یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

پروژه انتقال آب دریای خزر به مناطق كویری آغاز شد !

+0 بَگَن (Bəyən)

  

                              پروژه عظیم انتقال آب دریای خزر به مناطق كویری آغاز شد!

                                                حسن راشدی 31 فروردین 91 

دریاچه ارومیه بر اثر كم آبی در حال جان دادن است و زمینهای حاصلخیز آذربایجان در حال تبدیل شدن به كویر نمك !  به جای انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه و جلوگیری از سونامی نمك و تبدیل زمینهای حاصلخیز آذربایجان به كویر نمك آب خزر را با هزینه های سرسام آور شیرین كرده به كویرها انتقال می دهند تا در مناطق بی آب و علف و سوزان كویری كشاورزی رونق گیرد !

    نمایندگان آذربایجان در مجلس ! صحبتمان با شماست  آیا وقت صحبت از حقوق مردم آذربایجان نرسیده ،‌آیا وعده انتقال آب شیرین رودخانه ارس به دریاچه ارومیه طرح واقعی است؟

 دریاچه ارومیه نیاز به آب شیرین ندارد كه با طرح غیر كارشناسانه و با نام  انتقال آب رودخانه ارس ، كشاورزان را كه با آب شیرین این رودخانه كشاورزی كرده امرار معاش می كنند نگران كنیم ، آب شور خزر را به دریاچه ارومیه انتقال دهید . نیاز به شیرین كردن آب خزر با هزینه های سرسام آور هم نیست انتقال آب شور برای ما كافی است ما برای نجات عروس زیبای آذربایجان و كند كردن سرعت مهاجرتمان از سرزمین آبا - اجدادی خود به شهرهای مركزی و كویری به آب شور قانع هستیم ، آب شیرین گوارای  سمنان ، قم و كاشان و اصفهان و سبزوار و بیرجند ؛ لطفا صدای ما را بشنوید و به ندای ما پاسخ دهید ! 

جناب آقای رئیس جمهور لطفا كلنگتان از كنار دریای خزر به سوی آذربایجان هم بر زمین بخورد، دریاچه ارومیه تشنه تر از سمنان و قم و كاشان و اصفهان است و در حال احتضار !

گزارش انتقال آب دریای خزر به كویرها را از خبرگزاریهای رسمی ایران بخوانید :  

                               عملیات اجرایی انتقال آب دریای خزر آغاز شد


با وجود مخالفت ها و انتقادهای فراوان نسبت به طرح انتقال آب دریای خزر و دریای عمان، معاون وزیر نیرو از آغاز عملیات اجرایی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مركزی ایران خبر داد.

این اولین بار است كه در ایران طرح انتقال «آب شور» با هدف تامین «آب شیرین» در دست اجرا قرار می گیرد.



عملیات اجرایی انتقال آب دریای خزر آغاز شد.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت نیرو، "محمدرضا عطارزاده" در جمع خبرنگاران از آغاز عملیات اجرایی طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مركزی ایران، امروز (دوشنبه) با حضور «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری خبر داد.

وی تامین آب شرب و صنعت، توسعه صنایع و معادن موجود، رشد اشتغال در نواحی هدف، رشد و توسعه شهرهای حاشیه كویر، توسعه كشاورزی صنعتی با افزایش پساب حاصل از طرح و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی را از اهداف مهم این طرح بزرگ خواند. وی افزود: طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مركزی از دو سال پیش در دستور كار وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری های رییس جمهوری این كار سرعت بیشتری یافت.



صنعت را به نزدیك آب می بریم


وی سیمای كلی طرح را شامل سه مسیر دانست و گفت: مسیر الف از ساری آغاز شده و با گذر از سمنان، قم و كاشان به اصفهان خواهد رسید. وی مسیر "ب" را از خلیج گرگان یك شاخه به سبزوار و یك شاخه به بیرجند و دیگری را به یزد اعلام كرد و گفت: مسیر "ج" مسیر جنوبی است كه از غرب بندرعباس به گلگهر می رسد.

عطارزاده در تشریح علت اجرای پروژه گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم كه به جای انتقال صنعت به نزدیك آب، آب را به صنعت برسانیم.

وی افزود: در زمان كنونی مراحل مطالعه طرح به پایان رسیده است و اكنون زمان آغاز عملیات اجرایی است.



شیرین سازی آب، لب دریا انجام می شود


این مقام مسئول درخصوص میزان آب استحصالی از این طرح، گفت: پیش بینی شده است كه 500 میلیون مترمكعب آب در سال از دریای خزر و یك میلیون مترمكعب آب از دریای عمان و خلیج فارس از طریق این طرح منتقل شود. وی روش كار را با شیرین سازی در لب دریا دانست و گفت: انتقال با خطوط لوله های آبرسانی به مناطق هدف انجام می پذیرد. وی پیمانكار طرح را قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام كرد و گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء تجربه های خوبی در این زمینه داشته و در گذشته نیز پیمانكار خط لوله نفت نكاء – ریل بوده است. وی آبرسانی به سمنان را نخستین هدف طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مركزی ایران دانست.

طرح انتقال، حداقل مشكلات زیست محیطی و اجتماعی را دارد

وی درخصوص تاریخچه مطالعه این طرح گفت: برای انتخاب مكان اجرای طرح 9 گزینه مورد بررسی قرار گرفته كه بهترین گزینه مسیر خط هفت بوده است. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا معیار انتخاب این خط را آسانی اجرا، آماده بودن زیرساخت ها، انجام مطالعه های گسترده پیشین، حداقل زمان اجرا، استفاده از تجربه های پیشین مسیر خط لوله نفت و آب، حجم آب مورد نیاز، هزینه های بهینه اجرای طرح و حداقل مشكلات زیست محیطی - اجتماعی و استملاك بیان كرد

.

آب شرب، صنعت و كشاورزی صنعتی از این طریق تامین می شود

به گفته عطارزاده، این طرح تنها برای آب شرب، صنعت و كشاورزی صنعتی استفاده می شود و برای كشاورزی صرف كاربردی ندارد. عطارزاده هزینه آب استحصالی را بین 15 هزار تا 25 هزار ریال در هر مترمكعب اعلام كرد و گفت: پیش بینی می شود كه بخش نخست طرح در مدت 24 ماه به بهره برداری برسد.

مسیر انتقال، تداخلی با مناطق حفاظت شده ندارد

وی افزود: گزینه هفت هیچ تداخلی با مناطق حفاظت شده محیط زیست ندارد و آسیبی به محیط زیست نمی زند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا برآورد هزینه در مرحله نخست اجرای طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مركزی ایران را 30 هزار میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: از این میزان حدود 20 هزار میلیارد ریال توسط تهاتر با سهام صنایع پتروشیمی به پیمانكار واگذار شده است و مابقی آن از منابع دیگر تامین می شود.

وی در پاسخ به این سوال كه تعدادی از مناطق شمالی كشور خود دچار كم آبی هستند و آیا با این شرایط انتقال آب از شمال كشور به سمت مركز توجیه منطقی دارد، گفت: در شورای عالی آب مشخص شده است كه تا زمانی كه جایی كه از منابع آبی خوبی برخوردار است، خود به لحاظ آبی تامین نباشد نباید از آب آن منطقه برای سایر مناطق استفاده شود.

وی ادامه داد: ساخت تعدادی سد در شمال كشور، اجرای طرح آبرسانی آب گیلان، مازندران و گلستان و ساخت آب بندهای استان گیلان و مازندران، سدهای لاستیكی و سد شهریار (استور) در بالادست سد منجیل در سفیدرود عواملی است كه به زودی شمال كشور را سیراب خواهد كرد.

اختلاف نظر بر سر طرحی بی سابقه!

اظهارات عطارزاده در حالی است طرح انتقال آب دریای خزر و دریای عمان، منتقدان زیادی نه تنها در بین كارشناسان مستقل بخش آب و محیط زیست دارد، بلكه صدای انتقاد از «بهارستان» نیز به گوش می رسد. برخی نمایندگان مجلس این طرح را غیرعملی می دانند و صرف بودجه برای آغاز آن را مجاز نمی دانند.

در آخرین اظهارات، ساعاتی پس از نشست خبری عطارزاده با خبرنگاران، «محمد علی دلاور» عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: انتقال آب دریای خزر و عمان نیازمند امكانات و تكنولوژی‌های روز است و با توجه به اینكه كشور ما در شرایط تحریم قرار دارد،خرید این تجهیزات امكانپذیر نبوده و وزارت نیرو نیز این تجهیزات را در اختیار ندارد.

او همچنین گفت: این حرف ها و وعده ها فقط سطح توقع مردم را بالا می برد كه در صورت عملی نشدن موجب نارضایتی نیز خواهد شد.

این اولین بار است كه در ایران طرح انتقال «آب شور» با هدف تامین «آب شیرین» در دست اجرا قرار می گیرد.