یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

گل: تركیه و آذربایجان پروژه های بسیار مهمی برای آینده دارند

+0 بَگَن (Bəyən)

عبدالله گل: تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مسئله ملی تركیه است  عبدالله گل: تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مسئله ملی تركیه است

تاریخ انتشار 12/11/2013 6:21:40 PM UTC (21 آبان 1392)

الهام علی یف رئیس جمهور آذربایجان به دعوت رسمی عبدالله گل رئیس جمهور تركیه در آنكارا بسر می برد. این دیدار اولین سفر رسمی الهام علی یف پس از انتخاب مجدد به ریاست جمهوری می باشد.

اولین توقفگاه علی یف در آنكارا كاخ چانكایا بود.  

عبدالله گل طی یك مراسم رسمی از همتای آذربایجانی خود استقبال نمود. سپس دو رئیس جمهور به دیدار دو جانبه پرداختند. عبدالله گل به الهام علی یف نشان عالی دولت تركیه را اعطا نمود.  .رئیس جمهور آذربایجان نیز متقابلا به گل، نشان عالی حیدر علی یف را اهدا كرد. دو رئیس جمهور سپس كنفرانس مطبوعاتی مشترك ترتیب دادند.

عبدالله گل با بیان اینكه "تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان مسئله ملی ما هم می باشد." به حمایت تركیه از آذربایجان در خصوص مسئله قره باغ بار دیگر تاكید نمود. الهام علی یف نیز اظهار داشت: "هر چقدر كه تركیه قدرتمند باشد، آذربایجان نیز قدرتمند خواهد بود. سرمایه گذاری آذربایجان در تركیه ادامه خواهد داشت."

علی یف به همراه گل از بخش صنایع هوانوردی و فضایی تركیه نیز دیدن كرد.  الهام علی یف سپس با جمیل چیچك رئیس مجلس ملی كبیر تركیه دیدار نمود. رئیس جمهور تركیه به افتخار علی یف و همسرش در كاخ چانكایا یك ضیافت شام ترتیب خواهد داد.

گل :تركیه و  آذربایجان پروژه های بسیار مهمی برای آینده دارند

تاریخ انتشار 13/11/2013 6:56:58 AM UTC  (22 آبان 1392)

عبدالله گل رییس جمهوری تركیه به افتخار الهام علی یف رییس جمهوری آذربایجان، شب گذشته ضیافت شامی در كاخ چانكایا در آنكارا ترتیب داد. در این ضیافت، جمیل چیچك رییس مجلس، رجب طیب اردوغان نخست وزیر، جمعی از وزرا و شماری از شخصیتهای داخلی و خارجی حضور داشتند. آنكارا از سومین اجلاس شورای همكاری استراتژیك در سطح عالی بین تركیه و آذربایجان میزبانی خواهد كرد

گل در این ضیافت، ضمن تاكید بر برادری و همكاری میان دو كشور افزود: اتحاد استراتژیك دو كشور از طریق اجرای پروژه هایی جدید، می بایست حركتی رو به جلو داشته باشد. گل در ادامه سخنان خود از پروژه هایی خبر داد كه می تواند حوزه خزر را بیش از پیش به جهان متصل كند و اهمیت خود را در طول قرن ۲۱ ام به منصه ظهور برساند.

گل در ضیافت شب گذشته، ضمن یادآوری پروژه خط لوله نفت باكو- تفلیس- جیهان و نیز پروژه خط آهن باكو- تفلیس-ارزروم كه از آنها به عنوان پروژه های قرن یاد می شود اظهار داشت: این پروره ها از حوزه خزر كه متبادر كننده دوستی به جهان است، نه فقط نفت و گاز، بلكه صلح، رفاه و ثبات نیز به سوی جهان حمل می كنند.

رییس جمهوری تركیه ضمن بیان اینكه خط آهن باكو- تفلیس-ارزروم به ماننده یك جاده ابریشم مدرن و امروزی است تصریح كرد: امور احداث این خط اهن در سال پیش روی به اتمام خواهد رسید. رییس جمهوری تركیه افزود: به همین صورت امور احداث خط لوله ترانس اناتولی كه بخش بسیار مهمی از كریدور جنوبی گاز طبیعی محسوب می گردد نیز به سرعت در حال انجام است.

الهام علیف رییس جمهوری آذربایجان نیز ضمن تاكید بر دوستی و برادری میان دو كشور افزود: تركیه در عرصه بین المللی تبدیل به یك قدرت مهم شده است. او افزود: قدرت و توان تركیه، به معنی قدرت و توان آذربایجان است.