یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

جشن سال نو بهاری ( نوروز ) میراث ملل

+0 بَگَن (Bəyən)
 novruz bayramı ile ilgili görsel sonucu    

                                   جشن سال نو بهاری ( نوروز )میراث ملل   

                                         حسن راشدی : 27 اسفند 1394

بنا به پیشنهادجمهوری آذربایجان،[۱]مجمع عمومی سازمان ملل در نشست  ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ ( ۴ اسفند۱۳۸۸) ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز، به‌رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را در کشورهای بالکان ، اطراف دریای سیاه ، قفقاز ، خاورمیانه ، آسیای میانه و …جشنمی‌گیرند توصیف شده‌است.

گرچه بعضیها اجرای مراسم روز نو بهاری و یا نوروز را به پارسیان نسبت می دهند ولی این جشن  سابقه بسیاری طولانی تر از آن دارد که بعضی ها آنرا به سلاطین ساسانی پارسیان و یا حتی هخامنشیان نسبت دهند .



آردینی اوخو - ادامه

" آتاتورک " ایله "رضا شاه "-ین تورکجه دیپلماتیک دانیشیق‌لاری!

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫آتاتورک و رضا شاه‬‎ 

                                             " آتاتورک " ایله "رضا شاه "-ین

                                            تورکجه دیپلماتیک دانیشیق‌لاری!

                                                ح . راشدی ۲۰ اسفند ۱۳۹۴


۱۳۸۹ - جو ایلده  تورکیه‌ده تصادف اوزه‌رینده تاپیلان بیر فیلم‌ده رضا شاهین ۱۳۱۳– جو هجری شمسی ایلی و خرداد آیی‌نین۲۶- سیندا(۱۹۳۴ میلادی ۱۶- جون ) تورکیه‌یه سفری اثناسیندا آتاتورک ایله دیپلوماتیک دانیشیق‌لاری، عین حالدا آتاتورکون باشقا اؤنملی دانیشیق‌لاری تورکیه رادیو- تئلویزیون‌لاری و مطبوعاتیندا اؤزل یئر آلمیشدیر،آتاتورک ایله رضا شاهین گؤروشونده، آتاتورک استانبول تورکجه‌سی ایله و رضا شاه آذربایجان تورکجه‌سی ایله بیر - بیرلر ینی دیپلوماتیک تعارف‌لرله قارشیلاییرلار.



آردینی اوخو - ادامه

انتخابات ۷ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و خبرگان چه پیامی داشت ؟

+0 بَگَن (Bəyən)

    Image result for ‫انتخابات ایران 1394‬‎                     

                         انتخابات ۷ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و خبرگان

                                                  چه پیامی داشت ؟

                                       حسن راشدی:  ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

انتخابات روز جمعه هفتم اسفند ۱۳۹۴ پیامی را به مسئولین کشور و به کل مردم ایران داد که:  " هیچکدام از تلاشها برای جهت دادن رای مردم به طرف خاص که مورد نظر عده ای باشد نتیجه بخش نیست !"

از ۵۰ میلیون نفری که واجد شرایط رای دادن در ایران بودند اندکی بیش از %۶۰ ، یعنی کمی بیش از ۳۰  میلیون نفر به پای صندوقهای رای رفته و آراء خودرا به صندوقها ریختند ، با توجه به ملاحظات خاص و دغدغه هائیکه همیشه در بین افراد بوده حدود بیست میلیون نفر حاضر نشدند به پای صندوقهای رای بروند .



آردینی اوخو - ادامه

«روز جهانی زبان مادری» یعنی چه ؟!

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫روز جهانی زبان مادری‬‎  
                                  «روز جهانی زبان مادری» یعنی چه ؟!

                                       حسن راشدی  اول اسفند 1394

روز ۲۱ فوریه (۲ اسفند) از طرف سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌است. نامگذاری این روز در کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۹ به منظور کمک به تنوع زبانی ، فرهنگی و جهت جلوگیری از مرگ زبانها انجام گرفته است . مجمع عمومی سازمان ملل متحد  نیز به دلیل اهمیت زبان مادری و تاثیر مثبت آن در آموزش کودکان ، سال ۲۰۰۸ را سال جهانی زبان‌ها اعلام کرد.
تصمیم به نامگذاری روز جهانی زبان مادری ، برای جلوگیری از میان رفتن زبانها و فرهنگهایی گرفته شده است که هر کدام از این زبانها ثروت معنوی و سند هویت و موجودیت ملل و اقوامی است که به آن زبان صحبت می کنند ولی بر اثر حاکمیت مطلق یک زبان به عنوان زبان رسمی و دولتی در کشورهائیکه دارای تنوع زبانی و فرهنگی هستند به صورت اجباری و به عنوان زبان تحصیل در مدارس و دانشگاههای سراسر کشور بکار گرفته می شود و در مقابل از تحصیل و تدریس دیگر زبانها جلوگیری می گردد.
علت نامگذاری روز جهانی زبان مادری مربوط به حادثه سال ۱۹۵۲ می باشد که در این سال دانشجویان دانشگاههای شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد و هنوز مستقل نشده بود، جهت رسمی و ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (در کنار زبان اردو) تظاهرات مسالمت آمیزی در این شهر براه انداختند که به دنبال این حرکت دانشجویان، پلیس به آنها تیر اندازی کرده عده‌ای از آنها را کشت.

 



آردینی اوخو - ادامه