یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

عارف غفوری » هنرمند جوان و مبتكر آذربایجانی اهل اورمیه

+0 بَگَن (Bəyən)
  
« عارف غفوری » هنرمند جوان و مبتكر آذربایجانی اهل اورمیه
                              در مطبوعات تركیه
 
تاریخ انتشار ۰۳٫۱۲٫۲۰۱۲ ۱۳:۱۱:۳۴ UTC (سایت: رادیو تلویزیون تركیه   13 آذر ۱۳۹۱ )
 

   روزنامه "خبر تورك" ، چهار صفحه خود را به « عارف غفوری » اختصاص داد

روزنامه پرتیراژ "خبر تورك" در شماره دیروز خود گوشه‌هایی از زندگی و برنامه‌های آتی این ایلیزیونیست [ شعبده باز ] پراستعداد و نوآور را به اطلاع خوانندگان خود رساند

روزنامه پرتیراژ "خبر تورك" در شماره دیروز خود (یكشنبه دوم دسامبر ۲۰۱۲) با درج گفتگوی صمیمانه پینار ارباش و عارف غفوری ، گوشه‌هایی از زندگی و برنامه‌های آتی این ایلیزیونیست پراستعداد و نوآور را به اطلاع خوانندگان خود رساند. عارف در این مصاحبه می‌گوید:

  "سه روز قبل از آنكه ۱۸ سالم تمام شود،[از شهر اورمیه ] به تركیه آمدم. در رشته طراحی صنعتی دانشگاه خاورمیانه تركیه قبول شده بودم. ولی پس از دو سال به علت فشردگی كار، مرخصی تحصیلی گرفتم.

از ۱۱ سالگی به ایلیزیون و شعبده‌بازی علاقه پیدا كردم. یادم هست یك روز كه خیلی حوصله‌ام سر رفته بود، عمویم یكی از لامپها را خرد كرد و در مقابل چشمانم شروع به خوردن آن كرد. بعد با كارتها چند عمل شعبده‌بازی انجام داد كه خیلی خوشم آمد. كنجكاو شدم. چند تا كتاب خریدم و بعضی چیزها یاد گرفتم. از مغازه‌های مجیك (Magic Shop) چند تا بازی خریدم و به دیدن سیركهایی كه به اورمیه می‌آمدند، می‌رفتم." 

عارف از شگفت‌زده و كنجكاو كردن مردم لذت می‌برد. اما می‌گوید ایلیزیون در عین حال باعث فعالتر شدن ذهن و خلاقیت بیشتر می‌شود. این مسئله هم شامل ایلیزیونیست می‌شود هم كسانی كه سعی می‌كنند، چگونگی اجرای آن را كشف كنند. 

به گفته عارف، "غیر ممكن وجود ندارد. همه چیز امكان پذیر است. مثلا می‌توانی در صحنه ناپدید شوی و ۱۰ ثانیه بعد در آمریكا و یا هر كشور دیگری حاضر شوی. حتی می‌توانی همزمان در دو محل حاضر شوی.

در آینده نزدیك این كار را انجام خواهم داد. شما از اینجا سوال خواهید پرسید و من از آمریكا پاسخ خواهم داد. شاید یكی از شخصیتهای معروف را همراه خودم بیاورم."

عارف در مورد برخی بازیهای تكراری می‌گوید: "یك سری بازیهای آنونیم هستند كه همه ایلیزیونیستها انجام می‌دهند. ولی هر ایلیزیونیستی با روش خاص خود آن را انجام می‌دهد. دقیقا مانند موسیقی." 

به عقیده عارف، ایلیزیون، راز و اسرار خاصی ندارد. او به پینار ارباش می‌گوید: "آنچه كه برای شما غیر عادی به نظر می‌رسد، برای من كاملا عادی است. هیچ چیزی وجود ندارد كه نتوان در صحنه انجام داد. كافیست كه راه و روش آن را خوب بدانی. همه انسانها دو پا دارند، ولی همه نمی‌توانند مثل رونالدینهو فوتبال بازی كنند."

 عارف در مورد شو به دار آویخته شدن كه در یك برنامه تلویزیونی پخش شد، می‌گوید: "شانس نجات من در آن برنامه یك دهم بود. زیرا ممكن است ستون فقرات شدیدا آسیب ببیند و منجر به مرگ شود." 

عارف به نكته جالب دیگری اشاره می‌كند و می‌گوید: "پدر و مادرم صحنه دار را نگاه نكردند. قبل از اینكه شو تمام شود، برنامه خودم را توضیح نمی‌دهم. بعد از شو زنگ می‌زنم و به مادرم می‌گویم كه زنده هستم. آنها احساس نگرانی می‌كنند. ولی كار من اینست. تمام لحظات زندگی‌ام با طراحی بازیها و شوهای جدید سپری می‌شود." 

عارف اوقات فراغت خود را در خانه و یا با دوستان نزدیكش می‌گذراند. علاوه بر فعالیتهای هنری، با شركای خود كارهای تجاری هم انجام می‌دهد. همچنین یك كافه رستوران در آنكارا تاسیس كرده است. 

عارف در مورد تأثرات خود از تركیه می‌گوید: "اوایل فكر می‌كردم كه مردم تركیه هم مثل دیگر كشورهای اروپایی بی‌احساس و ماشینی هستند. ولی بعد متوجه شدم كه خیلی صمیمی و مهربانند. به مرور علاقه من به تركیه بیشتر شد. به خصوص در آنكارا خیلی احساس راحتی می‌كنم."

عارف قرار است در آینده نزدیك در آذربایجان، روسیه، آلمان و چند كشور دیگر برنامه اجرا كند.

عارف می‌گوید: "مادرم خانه‌دار است. پدرم مغازه گلفروشی و مغازه نقره‌فروشی دارد. من قبل از اینكه پدرم مغازه نقره فروشی باز كند، به عتیقه‌جات علاقه داشتم. كوچكتر كه بودم كلكسیون پول داشتم. یك خواهر دارم كه در اورمیه زندگی می‌كند. به ایلیزیون زیاد علاقه ندارد."  "فكر نمی‌كنم كه در ایران مشكلی برای اجرای برنامه‌هایم وجود داشته باشد. این یك كار هنری است. آخرین شوی من در مطبوعات ایران انعكاس خیلی خوبی داشت."

"در خانه میمون و آفتاب‌پرست دارم. كلا به حیوانات اگزوتیك خیلی علاقمند هستم. قبلا هم تمساح، رطیل، پایتون آلبینو داشتم. چند وقت پیش در مزرعه یكی از دوستام در منطقه چوبوق آنكارا شریك شدم و ۳۰-۲۰ اسب در آنجا پرورش می دهیم. این اسبها را برای سریالهایی مانند "محتشم یوز ییل" اجاره می‌دهیم." عارف غفوری می‌گوید: "تقریبا همه دوستانم بزرگتر از من هستند. به همین دلیل با هم تفاهم داریم. در كار ایلیزیون با یك اكیب ۲۲ نفره كار می‌كنم."

"گاهی از منتقدین خود و از كسانی كه مرتب خرده‌گیری می‌كنند، الهام می‌گیرم. مثلا یكی از این افراد در فیس‌بوك نوشته بود كه «اگر واقعا چنین هنری دارد، نتیجه بلیت بخت‌آزمایی را پیش‌بینی كند» و این باعث شد كه من در این زمینه وارد عمل شوم و ۳ بار پشت سر هم ۵ رقم از ۶ رقم بلیت بخت آزمایی (ساییسال لوتو) را پیش‌بینی كنم."