یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

اورمو گؤلو جان وئریر...! مرگ نه چندان دور دریاچه اورمیه ...!

+0 بَگَن (Bəyən)

هشدار: بازگشت خطر مرگ دریاچه ارومیه | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز

نه تنها ساکنین شهر اورمیه و تبریز، بلکه اهالی مراغه، قوشاچای (میاندوآب) ،میانه، زنجان ،اردبیل، همدان  و دیگر شهرهای آذربایجان تا قزوین هم باید در انتظار چنین سرنوشت غم انگیزی باشند!

چرا باید دریاچه اورمیه به این روز گرفتار می‌شد و بعد از گرفتار شدن، آیا راه و چاره‌ای برای جلوگیری از این بحران و احیاء بموقع آن نبود ؟  آیا نمی شد  از دریای خزر آبی را به دریاچه منتقل کرد ؟

اگر می‌شود آب خلیج فارس را پس از تصفیه و شیرین کردن آن به «گل گهر» و « مس سرچشمه» استان کرمان و  «اردکان» استان یزد به طول  825 کیلومتر رساند[ii] و اگر قرار بود طی پروژه پر هزینه، آب دریای خزر را تصفیه کرده و پس از گرفته شدن نمک آن، برای راه اندازی کارخانه‌ها و تامین آب کشاورزی مناطق کویری، این آب از بالای سلسله کوههای سر به فلک کشیبده البرز ( دماوند) به سمنان  رسانده شود و در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد هم اجرای این پروژه شروع شد ولی نیمه کار ماند و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی به علت مسائل زیست محیطی این پروژه متوقف شد[iii] چرا نشود از دریای خزر به دریاچه اورمیهِ در حال مرگ، آب منتقل کرد که به مراتب نزدیکتر از فاصله خلیج فارس به کرمان و یزد است و نیاز به تصفیه هم ندارد و آسانتر و کم هزینه‌تر از انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان هم هست؟!

در حالی که حتی «طرح بزرگ اتصال دریای خزر به خلیج فارس که «ایران رود» نام دارد و در صورت اجرا به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.»[iv] در میان رئیس جمهورها مطرح بوده و هست ،پس چه عاملی باعث شده که هیچگونه برنامه ای برای انتقال آب دریای خزر به دریاچه اورمیه وجود نداشته باشد؟!

آیا عمدی در خشک کردن دریاچه اورمیه و سیاستی در کوچاندن مردم شمال غرب کشور به کویر خشک و مرکزی ایران درکار است که سایت تابناک هم به آن اشاره کرده است و یا دولتمردان، هزینه کردن برای بقاء این نگین زیبای آذربایجان که در صورت خشک شدن، شهرهای آذربایجان را به خرابه های هیروشیما و ناکازاکی پس از بمباران اتمی سال 1945 تبدیل  و مردم آذربایجان را مثل مردم کشورهای جنگ زده مجبور به کوچ و دربدر شدن خواهد کرد را لازم و ضروری نمی‌دانند؟!

 

 



[i] سایت «تابناک»

 

 تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۱۰۴۱

 

دولت تسلیم طبیعت شد، کار دریاچه ارومیه تمام است!

 

[ii]خبرگزاری جمهوری اسلامی

۲۴ اسفند ۱۳۹۹،‏ ۱۱:۲۶  کد خبر: 84262804

بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به یزد آغاز شد

 

[iii]۱۸ خرداد ۱۴۰۰،‏ ۱۴:۰۵  «خبرگزاری مهر»  

کد خبر 5230019

پس از ۱۰ سال، مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان صادر شد

 

[iv]اقتصاد نیوز

کدخبر: 502132

۱۴۰۱/۰۳/۲۶

طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد