یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

اختصای بودجه كلان سازمان ملل متحد برای نجات دریاچه اورمیه

+0 بَگَن (Bəyən)
 خبرگزاری فارس: وقوع طوفان نمك در اطراف دریاچه ارومیه صحت دارد                    

                         اختصای بودجه كلان سازمان ملل متحد

                                 برای نجات دریاچه اورمیه 

 

برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد ۱۳۵ میلیون دلار برای حل مشكلات محیط زیست دریاچه اورمیه تخصیص داد

                             تاریخ انتشار ۰۱٫۱۱٫۲۰۱۲ ( ۱۱ / آبان / ۱۳۹۱ ) UTC

  « به گزارش خبرگزاری مهر محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران روز ۸ آبان‌ ماه اعلام كرد: "برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد ۱۳۵ میلیون دلار برای حل مشكلات محیط زیست دریاچه اورمیه تخصیص داده است. این كمك‌ها برای رفع چالش‌های زیست محیطی مثبت است اما كافی نیست."

 رئیس محیط زیست ایران همچنین عنوان كرد كه حدود بیست و چهار هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه دریاچه اورمیه وجود دارد كه مقدار زیادی برداشت غیر قانونی آب از طریق آنها انجام می شود و "این امر باید مورد توجه مسئولان وزارت نیرو قرار گیرد."

  مقام‌های زیست‌محیطی ایران می‌گویند كه با خشك شدن دریاچه اورمیه، ایران در معرض "یك فاجعه ملی زیست‌محیطی" است. كارشناسان می‌گویند كه این وضعیت می‌تواند بر محیط زیست كشورهای همجوار ایران هم تاثیر منفی بگذارد.

مسئولین سازمان محیط زیست ایران بارها گفته‌اند كه در حال حاضر ییش از ۶۰ درصد دریاچه اورمیه خشك شده و به شوره‌زار تبدیل شده است.

این درحالیست كه به گزارش روزنامه خراسان رتبه محیط زیست ایران در دنیا ۳۶ پله سقوط كرده و بدین ترتیب شاخص جهانی عملكرد زیست محیطی ۲۰۱۲، ایران در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته‌است.

بر اساس شاخص جهانی عملكرد زیست محیطی سال ۲۰۱۲ كه از سوی دانشگاه ییل منتشر شده ایران در میان ۱۳۲ كشور جهان با ۳۶ پله سقوط در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته‌ است.

محمد درویش، عضو هیات علمی "موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع" در این باره به روزنامه خراسان گفته "در دو سه سال اخیر چند اتفاق بسیار تأمل‌برانگیز در محیط زیست كشور به وقوع پیوست از جمله دریاچه اورمیه را از دست دادیم و حدود ۳۹۰ هزارهكتار از اراضی دریاچه اورمیه تبدیل به كویر شد كه از آن به عنوان بزرگترین رخداد بیابان‌زایی قرن ۲۱ یاد می‌شود".

مقام‌های زیست محیطی ایران هشدار داده‌اند كه اگر "اقدامی عاجل، جدی و ملی" در مورد این دریاچه انجام نشود، توفان و غبار نمك ناشی از خشك شدن آن تا استان تهران خواهد رسید.

گزارشات دریافتی حاكی از وقوع سونامی نمك در اورمیه و شهرهای اطراف آن از جمله سلماس است.

سونامی نمك، تازه ترین پدیده ناشی از خشكسالی دریاچه اورمیه است كه اكنون به مرز هشدار رسیده است.

معاونت سازمان حفاظت محیط زیست اعلام داشت كه اگر اقدام فوری نشود، سونامی غبار نمك پس از در نوردیدن استانها و شهرهای اطراف دریاچه به استانهای البرز و تهران نیز خواهد رسید.

بنا به اخبار منتشره در خبرگزاریهای ایران، طی دو ماه گذشته اكثر شهروندان در سلماس از چشم درد ناشی از غبار و ریزگردهای نمكی ناشی از خشك شدن دریاچه اورمیه رنج می‌برند و خطرات جدی سلامت مردم در این شهرستان را تهدید می‌كند.

همچنین كمیسیون بهداشت و درمان هشدار داده، تنفس ریزگردهای نمكی فوق‌العاده خطرناك است و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های ریوی، چشمی و پوستی شود.

وخامت اوضاع دریاچه اورمیه مرزهای ایران را نیز درنوردیده بگونه‌ای كه بنابه اظهار محمد جواد محمدی زاده، رئیس سازمان محیط زیست ایران، "برنامه توسعه و عمران سازمان ملل متحد" نیز اخیرا "۱۳۵ میلیون دلار" برای حل مشكلات محیط زیست دریاچه اورمیه تخصیص داده است.

اما باتوجه به بزرگ بودن مخاطرات خشك شدن دریاچه اورمیه و همچنین اعتراضات مردم منطقه تاكنون اقدام عملی ویژه‌ای در راستای جلوگیری از روند خشك شدن این دریاچه بعمل نیامده است.

این درحالیست كه تجربه دردناك خشك شدن دریاچه آرال در آسیای میانه كارشناسان محیط زیست را در خصوص سرنوشت دریاچه اورمیه و نتایج فاجعه‌بار آن بیش از پیش نگران كرده است.

……………………

با توجه به اینكه دولت هم  بودجه مناسبی برای جلوگیری از خشك شدن دریاچه ارومیه در نظر گرفته است ، دیگر نباید مشكل تامین بودجه برای جلوگیری از این بحران زیست محیطی داشته باشیم ، تنها چیزی كه می ماند ، اقدام دولت در  این زمینه است كه دست به كار شود و  اقدام عملی انجام دهد تا مردم آذربایجان بجای دیدن توفان نمك از سوی دریاچه ارومیه به طرف زمینهای كشاورزی و شهرهای خود ،  شاهد اقدامات عملی دولت در جلوگیری از تبدیل شدن نگین آذربایجان به كویر نمك باشد  و بودجه ای كه از طرف سازمان ملل برای جلوگیری از خشك شدن دریاچه ارومیه به ایران داده شده است به موقع و در جای خود هزینه گردد .  

......................................................

       دیلیمیز و مدنیتیمیزی قوروماق اوچون دوغما دیلیمیزده تانیتدیریلان تولیدلری حتی صاحبلری‌نین خبری اولمادان رئكلام ائدك