یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

تولید پارچه سه بعدی در تركیه

+0 بَگَن (Bəyən)

                       سیری در كشورهای همزبان  

                                       تولید پارچه سه بعدی در تركیه 

تاریخ انتشار ۰۳٫۰۱٫۲۰۱۳ ۱۲:۰۶:۱۹ UTC 

یك شركت در شهر ازمیر تركیه موفق به تولید پارچه سه بعدی شد. این پارچه بسیار انعطاف پذیر، سبك و مقاوم می باشد.پارچه جدید كه در طرح ها، ابعاد و رنگ های مختلف قابل تولید است، به راحتی به شكل های مختلف درمی آید.

پارچه سه بعدی از سوی یك مارك اتومبیل معروف در روكش صندلی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه كه تولید سری آن آغاز شده در روزهای آینده در روكش مبل ها و غیره در تركیه نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قیمت یك متر از این پارچه كه تنها در چهار كشور جهان تولید می شود، بین ۶ تا ۲۵ یورو می باشد

          تلاش برای تغییر الفبا در تاتارستان

      مجلس تاتارستان اجازه استفاده شهروندان از الفبای لاتین را صادر نمود

بر اساس این تصمیم، نامه‌هایی كه به زبان تركی و با الفبای لاتین نوشته شده‌اند، در اداره‌ها و موسسات دولتی قابل قبول بوده و كاركنان دولت نیز می‌توانند به همان شكل به نامه‌ها پاسخ دهند.

در سال ۱۹۹۹، اجرای قانون گذر به الفبای لاتین از سوی دادگاه قانون اساسی روسیه متوقف شده و دادگاه عالی تاتارستان این قانون را ملغی ساخته بود.  كافیل امیروف دادستان تاتارستان پیش از رای‌گیری ضمن یادآوری تصمیم دادگاه، بر ضرورت اجرای حكم دادگاه عالی تاكید نمود. ولی هشدار دادستان نتوانست نمایندگان مجلس را از تصمیم خود بازدارد.

تركهای تاتار كه در گذشته از الفبای عربی استفاده می‌كردند، در سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۹ لاتین و از سال ۱۹۳۹ نیز الفبای سریلیك بكار می‌بردند. طرفداران استقلال در تاتارستان خواهان گذر به الفبای لاتین می‌باشند.

۶۲ درصد از نمایندگان مجلس برای تغییر الفبا به لاتین رای مثبت دادند. ۱۸ نماینده نیز از رای منفی استفاده كردند.

حضور روبرت مینولین و مارات هایرولین از مقامات عالیرتبه در میان مخالفین این طرح، قابل توجه بود. فریت موهامتسین رئیس مجلس تاتارستان طی اظهاراتی پس از پایان رای‌گیری تاكید كرد كه طرح جدید تاثیر مثبتی در گسترش روابط بین المللی شهروندان خواهد داشت.

   

                تغییر خط قزاق‌ها گامی در جهت كاهش وابستگی به روسها

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور قزاقستان در پیام سالانه خود به پارلمان این كشور بر لزوم برنامه‌ریزی برای تغییر خط از سیریلیك به لاتین تا سال ۲۰۲۵ تأكید كرد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهور قزاقستان تغییر  خط كشورش از سیریلیك به لاتین را سبب رشد زبان قزاقی و تبدیل شدن به زبان تكنولوژی  معاصر دانست.وی هدف از این اقدام را آمادگی بیشتر برای ارتباط با مردم جهان و مجامع علمی و آموزشی  دنیا عنوان كرد.

به گفته نظربایف، در قزاقستان تا مدتی از الفبای لاتین و الفبای سیریلیك در كنار یكدیگر استفاده  می‌شود و سپس به تدریج الفبای لاتین برای زبان قزاقی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. طبق قانون اساسی این كشور زبان قزاقی در كنار زبان روسی مقام دولتی دارد و حتی رشد اقتصاد این كشور سبب شده كه استفاده از زبان روسی در اسناد رسمی محدود شود.

در قزاقستان با جمعیتی معادل ۱۷ میلیون نفر زبان قزاقی زبان دولتی است و زبان روسی برای  ارتباط بین قومیت‌های مختلف در این كشور است.كارشناسان این اقدام نظربایف را گامی در جهت كاهش وابستگی به روس‌ها ارزیابی می‌كنند.

خط «سیریلیك» یا «آزبوكا» یك خط الفبایی است كه در امپراتوری مجارستان اوایل قرن دهم میلادی  در مدرسه ادبیات «پرسلاو» به خاطر «بوریس اول» (بلغارستان كه می‌خواست بلغارها سیستم نوشتاری خودشان را داشته باشند)، ایجاد شد. این خط اساس الفباهای مورد استفاده در زبان‌های مختلف به ویژه زبان‌هایی كه منشاء اسلاوی  دارند و همینطور  زبان‌های غیراسلاوی كه از روسی تأثیر گرفته، می‌باشد.

درباره تاریخچه این خط می‌توان گفت كه در قرن نهم میلادی و پس از پاگرفتن اسلاوها در سرزمین «موراویا»، «راستیسلاو» فرمانروای این سرزمین برای پاكسازی این سرزمین از كلیسای رم، از  «كنستانتین» امپراتور «بیزانس» درخواست كرد كه آموزگارانی را برای وی بفرستد تا مردم را به زبان خود با مسیحیت آشنا كنند.

پس از آن ۲ برادر روحانی به نام‌های «سیریل» و «متودیوس» به یك گروه اسلاو سپرده شدند و آنان نیز در برابر ایستادگی سرسختانه كلیسای رم كه برگردان كتاب مقدس را تنها به زبان‌های  «عبری»، «یونانی» و لاتین پذیرفته می‌دانست، انجیل را به زبان اسلاوی برگرداندند.

به این ترتیب الفبای سیریلیك كه دارای برخی نویسه‌های یونانی است، به نام پدیدآورنده‌اش سیریل شناخته و سیریلیك رفته‌رفته خط اسلاوها شد. آنگاه روس‌ها، اوكراینی‌ها، بلغارها و صرب‌ها این خط را به همراه آئین ارتدوكس یونانی پذیرفتند  و سیریلیك الفبای زبان روسی شد.

اكنون در كشورهای تاجیكستان، قرقیزستان و قزاقستان از خط و الفبای سیریلیك استفاده می‌شود. لازم به ذكر است كه تمام متون قدیمی قزاقی به خط برگرفته از عربی بود و بعد از اشغال قزاقستان  خط قزاقهای اول به لاتین و از دهه ۳۰ میلادی به سیرلیك تغییر یافت.

                                 Azərbaycan bayrağı          

                      رشد چشمگیر اقتصادی جمهوری آذربایجان

                                                و

                          ساختمانهای مدرن و شیك در باكو

هر سال كه میگذرد  جمهوری آذربایجان مرفه تر  و شهر باكو مركز این جمهوری زیباتر می شود . تورم چندین سال است در این كشور صفر و یا بسیار پائین است و رشد اقتصادی آن بالا و در بعضی سالها دو رقمی بوده و قدرت واحد پول آن « مانات» از یك دلار بیشتر است و چندین سال است یك مانات در برابر یك و دو دهم دلار ثابت مانده است  ؛ در سال ۱۹۹۵ در آمد سرانه در این كشور حدود ۳۱۵ دلار بود  و اكنون با گذشت ۱۸ سال از آن زمان بیش از ۱۰هزار دلار ، یعنی بیش از ۳۰ برابر می باشد .

بنا به گزارش خبرگزاری مهر :

«آذربایجان با دارا بودن نزدیك به ۸ میلیارد مترمكعب ذخایر نفتی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق مورد توجه شركتهای غربی قرار گرفت و در حال حاضر بخش عمده ذخایر نفتی این كشور توسط شركتهای آمریكایی استخراج می شود. ضمنا خطوط نفتی این كشور منجمله باكو- تفلیس- جیحان از مهمترین منابع درآمدی آذربایجان بحساب می آیند.

بغیر از دخایر نفت و گاز، آذربایجان دارای ذخایر آهن به میزان ۴۵۰ میلیون تن و آلومینیوم به میزان ۱۵۰ میلیون تن می باشد.
درآمد سرانه این كشور همسایه شمالی ایران در سال ۲۰۱۰، ۱۰۴۰۰ دلار است كه با رشد سالانه متوسط ۳/۹ درصد توانسته شگفتی های عجیبی در عرصه اقتصاد ایجاد كند. نكته جالب در مورد آذربایجان این است كه این كشور در سال ۱۹۹۱ دارای تورم ۴۰۰ درصد بوده كه این میزان از چند سال پیش تقریبا به صفر رسیده و رشد اقتصادی اش هم در چند سال اخیر رتبه اول جهان را داشته است.

برآوردهای انجام شده حاكی از آن است كه در سال ۲۰۰۹ آذربایجان از سریعترین روند رشد اقتصادی برخوردار بوده است.
در بودجه سال ۲۰۱۰ این كشور، صرف هزینه های اجتماعی، سرمایه گذاری و موضوعات دفاعی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته، ضمن آنكه پیش بینی شده است كه رشد اقتصادی آذربایجان در صنعت نفت طی سال ۲۰۱۰ به ۸٫۳ درصد و در بخش غیرنفتی به ۴٫۹۴ درصد برسد.

كشاورزی مهم‌ترین بخش اقتصاد غیرنفتی و بزرگ‌ترین منبع صادرات غیرنفتی آذربایجان است. جمهوری آذربایجان تولیدكنندهٔ مواد كشاورزی نظیر غلات، پنبه، توتون، سیب زمینی، میوه‌ها، سبزی‌ها و چای می‌باشد.»

ساختمانهای زیبا و مدرن هم در باكو هر سال بیشتر نمایان می شوند، بنا به گزارش خبرگزاری پانا : بلندترین آسمان خراش دنیا با 220 متر مرتفع تر از برج الخلیفه دبی و ۵۰ متر از برج در حال ساخت  عربستان سعودی ،در باكو ساخته خواهد شد .براساس این گزارش، ارتفاع این آسمان خراش به ۱۰۵۰متر خواهد رسید .
این آسمان خراش و یك شهر در اطراف آن در چهلمین جزیره مصنوعی در دریای خزر درنزدیكی شهر باكو ساخته خواهد شد.
شهر طراحی شده برای یك میلیون نفر جمعیت، پل های مدرن با طول جاده فرمول ۱ و حتی فرودگاه خود خواهد داشت.
طبق گزارش، ساخت این آسمان خراش جدید در سال ۲۰۱۵ آغاز شود.

طرح بلندترین آسمان خراش دنیا و ساختمان مدرن دیگر در حال ساخت در شهر باكو :

 

tall3-600x800_narenji.jpg

 

ARDNŞ inzibati binası.jpg

                                

                                 سرعت تغییر  گوشی تلفن های همراه در تركیه

  شهروندان تركیه خیلی سریع تر از اروپایی ها گوشی تلفن همراه خود را عوض می كنند

مدت زمان تعویض گوشی تلفن همراه و خرید یك مدل بالاتر در تركیه، دو برابر كشورهای اروپایی است. به طور متوسط یك شهروند اروپایی گوشی تلفن همراه خود را پس از ۳۰ ماه عوض كرده و یك مدل بالاتر می خرد و این مدت در تركیه ۱۷ ماه است.  یكی از دلایل این امر جمعیت جوان و شرایط و امكانات خرید مناسب و سهل می باشد. با توجه به قدرت خرید مردم، بعضی ها از قیمت های بالا نیز ابایی ندارند. تلفن های همراه هوشمند بیشتر برای كودكان و جوانان جذاب هستند.

بر اساس آمار اداره تكنولوژی علمی، اطلاع رسانی و مخابرات،  در طول سال گذشته در حدود ۱۶ میلیون گوشی تلفن همراه وارد كشور تركیه شده است.