود، یك هفته به عقب كشیده شد

براساس قانون اساسی آذربایجان، مدت ماموریت الهام علی اف رئیس جمهور این كشور در ۱٥ ام اكتبر به پایان خواهد رسید.  كمیسیون مركزی انتخابات آذربایجان با در نظر گرفتن این تاریخ، تصمیم گرفته بود تا انتخابات در ۱٦ ام اكتبر برگزار شود.  فقط در اجلاس امروز بدلیل آغاز عید قربان در ۱٥ ام اكتبر، تاریخ انتخابات یك هفته به عقب كشیده شد.

بدین ترتیب مردم آذربایجان برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود، روز چهارشنبه ۹ ام اكتبر (17 مهر ماه 92)  بر سر صندوقهای رای خواهند رفت.

 ..................................................................

 

                برگزاری نشست كاری تركیه، آذربایجان و گرجستان در باكو

 

تاریخ انتشار 26.05.2013 09:03:00 UTC  ( یكشنبه 5/3/92)  TRT

چاغلایان: بسیاری از كشورهای اروپایی از رشد اقتصادی این سه كشور شگفت‌زده شده‌اند

سومین نشست كاری تركیه، آذربایجان و گرجستان به میزبانی آذربایجان برگزار شد. در این نشست كه وزرای اقتصاد سه كشور نیز در آن حضور داشتند، شكوفاسازی اقتصاد منطقه و تهیه پروژهای همكاری به بحث گذاشته شد.

این نشست با سخنان شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد آذربایجان گشایش یافت. وی بر اهمیت همكاری در جهت شكوفایی اقتصاد منطقه تاكید كرد. در این نشست یك هیأت اقتصادی به ریاست ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد تركیه شركت داشت.

چاغلایان در سخنان خود اظهار داشت تركیه، آذربایجان و گرجستان توانسته‌اند در برابر بزرگترین بحران اقتصادی صد سال اخیر جهان، ایستادگی كنند.

چاغلایان با اشاره به اینكه تركیه با رشد اقتصادی ۲ ممیز ۲ درصد، دومین كشور اروپایی می‌باشد، گفت: گرجستان نیز ٦ ممیز ٦ و آذربایجان ۹ ممیز ۳ درصد رشد داشته است. وی افزود: بسیاری از كشورهای اروپایی از رشد اقتصادی این سه كشور شگفت‌زده شده‌اند. سرمایه‌داران تركیه‌ای به منظور امضای پروژه‌های جدید با همكاران آذربایجانی و گرجی خود دیدار كردند. وزرای اقتصاد نیز به منظور فراهم ساختن شرایط و تسهیلات برای سرمایه‌گذاران، دیدارهای دو جانبه تشكیل دادند.

چاغلایان با همتای خود، جزئیات قرارداد تجارت آزاد را در میان گذاشت.

 

                       زنان مخترع و كاشف

پوشك بچه، ماشین لباسشویی، برف‌پاك كن ماشین، شیشه عینك، فیلتر قهوه، میشكر آشپزخانه و بسیاری از وسایلی كه زندگی را راحتتر می‌كند، از ابتكارات زنان بشمار می‌آیند

تاریخ انتشار 06.05.2013 14:43:44 UTC

با نگاهی به جهان و تركیه مشاهده می‌شود كه زنان در كشف و ایجاد مواردی كه كارها را تسهیل می‌سازد، پیشرو بوده‌اند.

زنان قادرند ویژگی جزءسنجی خود را نه تنها در تمامی زمینه‌های زندگی، بلكه در اكتشافات و اختراعات خود نیز بكار گیرند.

پوشك بچه، ماشین لباسشویی، برف‌پاك كن ماشین، شیشه عینك، فیلتر قهوه، میشكر آشپزخانه و بسیاری از وسایلی كه زندگی را راحتتر می‌كند، از ابتكارات زنان بشمار می‌آیند.  در سایه هوش عملی بالای زنان، زندگی روزانه آسانتر می‌شود. درحالیكه در گذشته، برخی از اكتشافات و اختراعات زنان زمینه مناسب برای مطرح شدن پیدا نكرد و یا دیرتر از زمان لازم به عرصه ظهور رسید.

برای مثال، پوشك بچه كه بیشترمان گاه گاهی از آن به عنوان یكی از ابتكارات بسیار جالب و ضروری نام می‌بریم، به ابتكار یك زن تولید شده است. همچنین از آنجایی كه زنان بیشتر با مشكلات شستن لباس روبرو بوده‌اند، ایجاد ماشین لباسشویی نیز از ابتكارات آنها می‌باشد.

 

          چه كسانی برای همیشه به مریخ می‌روند؟

 "همشهری " سه شنبه 3/2/92
دانش > فضا- همشهری آنلاین: جست‌وجوی هیجان‌انگیز برای شناختن نخستین انسان‌های عادی كه پای خود را برای همیشه بر روی سیاره دیگری می‌گذارند، دیروز آغاز شد

به گزارش ایسنا، در این تلاش سازمان Mars One اولین برنامه انتخاب فضانوردان را در نیویورك انجام می‌دهد.

فرایند این انتخاب به صورت زنده در شكل مجموعه‌ای از رویدادهای تلویزیونی در سراسر جهان انجام می‌شود كه در آن بینندگان برای شركت‌كنندگان مورد علاقه‌شان رای می‌دهند تا سفر یك طرفه به سیاره مریخ را در سال 2023 انجام دهند. این سفر از تلویزیون پخش خواهد شد.

این مناسبت مهم در واقع برای انتخاب اولین ساكنین بین سیاره‌ای صورت می‌گیرد و در نوع خود بسیار هیجان‌انگیز است.

هنگامی كه سازمان Mars One در ماه ژانویه برنامه اعزام انسان به مریخ را اعلام كرد، بیش از هزار نفر از پیش برای این سفر ابراز علاقه كرده بودند و از زمان این اعلام تاكنون نیز هزاران نفر دیگر اعلام آمادگی كرده‌اند.

حاضرین در این رقابت با یك رقابت چهارمرحله‌ای سخت و حذفی رو به رو می‌شوند كه اوج آن شبیه‌سازی شرایط فوق‌ ترسناك است كه آن‌ها حین سفر و هنگام فرود بر مریخ با آن مواجه خواهند شد. تمامی این مراحل توسط میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان نظاره می‌شوند.

جای تعجب دارد معیارهایی كه Mars One در انتخاب شركت‌كنندگان به دنبال‌شان است، پزشكی، مهندسی یا حتی زمینه‌های هوا فضا نیستند، بلكه این كاندیداها باید دارای مشخصه‌های روانشناسانه، اجتماعی و شخصی برای ایفای نقش در گروهی كوچك و در شرایط دشوار برای مابقی حیات‌شان باشند.

تمامی دیگر توانایی‌ها و صلاحیت‌ها از قبیل درجات مهندسی و پزشكی و همچنین مهارت‌های باغبانی و گلكاری پس از انتخاب، به افراد برگزیده آموزش داده خواهند شد.

بنیاد Mars One این تصمیم را بر اساس نتایج آزمایش 17 ماهه Mars500 در روسیه اتخاذ كرده است. این آزمایش در سال 2011 به پایان رسید.

این سازمان در نظر دارد چهار نفر را برای بنیان‌نهادن یك كولونی و زندگی بر روی سیاره سرخ با استفاده ازفناوری‌های موجود و آتی اعزام كند. چهار نفر نیز هر دو سال یك بار به مریخ اعزام خواهند شد و این افراد هرگز به زمین بازنخواهند گشت.

اعزام‌های اولیه تجهیزات در سال 2016 آغاز خواهد شد و امید می‌رود كه SpaceX تجهیزات مورد نیاز ساكنان مریخ پس از فرود را به این سیاره حمل كند.

نخستین ساكنان مریخ ممكن است دو برابر سایر افراد در خصوص تولید مثل فكر كنند.

گرچه به نظر نمی‌رسد كه این موضوع دشوارترین مشكل پیش روی فضانوردان آینده باشد، داشتن یا نداشتن فرزند می‌تواند یك معمای اخلاقی و زیستی عمده باشد.

پزشكان اعلام كرده‌اند كه هنوز نمی‌دانند آیا انسان‌ها قادر به بارورشدن و بچه‌دارشدن در گرانش كمتر مریخ هستند، یا خیر. گرانش مریخ 38 درصد گرانش زمین است.

آن‌ها اعلام كرده‌اند كه آزمایشاتشان را نخست بر روی حیوانات انجام خواهند داد و چگونگی بارورشدن آن‌ها را بررسی می‌كنند و پس از كسب نتایج لازم، این آزمایشات را در مورد انسان انجام می‌دهند.

با این حال این دانشمندان اعلام كرده‌اند كه در نهایت باید بارورشدن را بر روی مریخ آزمایش كرد.

پذیرش اولیه داوطلبان از روز هشتم ژانویه (19 دی ماه سال گذشته) آغاز شده بود.

این طرح تنها مختص دانشمندان یا خلبانان سابق جت‌های جنگی نبوده و تمامی افراد علاقه‌مند با حداقل 18 سال سن می‌توانند داوطلب حضور در جمع پیشگامان مستعمره مریخ (Mars Colony pioneer)‌ باشند.

بهره هوشی مناسب و سلامت كامل جسمی و روحی از جمله شروط اصلی برای ثبت نام اولیه در این طرح عنوان شده است و پس از انتخاب اعضای نهایی، دوره هشت ساله تمرین و آماده سازی برای سفر به مریخ آغاز می‌شود؛ این گروه در مدت حضور در تمرینات بر روی زمین و زندگی بر سطح سیاره سرخ در استخدام شركت Mars One‌ خواهند بود.

به گفته لانس دورپ، بنیانگذار شركت Mars One نخستین گروه مسافران در سال 2023 راهی مریخ خواهند شد و باقی عمر خود را در كلونی‌های احداث شده بر روی سیاره سرخ سپری خواهند كرد.

 

كد خبر: ۳۱۵۲۷۱ : تابناك
تاریخ انتشار: ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
 مجلس گفت: امضا از نمایندگان برای تایید مراسم دولت در استادیوم آزادی درست نیست.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه علنی امروز مجلس با حواشی‌ای چون انتقاد به سخنان رییس جمهور در خوزستان و همایش استادیوم آزادی همراه بود..........

باهنر متذكر شد: عزیزی گفتند كه از برخی از نمایندگان به زور امضا گرفتند؛ بنابراین باید به این موضوع توجه شود تا تكرار نشود.

استفاده از برخی ادبیات در شأن رئیس جمهور نیست

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم در جلسه علنی امروز در تذكر آیین‌نامه‌ای با انتقاد از اظهارات روز گذشته رئیس جمهور در سفر به خوزستان، اظهار داشت: در شأن دومین شخصیت كشور نیست كه از چنین ادبیاتی در سخنرانی‌اش استفاده كند كه ما اگر گوشه پرونده شما را بالا ببریم دیگر جای شما نیست! اگر كسی چنین جرأتی پیدا كرده كه به شخص دوم مملكت بگوید «اگر رویت را زیاد كنی، پدرت را در می‌آوریم، كتك می‌زنیم»، آقای رئیس جمهور این افراد را معرفی كند تا خود مردم با چنین افرادی برخورد كنند.

وی افزود: این خبر، شایعه‌ای بیشتر نیست و بنده درخواستم از شخص رئیس جمهور كه دومین جایگاه را دارد، این است كه از چنین ادبیاتی استفاده نكنند.

آنچنان كه فارس گزارش داده، موسوی لارگانی ادامه داد: در دو روز اخیر برخی از اجناسی كه مورد نیاز مردم هستند، 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشتند. در شرایطی كه ما می‌خواهیم حماسه سیاسی در كشور خلق كنیم و حماسه اقتصادی خلق كنیم، نیاز به حضور چشمگیر و حداكثری ملت در انتخابات ریاست جمهوری داریم، باید فضا و جو را طوری آرام كنیم كه مردم رغبت كنند در انتخابات حضور یابند.

نماینده فلاورجان یادآور شد: با این گونه اقدامات كه مصاحبه شود مبنی بر اینكه فردا روغن نباتی 30 درصد یا 40 درصد افزایش قیمت خواهد داشت، چه شرایطی در كشور بوجود می‌آید؟ خواهشم این است كه این موضوع مدیریت شود. وزارت صنعت باید به این مسئله به طور جدی رسیدگی كند.

موسوی لارگانی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از آغاز دور چهارم سفرهای استانی در سه ماهه پایانی دولت دهم، گفت: هم‌اكنون كه سه ماه بیشتر از عمر دولت احمدی‌نژاد باقی نمانده است، سفرهای استانی چه معنایی غیر از تبلیغات می‌تواند داشته باشد؟ هنوز در سفر اول مصوباتی وجود دارد كه اجرایی نشده اند، باید پرسید سفر چهارم به چه دلیل قرار است انجام شود.

وعده های دولتی ها به نمایندگان شائبه لابی كردن برای وزیر را به وجود می آورد

سید احمدرضا دستغیب نماینده شیراز هم خطاب به هیات رئیسه مجلس و رئیس جلسه گفت: از صبح تردد نمایندگان دولت بین صندلی نمایندگان و مطرح كردن برخی وعده ها، پاسخ نامه ها و وعده در مورد وزارتخانه ها به نمایندگان خلاف آیین نامه است. این رفتار شبهه این را ایجاد می كند كه معاونان وزیر ورزش و جوانان می خواهند لابی بزرگی برای وی انجام دهند و هیات رئیسه باید در این خصوص تذكر بدهد.

این سخن نماینده دستغیب اشاره به سوال امروز 9 نماینده از وزیر ورزش و حضور عباسی در صحن علنی مجلس داشت.

دواتگری: به راستی علت خودداری رییس‌جمهور از اعلام این اسامی و تهدیدهای پیاپی چیست؟

مهدی دواتگری نماینده مراغه نیز طی تذكری اظهار كرد: به راستی علت خودداری رییس‌جمهور از اعلام این اسامی و تهدیدهای پیاپی چیست؟ من از رییس‌جمهور سوال می‌كنم این رفتار بلوف است، یا این‌كه خود نگران افشاگری متقابل هستید؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود برخورد قانونی دادستانی با مصادیق تشویش افكار عمومی را خواستار شد.

وی هم‌چنین با اشاره به ستاد تسهیلات نوروزی گفت: ارائه خدمات مسافرین نوروزی یك ضرورت است، اما هیچ دلیلی برای برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی به بهانه تجلیل از اعضای ستاد تسهیلات نوروزی وجود ندارد. ضمن این‌كه در ادامه این اقدامات، معاون حقوقی و امور مجلس این جریان به دنبال گرفتن امضا از نمایندگان برای توجیه اقدام انجام شده در استادیوم آزادی است. ما نمایندگان مردم ماشین امضا نیستیم و به دلال‌های امضا و سران این جریان نیز هشدار می‌دهیم كه امانتی را كه ملت در اختیار ما قرار داده است، معامله نمی‌كنیم.

نماینده مردم مراغه هم‌چنین با بیان این‌كه «مهلت قانونی معرفی وزیر جدید كار، تعاون و رفاه اجتماعی رو به پایان است» گفت: پانزدهم اردیبهشت آخرین مهلت معرفی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی است و بعد از آن تمام اقدامات سرپرست فعلی غیرقانونی و به عنوان تصرف در اموال دولتی قابل پیگیری است و با توجه به تعطیلی مجلس در هفته آینده لازم است دولت ظرف امروز یا فردا وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی كند

دولت آدامی و « كیهان » روزنامه سی‌نین مسئولو گؤرون نه دانیشیب !

      

كد خبر: ۳۱۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «نوبت باكو» در كیهان نوشت:

این نوشته در پی انتقاد به وزارت امور خارجه كشورمان نیست و براین باور است كه احضار سفیر جمهوری آذربایجان و ابلاغ اعتراض شدیداللحن جمهوری اسلامی ایران به او، یكی از وظایف و مسئولیت های تعریف شده وزارت امور خارجه است ولی انتظار آن بوده و هست كه مسئولان محترم سیاست خارجی كشورمان درك عمیق تری از شرایط داشته باشند و هیچ «فرصتی» از جمله ماجرای همایش اخیر در جمهوری آذربایجان را «تهدید» تلقی نكنند.

روز دهم فروردین ماه- 30 مارس- از سوی حزب موسوم به «جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی»! همایشی با عنوان «فردای آذربایجان جنوبی» در سالن اجتماعات یكی از هتل های باكو برگزار شد. در این همایش كه علاوه بر تعدادی از اعضای این حزب برخی از مقامات و شخصیت های سابق جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند، ادعاهای سخیف و كودكانه ای علیه حاكمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود و احضار سفیر جمهوری آذربایجان از سوی معاون محترم آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه كشورمان در اعتراض به برپایی این همایش صورت پذیرفته بود. ایشان درباره علت احضار سفیر جمهوری آذربایجان گفته است «در حالی كه جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش كرده است روابط دو كشور در مسیر پیوندهای عمیق دو ملت تداوم یابد، انجام اینگونه اقدامات می تواند آسیب جدی به روند مثبت و رو به توسعه روابط فیمابین وارد كند»... این سكه اما، روی دیگری هم دارد كه نباید از نگاه مسئولان محترم سیاست خارجی كشورمان نادیده گرفته شود. بخوانید؛

1- جمهوری آذربایجان نزدیك به 10 میلیون نفر جمعیت دارد كه اكثریت نزدیك به تمامی آنها مسلمان و شیعه هستند و پیوندهای عمیق فرهنگی و عقیدتی با مردم آذربایجان ایران دارند. مردم این كشور اگرچه سال های متمادی تحت سلطه شوروی سابق بوده اند ولی علی رغم تلاش و برنامه ریزی گسترده حزب كمونیست شوروی از عقاید دینی و فرهنگ و سنت های آذری خود دست نكشیدند. آنها بعد از فروپاشی شوروی سابق خواستار بازگشت به فرهنگ و عقاید خود بودند و از آن هنگام تاكنون ایران اسلامی را قبله آمال خود می دانند. شواهد موجود و رصدهای پیوسته كمترین تردیدی باقی نمی گذارند كه مردم جمهوری آذربایجان، خود را عضو جدا شده ای از ایران اسلامی تلقی می كنند و تلاش فراوان و برنامه ریزی گسترده صهیونیست ها كه بعد از فروپاشی شوروی در جمهوری آذربایجان نفوذ قابل توجهی یافته اند، تاكنون نه فقط موفق به تغییر این دیدگاه در مردم شریف جمهوری آذربایجان نشده است بلكه دشمنی و جنایات وحشیانه صهیونیست ها علیه ملت های مسلمان ، اشتیاق مردم جمهوری آذربایجان را به پیوند با ایران اسلامی شتاب بیشتری داده است. همایش مورد اشاره یكی از دهها و صدها اقدام مشترك صهیونیست ها و برخی از دولتمردان جمهوری آذربایجان برای مقابله با احساس همبستگی مردم آن خطه با ایران اسلامی و پیشگیری از فوران این احساس عمیق دینی و فرهنگی است. برپایه شواهد موجود تأسیس حزب موسوم به «جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی»! یك اقدام ناشیانه از نوع «فرار به جلو» است كه به منظور پیشگیری از خواسته مردم جمهوری آذربایجان برای الحاق به ایران اسلامی و یا تشكیل یك نظام اسلامی مشابه ایران، سازماندهی شده و تاكنون نیز كمترین موفقیتی نداشته است. گفتنی است «وفاقلی زاده» مشاور سابق رئیس جمهوری آذربایجان در دوران ریاست جمهوری حیدر علی اف سفرهای چندباره خود به اسرائیل و رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی را پنهان نمی كند. او به همراه نمایندگانی از احزاب «جبهه خلق» و «آزادی و مساوات» از جمله برپا كنندگان و شركت كنندگان در همایش مورد اشاره بوده اند. 

2- برای شناخت روحیات و بینش و فرهنگ مردم جمهوری آذربایجان می توان نیم نگاهی به مردم مسلمان، غیور و پاكباخته آذربایجان خودمان انداخت. مردمی كه پایداری و فداكاری آنها در دفاع از انقلاب اسلامی و حضور همیشگی آنان در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مثال زدنی و كم نظیر است. مردمی كه در تمامی فراز و نشیب ها و روزهای حادثه- از جمله در مقابله با رژیم طاغوت و در جریان جنگ تحمیلی- از امام راحل(ره) و خلف حاضر او به یك اشاره بوده است و از آنها در دفاع از انقلاب و میهن اسلامی، به سر دویدن.

3- شركت كنندگان اندك و كم شمار همایش یاد شده، اگرچه علیه تمامیت ارضی ایران اسلامی یاوه سرایی كرده اند ولی این فقط ظاهر ماجراست و در پشت این ظاهر ساختگی شور و اشتیاق وصف ناشدنی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان برای الحاق به جمهوری اسلامی ایران موج می زند و اگر چنین نیست- كه هست- اینهمه تلاش حزب صهیونیستی جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی! برای چیست؟! این ماجرا و دهها ماجرای مشابه دیگر كمترین تردیدی باقی نمی گذارد كه مردم در جمهوری آذربایجان از حضور و نفوذ آشكار و پنهان صهیونیست ها در آن مرز و بوم به تنگ آمده اند. و این دقیقاً همان پیامی است كه بایستی مسئولان محترم سیاست خارجی كشورمان دریافت كنند و در پی آن برای نجات مردم جمهوری آذربایجان دست به كار شوند. چگونه؟! بخوانید؛ 

4- مسئولان محترم كشورمان می توانند به دولت جمهوری آذربایجان پیشنهاد كنند كه الحاق جمهوری آذربایجان به آذربایجان ایران را در میان مردم آن كشور به رفراندوم بگذارند. این ابتدایی ترین گام در تحقق دموكراسی و مردم سالاری است. نتیجه اما، از هم اكنون به آسانی و با قاطعیت قابل پیش بینی است و یا، خواسته واقعی آنان برای تشكیل یك نظام اسلامی شبیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق یك رفراندوم با دو گزینه «آری» و «نه» جویا شوند. آنچه در میان مردم شریف جمهوری آذربایجان جریان دارد به وضوح نشان می دهد كه آنها در گام اول خواستار الحاق به ایران اسلامی هستند و اولویت دوم را در تشكیل یك نظام اسلامی با ساختاری برگرفته از ساختار جمهوری اسلامی ایران می دانند.

5- چند سال قبل در یادداشتی با عنوان «آوازهای كوچه باغی» ضمن ارائه اسنادی حاكی از خیانت رژیم آمریكایی شاه در جدا كردن بحرین از میهن اسلامی به شواهد و قرائن معتبری اشاره كردیم كه نشانه نفرت عمیق مردم بحرین از حكومت دست نشانده آل خلیفه و اشتیاق آنان برای بازگشت به وطن اصلی یعنی ایران اسلامی بود. در آن هنگام، مفتی های درباری آل خلیفه و آل سعود فتوای قتل نگارنده را صادر كردند و رسانه های غربی و عبری و عربی درباره پیوند عمیق مردم بحرین با آل خلیفه گفتند و نوشتند ولی امروزه شاهد انقلاب اسلامی مردم بحرین برای سرنگونی رژیم آل خلیفه هستیم. اكنون نیز همه شواهد و اسناد موجود حكایت از آن دارد كه روزهای فوران شور آمیخته به شعور مردم شریف جمهوری آذربایجان نزدیك است و احزاب صهیونیست ساخته آن سامان چاره ای جز نقل مكان به تل آویو نخواهند داشت.

                             
كد خبر: ۳۱۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
كره شمالی از آلمان، انگلیس، روسیه و چند كشور دیگر خواست كه سفارتخانه‌های خود در پایتخت این كشور را تخلیه كنند.

به گزارش ایسنا،‌ روسیه اكنون با چین، واشنگتن، توكیو و كره جنوبی سرگرم رایزنی برای تصمیماتی است كه باید اتخاذ شوند.

خبرگزاری رسمی چین به نقل از منابع دیپلماتیك گزارش داد كه وزارت خارجه كره شمالی از برخی كشورهای خارجی خواسته است كه به دلیل حساس بودن شرایط، سفارتخانه‌های خود در پیونگ‌یانگ را تخلیه كنند. سفارت روسیه در پیونگ یانگ نیز تایید كرد كه در این زمینه یادداشتی از وزارت خارجه كره شمالی دریافت كرده است.

به گزارش شبكه خبری دویچه وله، دنیس سامسونوف، سخنگوی مطبوعاتی سفارت روسیه در كره شمالی روز جمعه به خبرگزاری اینترفاكس گفت كه خروج دیپلمات‌ها در پیونگ‌یانگ به دلیل خطرناك شدن وضعیت توصیه شده است. وی افزود:«ما در مرحله تعیین‌كننده‌ای قرار گرفته‌ایم.»

براساس اظهارات سامسونوف، مسكو هنوز تصمیمی برای تخلیه سفارتخانه خود در پیونگ‌یانگ نگرفته است، اما به دلیل این هشدار با آمریكا، چین، ژاپن و كره جنوبی تماس تنگاتنگ دارد. همزمان سفارت‌خانه‌های بلغارستان و جمهوری چك نیز تایید كردند كه نامه مربوط به تخلیه را از وزارت‌ خارجه كره شمالی دریافت كرده‌اند.

احضار سفیر كره شمالی در برلین

به ‌گزارش خبرگزاری آلمان، برلین نیز توصیه كره شمالی در این زمینه را دریافت كرده ‌است. وزارت خارجه آلمان اعلام كرده است: «امنیت و امكان كار سفارتخانه ما در پیونگ‌یانگ، به دلیل تنش‌های تازه به‌ صورت مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرد.» وزارت‌ خارجه آلمان، با احضار سفیر كره شمالی در برلین، به تهدیدهای تازه این كشور اعتراض كرد. به دستور گوئیدو وستروله وزیرخارجه آلمان، به سفیر كره شمالی ابلاغ شده است كه دولت آلمان تهدیدهای پیونگ‌یانگ را به هیچ‌وجه قابل پذیرش نمی‌داند.

به گفته سخنگوی وزارت‌ خارجه آلمان، این‌ كشور در مورد برخورد با تهدیدهای كره شمالی هماهنگ با شركای بین‌المللی و اروپائی خود عمل خواهد كرد. مقامات وزارت‌ خارجه انگلیس می‌گویند، نماینده دولت كره شمالی در تماسی با سفارت انگلیس با لحنی معتدل‌تر پرسیده است كه آیا این سفارتخانه تخلیه خواهد شد یا نه.

خواست تخلیه به‌ صورت شفاف با سفارت انگلیس در میان گذاشته نشده، اما نسبت به نتایج تشدید تنش‌ها بر روند كار همه سفارتخانه‌های خارجی در پیونگ‌یانگ هشدار داده شده است. بر پایه گزارش خبرگزاری‌های غربی، در تماس‌های وزارت‌ خارجه كره شمالی با سفارتخانه‌های خارجی تاكید شده است كه پیونگ‌یانگ از روز دهم آوریل امسال دیگر امنیت سفارت‌خانه‌ها را تضمین نمی‌كند. مسئله تهدیدهای تازه كره شمالی قرار است در نشست وزیران خارجه گروه هشت نیز مورد بررسی قرار گیرد. این نشست هفته آینده در لندن تشكیل می‌شود.

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها در مناطق مرزی شبه جزیره كره، كره جنوبی گفته است در صورتی كه شرایط كاری برای كارگرانی كه در منطقه صنعتی كایسونگ كار می‌كنند، خطرناك شود، مانع از كار كردن آنها در این منطقه صنعتی خواهد شد.

منطقه كایسونگ كه در خاك كره شمالی قرار دارد، محل درآمدزایی خوبی برای این كشور است. ده ها كارخانه و صدها شهروند كره جنوبی در آن فعالیت دارند.

این منطقه كه كارگران كره شمالی و جنوبی مشتركا در آن به كار مشغول هستند، آخرین ارتباط بین دو همسایه محسوب می‌شود و عموما معیار خوبی برای سنجش رابطه میان دو كره بوده است.

كره شمالی اخیرا تهدید كرده كه پایگاه‌های نظامی آمریكا از جمله جزیره گوام در اقیانوس آرام را مورد هدف قرار خواهد داد.

وزارت دفاع آمریكا در واكنش به این تهدید از استقرار سپر دفاع موشكی آن كشور در جزیره گوام خبر داده و گفته است كشتی های جنگی آمریكایی هم در آب‌های منطقه مستقر شده‌اند.
    

                                   چشم انداز روابط تركیه و ایران 

                                    منبع خبر : سایت رسمی " TRT "

عزیزان گرامی با برنامه دیگری از سری برنامه های چشم اندازی بر روابط تركیه و ایران همراه شما هستیم.

در برنامه امروز به ۵ موضوع مختلف خواهیم پرداخت.

نخستین موضوع برنامه این هفته به خرید صدها میلیون دلار طلا از تركیه توسط ایران اختصاص دارد.

اداره آمار تركیه اعلام كرد:" واردات طلای ایران از تركیه در خلال نیمه اسفند ماه سال ۱۳۹۰ سال تا نیمه فروردین سال ۹۱، با رشدی ۳۷ برابری نسبت به دوره مشابه سال قبل، به ۴۸۰ میلیون دلار رسیده است.

اداره آمار تركیه اعلام كرد:" ایران واردات طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها را از تركیه افزایش داده است. این صادرات از ۱۳ میلیون دلار در ماه مارس سال گذشته به ۴۸۰ میلیون دلار در ماه مارس امسال رسیده است. "

درحالی كه احتمال كاهش خرید نفتی تركیه از ایران تا ۲۰ درصد در سال جاری وجود دارد، اما تجارت كلی تركیه با ایران ۴۷ درصد در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۸/۴ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش " دیلی تایمز" بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وب سایت موسسه آمار تركیه ، این كشور در ماه مارس ۱.۱۷۴ میلیون تن برابر با ۲۷۰ هزار بشكه نفت از ایران خریداری كرده است . این در حالی است كه مقامات صنعتی تركیه اعلام كرده اند كه در ماه آوریل میزان واردات نفت به سطح ۱۴۰ هزار بشكه در روز بازگشته و در ماه می نیز میزان واردات نفتی از ایران در همین سطح باقی خواهد ماند .
طبق این گزارش میزان واردات نفتی تركیه از ایران در ماه مارس ۲۰۱۲ ، ۹۰ درصد بالاتر از واردات نفتی این كشور از ایران در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است .
به نظر می رسد شركت توپراش كه تنها شركت پالایشگاهی تركیه و بزرگترین وارد كننده نفت خام این كشور می باشد تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۳ بر تعهدات خود در خصوص واردات نفت ایران پایبند مانده و از آن پس میزان واردات نفتی خود از ایران را به یك پنجم كاهش دهد.
اما آمارهای فصلی نشان دهنده آن است كه هنوز ایران نقش بسیار مهمی در بازار نفتی تركیه دارد . طبق آمار ارائه شده از سوی ایران در سه ماهه نخست سال جاری ایران ۲.۴۴ میلیون تن برابر با ۱۹۳ هزار بشكه نفت در روز به تركیه صادر كرده كه این رقم حدودا نیمی از كل واردات ۴.۴۱۶ میلیون تنی نفت تركیه در این دوره سه ماهه بوده است.
عراق به عنوان دومین كشور تامین كننده نفت مورد نیاز تركیه در این دوره ۵۶۸ هزار و ۳۲۶ تن برابر با روزانه ۴۵ هزار بشكه نفت روانه بازارهای تركیه كرده است . در سال گذشته ایران با صادرات ۱۸ میلیون تن نفت به تركیه نیمی از كل نیازهای نفتی تركیه در این سال را برآورده كرده است .
گزارش ها حاكی است ایالات متحده آمریكا هم اكنون ژاپن و ۱۰ كشور اروپایی را از مجازات های تحریمی ناشی از انجام معاملات نفتی با ایران معاف كرده و تركیه نیز امیدوار است كه با كاهش واردات نفتی از ایران مشمول این معافیت ها شود .
گفتنی است طبق آمار میزان واردات نفتی تركیه از ایران در ماه مارس یك میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۰۴ بشكه بوده است .

به گزارش سایت خبری تایم ترك، با وساطت دیپلمات های ایرانی دو روزنامه نگار گمشده تركیه ای پس از دو ماه توانستند با خانواده های خود صحبت كنند.

به گزارش ندای انقلاب به نقل از مشرق، تركیه آنلاین نوشت، حمید جوشكُن و آدم اُزكُسا دو روزنامه نگار تركیه ای هستند كه از ۵۷ روز پیش اطلاعی از سرنوشت آنان در سوریه در دست نبود.

با وجود آن كه احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه تركیه برای پیدا كردن این دو روزنامه نگار دست به تلاش های گسترده ای زد، اما یك ماه پیش ولید معلم وزیر امور خارجه ی سوریه اعلام كرد كه از سرنوشت آنان بی اطلاع است و به این ترتیب این ماجرا پیچیده تر شده و شایعاتی در رسانه های تركیه مبنی بر این موضع منتشر شد كه سوریه در برابر آزادی این دو روزنامه نگار دو سرهنگ پناهنده شده ی خود را طلب می كند. اما این شایعه نیز پس از مدتی تكذیب شد و بلاخره با ورود مستقیم دیپلمات های وزارت امور خارجه ایران به این قضیه و وساطت و پیگیری آنان و نیز انجمن آزادی و حقوق انسانی تركیه، به بولنت یلدرم رییس این انجمن اجازه داده شد تا با این دو روزنامه نگار دیدار كرده و با تلفن همراه خود صدای آنان را به گوش خانواده هایشان برساند.

روزنامه زمان، خبرگزاری دوغان، شبكه تلویزیونی ۲۴ و بسیاری دیگر از رسانه های تركیه نقش دیپلماسی انسانی ایران را در این موضوع ستودنی توصیف كردند.
خبرگزاری ایلنا روز پنج‌شنبه (۷ اردیبهشت) اعلام كرد، فروش ارز مسافرتی برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی ایران یك بار در سال به مبلغ ۴۰۰ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی خواهد بود.
ایلنا می‌نویسد، فروش ارز مسافرتی به هریك از مسافران هوایی به مقصد آذربایجان، ارمنستان، پاكستان، افغانستان، امارات متحده عربی، تركیه، لبنان، تایلند، گرجستان، قبرس، تاجیكستان، تركمنستان، مالدیو، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و چین یك بار در سال و به میزان ۴۰۰ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.
فروش ارز مسافرتی ایران به مقصد عراق به مبلغ ٢٠٠ دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.
براساس این گزارش، فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی كمتر از ٢سال امكان‌پذیر نبوده و برای سنین ٢ تا ١٢ سال به میزان ۵۰ درصد در هریك از حالات فوق خواهد بود.
تغییرات در ارز مسافرتی ‌از روز ۳۱ فرودین ماه سال جاری به اجرا در آمده است.