یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

٢١ آذر چه روزی بود؟

+0 بَگَن (Bəyən)
«خود مختاری» یک ساله آذربایجان
  با همه موفقیتها و ناکامی هایش!


حسن راشدی: بامداد  ٢٠ آذر ١۴۰١

وقتی صحبت از حاکمیت یک ساله آذربایجان به دست خود، به رهبری سید جعفر پیشه وری بین سال ١٣٢۴ تا ١٣٢۵ می شود، هر فرد منصف و خارج از تعصبات، اگر کلاه خودرا قاضی کرده به قضاوت نشیند، کارهای انجام شده  اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر اصلاحات انجام شده  در طول این یک سال را با هر معیار و مقیاسی بسنجد دچار تحسین و شگفتی باور نکردنی می شود!
  «ریچارد کاتم» مامور  «سازمان سیا»، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «ناسیونالیسم در ایران» می گوید:
«کاری که فرقه در یک سال در تبریز کرد بیش از کارهایی بود که رضاشاه در طول بیست سال انجام داد»*
شمردن همه کارهای مثبتی که در این یک سال در آذربایجان صورت گرفت خارج از محدوده این نوشته است، تنها اشاره به رسمی کردن و استفاده از زبان تورکی آذربایجانی در تمام ادارات، محاکمات، مکاتبات، مطبوعات و تدریس آن در همه مدارس آذربایجان و دانشگاه تبریز و انجام کلیه مقدمات و تهیه آنهمه نیازمندیها و تالیف و چاپ کتابهای درسی آنهم فقط در مدت چند ماه، سرعت و عظمت فوق العاده کار را نشان میدهد!
آنهم در شرایطی که هر روز از طرف حاکمیت قدار پهلوی و دار و دسته مزدورش چه در خود آذربایجان و چه از طرف تهران مردم آذربایجان مورد تهدید و ارعاب قرار میگرفتند.
ملت آذربایجان در  پاییز سال ١٣٢۵ مورد قتل عام و کشت و کشتار دژخیمان پهلوی و مرکزگرایان قرار گرفت که هنوز هم صاحبان چنین تفکر وحشیانه و راسیستی قتل عام آذربایجان را «روز نجات آذربایجان! » می نامند!
از آنچه در طول یک سال در آذربایجان اتفاق افتاد باید درسها آموخت با همه موفقیتها و ناکامی هایش...!

#آذربایجان،  #سید_جعفر_پیشه_وری، #فرقه_دموکرات،  #ریچارد_کاتم ، #جان_فوران، #خود_مختاری

* تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سالهای پس از انقلاب اسلامی
نویسنده :  «جان فوران» ، ترجمه احمد تدین، صفحه۴١١
https://telegram.me/yurddash