یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

واكنش مقامات رسمی و مجتهدین ایران به سخنان احمدی‌نژاد در تاجیكستان

+0 بَگَن (Bəyən)

واكنش مقامات رسمی و مجتهدین ایران  به سخنان احمدی‌نژاد در تاجیكستان

 

 سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در تاجیكستان، نه تنها با انتقادات برخی از شخصیت‌های فرهنگی كشور روبه‌رو شده است، بلكه امروز آیت‌الله مكارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید هم به این مسأله واكنش نشان داده است.


به گزارش «تابناك»، ماجرا از آنجا آغاز شد كه رئیس جمهور ایران در جمع ایرانیان تاجیكستان گفته بود كه: «فردوسی مكتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مكتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد»؛ مطلبی كه بلافاصله با واكنش برخی از چهره‌های فرهنگب روبه‌رو شد و رئیس مركز اسناد و كتابخانه مجلس شورای اسلامی و از تاریخ‌نویسان جوان در تعبیری سخنان رئیس جمهور در تاجیكستان را نژادگرایی افراطی به اسم نامید.

وی در این باره نوشت:

«امروز كه سخنان آقای احمدی نژاد را در تاجیكستان خواندم؛ سخنانی كه بدون مشورت عالمان و فرهیختگان و فقیهان و فیلسوفان اسلامی و صرفا از سر تفنن و بدون داشتن معلم گفته می‌شود، دانستم كه دست كم یكی از مشكلات اصلی ما همین است كه قدر خود را نمی‌شناسیم. آدمی كه قدر خود را نشناسد، چه شخصی كه خود را تحقیر می‌كند و چه كسی كه خود را بی‌دلیل بزرگ نشان می‌دهد، فردی ناآگاه است كه از صراط مستقیم و حد اعتدال خارج می‌شود.

تا امروز می‌دانستیم كه شماری از مورخان تاریخ ادبیات گفته‌اند فردوسی زبان فارسی را احیا كرد و خود فردوسی هم این را در شعری گفته است كه «عجم زنده كردم بدین پارسی»، اما نمی‌دانستیم روزی خواهد رسید كه رئیس‌جمهوری كشور اسلامی ایران، سی و اندی سال پس از تلاش بی وقفه و دادن هزاران شهید برای اسلام توسط یك ملت آن هم برای احیای اسلام، مدعی شود كه فردوسی مكتب پیامبر (ص) را هم نجات داده است.

این عین نژادگرایی افراطی است؛ سخنی كه نه به سود فردوسی است، نه اسلام، نه ایران و نه به نفع جمهوری اسلامی. این ایدئولوژی به درد اوایل دوره رضاخان می‌خورد كه عاقبت سر از ناسیونالیسم افراطی درآورد و هیچ چاره‌ای از مشكلات ملی و بین المللی و تمدنی ما را حل نكرد».

مسأله اما به اینجا ختم نشد، آیت‌الله مكارم شیرازی از مراجع عظام تقلید نیز امروز در درس خارج از فقه خود نیز به انتقاد از سخنان رئیس جمهور در تاجیكستان پرداخت و مطرح كردن این گونه سخنان را احتمالی برای كمرنگ نشان دادن روحانیت و مبارزه با آنان نامید.

ایشان با اشاره به سخن یكی از مسئولان، مبنی بر این كه اسلام توسط بنی امیه و بنی عباس خراب شده بود، و فردوسی آمد و مكتب پیامبر(ص) را نجات داد، اظهار داشتند:

« این سخن، ظلم بزرگی است، به علمایی كه از آغاز تا امروز، به دنبال حفظ مكتب اسلام و تشیع بوده هستند؛ یعنی شیخ طوسی، سید مرتضی، سید رضی، شهید اول و شهید ثانی و... حضرت امام (ره)، كه سال‌ها زندان و تبعید را تحمل كرده و خونشان نیز در این راه ریخته شده، ‌اسلام را نجات نداده‌اند و فردوسی آن را نجات داده است.

این مرجع تقلید، با بیان این كه خود فردوسی نیز چنین عبارتی را تكذیب می‌كند، اظهار داشتند: فردوسی گفته است كه «بسی رنج بردم بدین سال سی ـ عجم زنده كردم بدین پارسی». خود می‌گوید كه با تلاش‌های زیادی كه در این سی سال متحمل شده‌ام، زبان فارسی را زنده كرده‌ام؛ بنابراین، این كه گفته می‌شود، فردوسی مكتب پیامبر اسلام (ص) را نجات داده، بی انصافی است.

وی با بیان این كه مشخص نیست این‌ها چه هدفی دارند، خاطرنشان كردند: برخی می‌گویند كه هدف از مطرح كردن این حرف‌ها، این است كه با روحانیت مبارزه و نقش آن را كم‌رنگ كنند. همچنین گفته می‌شود كه هدفشان قرار دادن مكتب ایرانی در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران است تا ما را از دیگر كشورهای اسلامی جدا سازند.

آیت‌الله مكارم شیرازی خاطرنشان كردند: در شرایطی كه با بیداری اسلامی، ارتباط ما با كشورهای اسلامی بیشتر و قوی‌تر می‌شود؛ باید دقت بیشتری داشته باشیم. خوب است كه افراد، مراقب سخنانشان باشند و بدانند كه این سخن آنان، چه آثار شومی در پی دارد».

گویا، انتقادات علما از سخنان رئیس جمهور در روزهای آینده پررنگ تر شود؛ انتقاداتی كه البته پیش از این هم وجود داشته است، اما رئیس جمهور و برخی مسئولان دیگر تا كنون این انتقادات را نشنیده گرفته‌اند.