یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

پان فارسیسم و ادعای الحاق جمهوریهای همسایه

+0 بَگَن (Bəyən)
        ">       
                                                                     

          

                          پان فارسیسم و ادعای  الحاق جمهوریهای همسایه

                                             حسن راشدی :  20 خرداد ۱۳۹۱

 یکی دیگر از  مسائلی که افراط گرایان فارس  و پان ایرانیستها می خواهند با مطرح کردن آن آرامش منطقه را بهم بزنند ادعای الحاق باصطلاح ۱۷ شهر قفقاز به ایران است ، گرچه آنها در این ادعا صحبت از ۱۷ شهر قفقاز می کنند ولی دیده می شود نظر آنها نه ادعای الحاق ۱۷ شهر قفقاز که شامل شهرهای جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان و داغستان روسیه می شود که در زمان فتحعلی شاه  در سالهای ۱۸۱۳ و ۱۸۲۸ میلادی و در جنگ بین دولت قاجار و روسیه و  بر اساس  مفاد  عهدنامه های گلستان و ترکمنچای به روسیه واگذار گردید ، بلکه آنها ادعای الحاق سرزمین جمهوری آذربایجان به ایران را پیش می کشند و نسبت به خاک جمهوری گرجستان ، ارمنستان و داغستان که در داخل قراردادهای گلستان و ترکمنچای بوده چشمداشتی ندارند .



آردینی اوخو - ادامه

نخستین همایش بین الملی زبانها و گویشهای بین المللی ایران بدون شركت دادن زبان تركی

+0 بَگَن (Bəyən)
           برنامه سخنرانی نخستین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی  

 نخستین همایش بین الملی زبانها و گویشهای بین المللی ایران  

    بدون شركت دادن  زبان تركی در ایران  برگزار می شود !

گویا هنوز كه هنوز است مسئولین زبانشناس ایران ،  زبان تركی را در ردیف زبان مردم  ایران نمی دانند ! ، چرا كه " به گفته دكتر كیانوش كیانی هفت لنگ، دبیر ارتباطات و اطلاع رسانی، برنامه سخنرانیهای نخستین همایش زبانها و گویشهای ایرانی (گذشته و حال) در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ در مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی  برگزار می شود "  اما در میان این زبانها و گویشها جایی برای زبان تركی كه نزدیك به نصف جمعیت ایران به این زبان تكلم می كنند نیست !

با این سیاست زبانی  مشخص می شود خود مسئولینی كه در راس سیاست زبانی كشور قرار دارند  زبان تركی را جز زبان مردم ایران نمی دانند ، حال چه انتظاری از كسانی دارید كه نزدیك به نصف جمعیت كشور را تشكیل می دهند اما زبانشان زبان مردم ایران  و زبان ایرانی به حساب نمی آید !  با این حساب شما چگونه می خواهید این مردم را از خود بدانید ،آیا بجای ایجاد فضای  دوستی ، برابری  و اتحاد ، خود زمینه تفرقه را فراهم نمی كنید  و خودتان با دست خودتان تركان ایران را از خود دور نمی كنید  ؟!

حال برنامه این همایش بین المللی را كه در روزهای پنچشنبه و جمعه برگزار می شود ببینید :



آردینی اوخو - ادامه

تحقیقات میدانی در مورد میزان علاقه جوانان تبریز به ملیت ، زبان و ....(4) ، چشم انداز ناسیونالیسم آذربایجان (5)

+0 بَگَن (Bəyən)

    "> تحقیقات میدانی  در مورد میزان علاقه جوانان تبریز

">  به ملیت ، زبان و ... (4)

چشم انداز آتی­ناسیونالیسم قومی در آذربایجان ایران (5)


                                 بخشی از كتاب : " تركان و بررسی تاریخ ، زبان و ……."

                                                                  مولف : حسن راشدی

     در مورد میزان علاقة مردم آذربایجان به زبان و فرهنگ خود, دكتر عماد افروغ جامعه­ شناس, عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران, و نماینده و عضو كمیسیون فرهنگی دور هفتم مجلس شورای اسلامی, حبیب­ احمدلو كارشناس ارشد جامعه­ شناسی این دانشگاه تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و یافته­ های خود را در مقاله­ ای تحت عنوان «رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز» در فصلنامة «مطالعات ملّی» سال چهارم, شماره ۱۳ , تهران پاییز ۱۳۸۱ به چاپ رسانده ­اند كه ما در اینجا خلاصه­ ای از مقالة این دو نویسنده را می­آوریم.

 لازم به توضیح است كه فصلنامه یاد شده نشریه­ ای وابسته به دولت می­باشد و در این مقاله, منظور از هویت ملّی, مؤلفه ­هایی چون تابعیت كشوری, زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و دولتی كشور, دولت منتخب, اقتصاد و سیاست مشترك و . . . مورد نظر بوده و هدف از هویت قومی, مؤلفه­ هایی چون زبان و ادبیات تركی, تاریخ تركان, موسیقی, هنر و فرهنگ مردم آذربایجان و . . . مورد نظر می­باشد. 



آردینی اوخو - ادامه

"1385" جی ایل خورداد قیامی اونودولاجاق می ؟!

+0 بَگَن (Bəyən)

  "1385" جی ایل خورداد قیامی اونودولاجاق می ؟!

                                                     حسن راشدی : ۲۷ اوردیبهشت ۹۱ 

1385 – جی ایل اوردیبهشت  آیی نین  22-سی دولت اورگانی اولان " ایران " گونده‌لیگی ، تمل و بینوره‌سی پهلوی حاكمیتی دؤنمیندن قویولان راسیسم و پان فارسیسم تفكّورونه دایاناراق ایران آدلی اؤلكه‌ده و تقریبا اونون یاری نفوسونو  تشكیل ائدن توركلرین حریمینه جسارت ائدیب بو گونده‌لیگین اؤزل سایی‌سیندا و اوشاقلارا آیریلمیش كاریكاتور حیكایه‌لی صحیفه‌سینده حیاسیزجاسینا  توركلری " سوسك " ( بؤجك ) آدلاندیردی !

لاكین بو اهانت و توهین جاواب‌سیز قالماییب آیاغینی جیزیغیندان قیراغا اوزادان "‌ایران " گونده‌لیگی  علیهینه اعتراض قیامی آذربایجانین گؤز ببه‌گی اولان و تاریخ بویو قیاملار و رشادتلر  مركزی ساییلان تبریزدن و تبریزین بیلیم یوردوندا تحصیل آلان و آذربایجانیمیزین آییق وجدانلاری و دوشونن بئینلری ساییلان اؤیرنجیلری طرفیندن باشلاندی .



آردینی اوخو - ادامه

یئنی آذربایجان تقویمی ، آذربایجان شخصیتلری ایله

+0 بَگَن (Bəyən)

 

                                                 

                     تقویم آذربایجان با ویرایش جدید ( اریبهشت 91 )

                 به نام خدا
              آراز نیوز :   تقویم آذربایجان (ویرایش اردیبهشت 1391)

               پژوهش و تنظیم:

             پرویز شاهمرسی

Shahmarasi@Yahoo.com



فروردین (آغلارگولر):
1 فروردین- تولد حمزه اوغلو خشكنابی (نویسنده و فعال سیاسی) در روستای خشكناب بستان آباد به سال 1301[1]. تولد علی دایی (فوتبالیست) در اردبیل به سال 1348. تولد عاشیق حسین تبریزی در 1310. تولد ربابه مرادوا (خواننده و بازیگر نقش لیلی در اپرای لیلی و مجنون) در اردبیل به سال 1309.
2 فروردین- تولد سلیمان رحیموف (نویسنده) در 1279. تولد علی آقا آقایف (هنرمند و بازیگر نقش مشهدی عباد) در باكو به سال 1292.
3
فروردین- تولد كریم مشروطه چی (شاعر با تخلص سؤنمز) در تبریز به سال 1307.
4 فروردین- تولد عاشیق علی قره داغی در 1331.
6 فروردین- تولد عاشیق چنگیز مهدی پور در 1341.
7 فروردین- مرگ عبدالرسول خیامپور (نویسنده. استاد ادبیات دانشگاه تبریز) در تهران به سال 1358.
8 فروردین- تولد صدقی روح الله (بازیگر تئاتر) در باكو به سال 1265. مرگ سلیمان ثانی (آخوندوف) (نویسنده) در باكو به سال 1318.



آردینی اوخو - ادامه

تظاهرات اعتراض آمیز طرفداران محیط زیست در شهرهای اورمیه و تبریز

+0 بَگَن (Bəyən)

                                           

                 تظاهرات اعتراض آمیز طرفداران محیط زیست در شهرهای اورمیه و تبریز

در درگیریهایی كه دیروز از ساعت ۷ عصر تا پاسی از شب در این دوشهر ادامه داشت، دهها تن بازداشت و شمار نامعلومی از تظاهرات كنندگان نیز مجروح شده اند

گزارشهای رسیده از شهرهای ارومیه و تبریز حاكی از آن است كه عصر روز گذشته، ‍‍[ دوشنبه اول خرداد 91]‍‍  باردیگر صدها تن از طرفداران محیط زیست آذربایجانی با حضور در خیابانهای اصلی این دو شهر با سردادن شعارهایی، خواستار حفاظت از محیط زیست آذربایجان بخصوص دریاچه ارومیه شدند.



آردینی اوخو - ادامه