یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

تظاهرات اعتراض آمیز طرفداران محیط زیست در شهرهای اورمیه و تبریز

+0 بَگَن (Bəyən)

                                                    

                    تظاهرات اعتراض آمیز طرفداران محیط زیست در شهرهای اورمیه و تبریز

در درگیریهایی كه دیروز از ساعت ۷ عصر تا پاسی از شب در این دوشهر ادامه داشت، دهها تن بازداشت و شمار نامعلومی از تظاهرات كنندگان نیز مجروح شده اند

گزارشهای رسیده از شهرهای ارومیه و تبریز حاكی از آن است كه عصر روز گذشته، ‍‍[ دوشنبه اول خرداد 91]‍‍  باردیگر صدها تن از طرفداران محیط زیست آذربایجانی با حضور در خیابانهای اصلی این دو شهر با سردادن شعارهایی، خواستار حفاظت از محیط زیست آذربایجان بخصوص دریاچه ارومیه شدند.

این تجمعات كه از سوی مسئولین هر دوشهر غیر قانونی اعلام شده بود، با برخورد نیروهای پلیس مواجه گردید.

شاهدان عینی از وقوع درگیری میان تظاهرات كنندگان و نیز نیروهای پلیس و ضد شورش در مناطق مركزی این دوشهر بخصوص شهر ارومیه خبر می دهند.

گفته می شود كه نیروهای ضد شورش با استفاده از ماشینهای رنگ پاش، باتوم و گاز اشك آور اقدام به متفرق كردن تظاهرات كنندگان در شهر ارومیه نموده اند.

شاهدان عینی می گویند در درگیریهایی كه دیروز از ساعت ۷ عصر تا پاسی از شب در این دوشهر ادامه داشته، دهها تن بازداشت و شمار نامعلومی از تظاهرات كنندگان نیز مجروح شده اند.

همچنین حجت الاسلام حسنی امام جمعه ارومیه با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از موضوع صیانت از دریاچه ارومیه، تظاهرات كنندگان را افرادی دانسته كه از جمهوری آذربایجان و نیز اسرائیل دستور می گیرند.

این سومین باری است كه شهرهای آذربایجان، بخصوص ارومیه و تبریز شاهد برگزاری چنین تظاهراتی در دفاع از محیط زیست منطقه می شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۹۰ میلادی آغاز به خشك شدن كرده است.

تاكنون ۶۵ درصد از این دریاچه به نمك زار تبدیل شده است.

بسیاری از كارشناسان بر این عقیده اند كه این خشك شدن ناشی از احداث سدهایی است كه بصورت غیر كارشناسانه بر مسیر رودخانه های منتهی به این دریاچه ساخته شده اند.

تاكنون طرحهای زیادی با بودجه های كلان، از سوی حكومت ایران، برای نجات این دریاچه كه حاوی میلیاردها تن نمك می باشد ارایه شده است.

اعتراض دیگر مردم بومی منطقه، عدم اجرایی شدن این طرحها و تداوم خشك شدن دریاچه اورمیه است.

نمایندگان شهرهای اطراف دریاچه ارومیه، بارها در مجلس ایران تذكر داده اند كه در صورت خشك شدن دریاچه ارومیه، نمك موجود در بستر این دریاچه، زندگی میلیونها انسانها و نیز همه گونه های زیستی را دچار مخاطره خواهد كرد.

تاریخ انتشار ۲۲٫۰۵٫۲۰۱۲ ۰۹:۰۹:۲۶ UTC
به روز شده ۲۲٫۰۵٫۲۰۱۲ ۱۰:۵۷:۲۴ UTC

 سایت رسمی و فارسی زبان تلویزیون  تركیه : TRT