یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

مسئله ساده و بغرنج عید فطر مسلمانان!

+0 بَگَن (Bəyən)

مسئله ساده و بغرنج عید فطر مسلمانان!

   حسن راشدی : ۵ تیر ۱۳۹۶ ( عید فطر )

هیچ سالی نیست که شروع ماه رمضان و پایان آن و عید فطر همه کشورهای مسلمانی که در یک افق از کره زمین زندگی می کنند در یک روز اتفاق بیفتد! 

در دنیای علم و تکنولوژی امروز که رسیدن نور ستاره ای را از فاصله یک میلیون و یا حتی یک میلیارد سال نوری با علم نجوم و ریاضی حساب می کنند  و دانشمندان می توانند اتفاقات خسوف و کسوف را بعد از یک میلیون سال دیگر هم حساب کنند که در چه سال ، چه ماه ، چه روز و چه ساعتی و به چه مدت و با چه درصدی از گرفتگی و در کدام کشورها اتفاق خواهد افتاد ، متاسفانه مسلمانان جهان هنوز نتوانسته اند مسئله رؤیت ماه شوال و تعین روز عید فطر را بعد از پایان ماه رمضان حل کنند !

در دنیایی که دانشمندان پیچیده ترین مسئله حرکت زمین ، ماه و ستارگان بی شمار  و قرار گرفتن آنها در فضا را با علوم ریاضی و دیگر تکنولوژی روز به سادگی حلّ می کنند ، حساب و کتاب کردن زمان رؤیت هلال ماه رمضان و شوال طبعا در برابر پیچیدگیهای دیگر علم نجوم بی شباهت به جمع و تفریق یک رقمی کلاس اولّیها نیست.

به نظر می آید با در نظر گرفتن حرکت ماه و زمین و طرز قرار گرفتن آنها در برابر هم با تاثیر پذیری از تابش نور خورشید به راحتی می توان فهمید  اولین هلال ماه رمضان و پایان آن  در چه روزی است  و اولین هلال ماه شوال ( عید فطر) در افق کدام مناطق کره زمین و در کدام کشورها به چشم غیر مسلّح قابل رؤیت است. (۱)

در حالی که امسال (۱۳۹۶) کشورهای مسلمان مالزی و اندونزی در شرق ما و ترکیه و کشورهای دیگر مسلمان در غرب ما روز یکشنبه  ۴ تیر ماه را روز عید فطر اعلام کردند ، در ایران که در بین افق این کشورها قرار داریم ، روز دو شنبه ۵ تیر ماه روز عید فطر اعلام شد.

این مسئله ساده ، به معضل و اختلاف مهم در جهان اسلام  تبدیل شده است تا جایی که در کشوری مثل عراق با یک افق، مسلمانان اهل سنّت آن، روز یکشنبه ۴ تیر و شیعیان آن روز دو شنبه ۵ تیر ماه را عید فطر برای خود اعلام کردند! (۲)

طبیعی است وقتی مسلمانان در مسئله ساده ای مثل رؤیت هلال ماه شوال و یگانگی روز عید فطر به تفاهم و توافقَ نرسند  گروه هایی افراطی مذهبی میداندار صحنه شوند و معضلی مثل گروه افراطی " داعش " بهشت را در کف دستان کسانی گذارد که خون انسانها را بریزد و خود نیز به خون آغشته گردد!

....................................................................................................................................

(۱) رؤیت هلال ماه شوال با دوربین دوچشمی و تلسکوپ هم  در ایران مورد تایید است

(۲)  سایت خبر گزاری جمهوری اسلامی