یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

قدیمی‌ترین لوازم آرایشی كشف شد

+0 بَگَن (Bəyən)

     باز انتخابات، كشف لوازم آرایشی قدیمی  

                         قدیمی‌ترین لوازم آرایشی كشف شد


                 در خلال حفاری در شهر مانیسای تركیه، لوازم آرایشی متعلق به زنان لیدیایی كشف گردید


12.11.2012 UTC  (ت ر ت  فارسی )

خرابه‌های سارت در قصبه صالیحلی مانیسا، زمانی پایتخت لیدیایی‌ها بوده است.

تحقیقات نشان می‌دهد كه اولین سكه جهان در این سرزمین بكار برده شده و نخستین سیستم بانكی نیز از سوی لیدیایی‌ها تاسیس گردیده است.

در خلال حفاریهایی كه در خرابه‌های سارت در حال انجام است، لوازم بسیاری كه در دو هزار و هفتصد سال پیش در زندگی روزانه مورد استفاده قرار داشت، بدست آمد.

آنچه كه موجب شگفتی باستانشناسان گردید، لوازم آرایشی بود كه با تجزیه فلزات سنگین ساخته شده بود.

مصطفی اوچار از محققین این پروژه می‌گوید: "آنها همه نوع فلز معدنی از جمله جیوه و طلا را استخراج می‌كرده‌اند. زنان نیز از تنها المنت قرمز رنگ جهان، یعنی سلفر جیوه در ساخت رژ و رژ گونه استفاده می‌كرده‌اند. سلفر جیوه ماده دارای سم بسیار خطرناكی است. ولی با علم شیمی آن دوره توانسته‌اند مواد تشكیل دهنده آن را از هم جدا كنند."

                         تركیه در صادرات اسلحه با چین رقابت می‌كند

شركت "TAI" تركیه در تلاش فروش هلی‌كوپترهای تعرضی " T۱۲۹" به پاكستان می‌باشد

تركیه كه صنایع دفاعی خود را به سرعت رشد داده و در صادرات اسلحه كشورهای پیشرفته ای چون اسرائیل و ایتالیا را پشت سرگذاشته است، اكنون نیز چشم خود را به چین دوخته است.

در نمایشگاه صنایع دفاعی "İDEAS۲۰۱۲" در پاكستان، رقابت بین شركت های تركیه و چین، جلب دقت نمود.

دفانس نیوز كه به نشر اخبار در مورد صنایع دفاعی می‌پردازد، با تاكید براینكه تركها و چینی ها در دریافت سفارش با یكدیگر به رقابت می‌پردازند، نوشت: شركت "TAI" تركیه در تلاش فروش هلی‌كوپترهای تعرضی " T۱۲۹" به پاكستان می‌باشد.