یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

آیا اتنیکها به استقلال فکر می کنند...؟!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫دستاوردهای سفر پزشکیان به نیویورک - عصر اقتصاد‬‎

دکتر پزشکیان:
اگر در ایران اتفاقی بیفتد، کشور تجزیه خواهد شد!

حسن راشدی 
١٠ مهر ١۴٠٣ 

صحبتهای دکتر پزشکیان در مصاحبه با خبرنگاران، در سفر به سازمان ملل متحد در نیویورک، عمق و واقعیت موجود ایران را که تا بحال کسی جرئت گفتن آنرا نداشت آشکار می‌کند.
بعضیها در مخالفت با این جمله میگویند، چرا در انقلاب ۵٧ و تغییر رژیم پهلوی، این اتفاق نیفتاد و ایران همچنان یکپارچه باقی ماند؟
اما ایران امروز دیگر ایران سال پنجاه و هفت نیست که بعد از انقلاب مشکل انچنانی رخ نداد و فقط در کردستان تحرکاتی رخ داد که بعد از مدتی، آنهم نه به سادگی، اما فرو نشانده شد!
در ایران امروز ملیتهای غیر فارس تجربه آن سالها را بخوبی در ذهن خود دارند و به حقوق انسانی خود هم کاملا واقفند و  میدانند انقلاب و تغییر تنها، مشکلی را حل نمی کند، چنانکه انقلاب پنجاه و هفت حل نکرد و چیزی را عاید غیر فارسها نکرد و در مسائل فرهنگی و اقتصادی، پاشنه در به همان شکل قبل از انقلاب چرخید و ابتدایی ترین حق انسانی که شروع تحصیل به زبان مادری است گرفتار افکار باستانگرایان و ایرانشهری‌هایی شد که نفوذ عمیق در حاکمیت دارند و ایران را با «فارسستان» برابر میدانند!


آردینی اوخو - ادامه

مع الاسف خانیم «زهره وفایی» وفات ائتدی...!

+0 بَگَن (Bəyən)
‫DIZMAR | ‌ نویسنده و ژورنالیست آذربایجانی درگذشت زهره وفایی نویسنده،  ژورنالیست، ناشر و فعال فرهنگی آذربایجان درگذشت. به گزارش پایگاه خبری  مساوات،… | Instagram‬‎

آذربایجانین تانینمیش ادیب و یازاری 
خانیم «زهره وفایی» وفات ائتدی...!

حسن راشدی

سوت گونو: ١ مهر ١۴٠٣ 

آذربایجان، بو گون چالیشقان ادیب، یازار، ژورنالیست و تانینمیش شخصیتی  خانیم «زهره وفایی» نی الدن وئردی!
خانم وفایی١٣٣٢ هجری شمسی ایلی تبریزده دونیایا گؤز آچدی ، انقلابدان سونرا آنادیلیمیزده مطبوعاتین چاپ اولماسینا نسبی آزادلیق یاراندیقدا خانیم وفایی‌دا بو یولدا چالیشماغا جدی صورتده باشلادی، آمما اونون ١٣٧٠- جی ایللرده تورکجه- فارسجا «جوالدوز» طنز نشریه‌سینه باشچیلیق ائدیب  چیخارماسی اونون آذربایجان مطبوعات یولوندا گوجلو چالیشما و اراده‌سینی گؤستردی.
او ایللر، «جوالدوز» مجله‌سینی من تهراندا آلارکن اوخوماغا باشلاردیم، چونکو بو نشریه،آذربایجانین آجی واقعیت و گئرچکلرینی کاریکاتور و طنز چرچیوه‌‌ده اوخوجولارا چاتدیریردی، مجله‌ده چاپ اولان بو آجی واقعیتلرین بیرینی هئچواخت اونوتمارام!
مجله‌نین نومره‌سی‌نین بیرینده و قابیغی اوستونده بیر کاریکاتور چکیلیب یازیلمیشدی ( بیلمیرم تورکجه یا فارسجا آمما مفهومو بئله ایدی):
«...پروژه نین کولونگو تبریزده یئره ویریلدی، اصفهاندا استفاده‌یه وئریلدی...!»


آردینی اوخو - ادامه

«روز ملی شعر و ادب ایران» یا روز شعر و ادب فارسی...؟

+0 بَگَن (Bəyən)
‫زندگینامه ی کامل و جذاب استاد شهریار+ ...‬‎

«روز ملی شعر و ادب ایران» 
که به  «روز شعر و ادب فارسی» تبدیل شد !       

حسن راشدی
بازنشر: 
٢٧ شهریور ١۴٠٣ 
                           
        روز ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ ، روز خاموشی استاد شهریار، شهریار سخن ایران و  آذربایجان است. شاعری که شعر ترکی " حیدر بابایه سلام " اش به نوشته بسیاری از مطبوعات (روزنامه " ایران " شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۳ شماره ۲۹۰۹) به بیش از ۹۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و از این منظر است که استاد شهریار شناخته شده ترین شاعر  آذربایجانی در دنیا بخصوص در بین کشورهای ترک زبان است .
در سال ۱۳۸۱ به پیشنهاد نماینده آذربایجانی مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای انقلاب فرهنگی، به پاس گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهریار و تحکیم مودّت و دوستی بین اقشار مختلف جامعه، روز بیست و هفتم شهریور ماه،  « روز ملّی شعر و ادب ایران»  نامگذاری شد .
انتخاب چنین روزی به این نام هم بی دلیل نبود، چرا که اشعار فارسی شهریار چون، " علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را "، "آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا "، " ای وای مادرم "، " پیام به انیشتین "و دیگر اشعار استاد به عنوان شاعر معاصر، مشهور خاص و عامّ، و خود وی مورد احترام قریب باتفاق جامعه ایران با زبانها و فرهنگهای گوناگون بود .


آردینی اوخو - ادامه