یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

جشن سال نو بهاری (نوروز) میراث هفت هزار ساله !

+0 بَگَن (Bəyən)

Novruz bayramı təbriki - YouTube 

جشن سال نو بهاری (نوروز) میراث هفت هزار ساله !  
   حسن راشدی :۲۷ اسفند ۱۳۹۹ 
عده ای از ناسیونالیستهای فارس بدون توجه به اسناد تاریخی و باستانشناسانه و صرفا از روی تعصب، با استناد به افسانه های شاهنامه فردوسی، آفرینش جشن سال نو بهاری را به پادشاه افسانه ای شاهنامه  «جمشید شاه » نسبت می دهند ،در خالی که دانشمندان و محققین واقع بین این قوم،تاریخ برپا داشته شدن مراسم روز زایش نباتات و اول فصل بهار را بسیار جلوتر از کوچ اقوام  هند و ایرانی  به سرزمین کنونی ایران ( حدود ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد ) دانسته و مرسوم بودن این جشن را در سه هزار سال پیش از میلاد در اراضی وسیع اقوام سومری ، دو هزار سال پیش از میلاد در میان بابلیهای ساکن بین النهرین  و همچنین دو هزار سال قبل از میلاد در خوزستان امروزی در بین ایلامیان می دانند (۱)
پیام آور شادی و فصل بهار " حاجی فیروز " مشهور در میان اقوام فارس که با لباس قرمز و صورت سیاه پیشاپیش عید نوروز، نغمه های شاد بهاری را در جلو خانه های مردم  ترنم می کند در اصل « الهه قربانی » به نام «داموزی » سومریان است . (۲)
همچنین در میان بابلیها جشنی بوده است موسوم به «زاگموگ» که در سالهای حدود ۲۳۰ پیش از میلاد، در فصل اعتدال ربیعی، در یازده روز از اول ماه نیسان بر گزار می شده است.....
                                                                                      .https://telegram.me/yurddash


آردینی اوخو - ادامه

«روز جهانی زبان مادری» امسال، و چگونگی رونمایی از « لغتنامه ترکی آذربایجانی» در اردبیل

+0 بَگَن (Bəyən)
«روز 
جهانی زبان مادری» امسال، و چگونگی رونمایی از « لغتنامه ترکی آذربایجانی» در اردبیل
 حسن راشدی:  20 اسفند ۱۳۹۹
بیست و یکم ماه فوریه ( دوم و گاهی سوم اسفند) که بر اساس نامگذاری سازمان جهانی یونسکو  و برای جلوگیری از نابودی زبانهایی که تحت سلطه زبانهای حاکم کشورها قرار دارند و حق تحصیل به آنها داده نمی شود « روز جهانی زبان مادری» نامیده شده است، امسال هم مثل سالهای گذشته بدون برگزاری مراسم خاص در دانشگاهها و مراکز فرهنگی جهت پیدا کردن راه جلوگیری از مرگ زبانهای غیر فارسی در ایران، بخصوص ترکی که گویشوران چهل درصدی و یا به عبارتی اکثریت نسبی جمعیت ایران را تشکیل میدهند، گذشت.
البته برعکس سالهای گذشته که حتی بدون دلیل هم اجازه برگزاری مراسم «روز جهانی زبان مادری» داده نمی شد، امسال دلیل خوبی هم برای برگزار نکردن این مراسم وجود داشت و آنهم وجود اپیدمی ویروس کرونا ( کوید ۱۹) و لزوم پرهیز از تجمع در مکانهای سربسته برای جلوگیری از شیوع این بیماری بود.
با همه این محدودیتها، امسال در دوم اسفند ماه ۱۳۹۹ و در«روز جهانی زبان مادری» اتفاق مبارکی در ارتباط با این روز افتاد و جلد اول لغت‌نامه زبان ترکی آذربایجانی، ظهر آنروز در سالن خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی شد.


آردینی اوخو - ادامه

« اولوسلار آراسی آنا دیلی گونو » موبارک اولسون.

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for روز جهانی زبان مادری 2020
۲۱ فئورال ( ۳ اسفند)
« اولوسلار آراسی آنا دیلی گونو » موبارک اولسون.
نئچه دیللی اؤلکه لرده یالنیز بیر دیل اجباری و تحصیل دیلی اولوب باشقا دیللری ضعیفله دیب آرادان آپارما سیاستین قارشیسینی آلیب دیل‌لرین چئشیدلیگینی قوروماق اوچون ایلک دفعه ۱۹۹۹ جو میلادی ایلینده یونسکو تشکیلاتی طرفیندن فئورال (فوریه) آیی نین ۲۱ ی ( ۲ ، ۳ اسفند) «اولوسلار آراسی آنادیلی گونو» اعلام اولموشدور.
ایراندا ایسه بو گون ایلک دفعه ۱۳۸۲ هجری شمسی ( ۲۰۰۴ میلادی) ایلینده تبریزده «دوکتور مبیّن» سالونوندا میلّی فعاللار و تهراندا ایسه « علم و صنعت بیلیم یوردو» ندا تورک اؤیرنجیلری طرفیندن قوتلانمیشدیر.
ان ایلکین و ابتدایی اینسان حاقّیمیز اولان آنا دیلیمیزده بیرینجی صینیفدن توتدو بیلیم یوردونون ( دانیشگاهین) سونونا قدر تحصیل آلماق اوچون بوتون وارلیغیمیزلا چالیشمالییق!
مکتب - مدرسه و بیلیم یوردلاریندا و رسمی شکیلده تحصیل آلینمایان دیلین نه قدر نفوس و جمعیتی چوخ اولسادا، حاکیم و تحمیل اولموش تحصیل دیلی‌نین ائتگیسی و تاثیری آلتیندا قالیب نهایت فنایه و یوخ اولوب آرادان گئتمه یه محکومدور...!
جمعه، ۱ اسفند ۱۳۹۹

https://www.youtube.com/watch?v=rbWzeLWcyjU&feature=emb_logo