یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

ژن نامیرایی كشف شد

+0 بَگَن (Bəyən)

                        ژن نامیرایی كشف شد

دانشمندان دریافته‌اند جانداری دریایی به نام هیدرا ممكن است بتواند در تولید داروهای جوان‌سازی انسان موثر واقع شود زیرا این جاندار هرگز نمی‌میرد!

به گزارش گیزمگ، هیدرا جانداری شگفت‌انگیز است،‌زیرا هیچ نشانی از سالخوردگی را نمی‌توان در آن مشاهده كرد از این رو دانشمندان هیدرا را جانداری نامیرا می‌دانند. محققان دانشگاه كیل با مطالعه بر روی این جاندار موفق به كشف ردی مهم شدند كه با روند سالخوردگی در انسان مرتبط بوده و می‌تواند منجر به تولید درمان‌ها و داروهای پیشرفته جوان‌سازی انسان‌ها شود.

هیدرا از این رو هرگز پیر نمی‌شود كه بدنش به واسطه سیستم تولیدمثل جوانه‌زنی، همواره مملو از سلول‌های بنیادینی است كه از قابلیت تكثیر برخوردارند، بدون حضور این منبع بی‌انتهای سلول‌های بنیادین تكثیر‌شونده، این جاندار قادر به ساختن موجود دیگری شبیه به خودش نبود.

 زیست‌شناسان دانشگاه كیل دریافته‌اند ژن طول عمری كه منجر به نامیرایی هیدرا می‌شود می‌تواند دلیل سالخورده شدن و ضعیف‌شدن انسان را توضیح دهد. تحقیقات توجه محققان را به ژنی به نام FoxO جلب كرد كه در بدن تمامی موجودات وجود دارد.

هیدرا

تا به امروز كسی پی به نقش این ژن بر روی فرایند پیری انسان نبرده بود و دلیل كاسته شدن از تعداد سلول‌های بنیادین بدن انسان با افزایش سن را نمی‌دانست.  غیرفعال شدن سلول‌های بنیادین با افزایش سن در انسان نكته‌ای بسیار حیاتی است. از آنجایی كه سلول‌های بنیادین در بدن سالخورده توانایی تكثیر و شكل دادن به سلول‌های جدید را از دست می‌دهند،‌نسوج سالخورده نمی‌توانند خود را ترمیم یا باز زایی كنند و در نتیجه ماهیچه‌ها تحلیل می‌روند.

محققان با مطالعه بر روی هیدرا دریافتند زمانی كه این ژن در بدن هیدرا موجود نباشد، تعداد سلول‌های بنیادین در بدن این موجود كاهش پیدا می‌كند. این مطالعه دو نتیجه در بر داشت: اول اینكه ژن FoxO در حفظ سلول‌های بنیادین در بدن جانداران و افزایش طول عمر آنها نقشی كلیدی به عهده دارد و دوم اینكه سالخوردگی و طول عمر جانداران به دو عامل حفظ سلول‌های بنیادین و حفظ سیستم ایمنی فعال بستگی دارد.

از آنجایی كه اثبات این یافته در انسان نیازمند ایجاد جهش‌های ژنتیكی است، هنوز امكان مطالعه تاثیر آن بر روی انسان وجود ندارد، با این‌همه این مطالعه پیشرفتی قابل توجه به شمار می‌رود كه می‌تواند در آینده منجر به ساخت و ارائه شیوه‌هایی برای جوان ماندن شود.

دانش > تحقیق‌و‌ تولید- همشهری آنلاین: