یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

نخستین ماهواره فضایی جمهوری آذربایجان

+0 بَگَن (Bəyən)

                                                      

نخستین ماهواره فضایی جمهوری آذربایجان با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

 

فیلمی از پرتاب "آذر اسپیس-1" (Azerspace-1) نخستن ماهواره آذربایجان به فضا

فیلم كوتاهی از لحظه قرار گرفتن "آذر اسپیس-1" نخستن ماهواره آذربایجان در مدار زمین 


ساعت 2 و بیست دقیقه روز جمعه 8 ماه فوریه 2013  به وقت باكو اولین ماهواره تئله كامونیكاتیو (مخابراتی) جمهوری آذربایجان بنام "آذر اسپیس-1" از پایگاه فضایی "كورو" فرانسه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
"آذراسپیس-1" از طرف مٶسسه آمریكایی "اوربیتال ساینس" تولید شده است و به واسطه راكت "آریان5" كه از سوی شركت فرانسوی "آریان اسپیس" تولید شده است، در مدار زمین قرار  گرفت.
ماهواره تقریبا 33 دقیقه بعداز رها شدن از جایگاه پرتاب، از راكت حامل جدا شده و كمی بعد به چرخش خود در حول زمین شروع كرد.
این ماهواره بیش از پنجاه كشور در اروپای شرقی، شمال آفریقا، آسیای مركزی، كشورهای قفقاز و خاور نزدیك را تحت پوشش قرار خواهد داد.

حدود 20 درصد از ظرفیت این ماهواره برای تٲمین احتیاجات جمهوری آذربایجان با اتباطات مدرن برای كانالهای تلویزیونی، شبكه های مخابراتی و بخصوص اینترنت پر سرعت استفاده شده و ظرفیت مابقی آن برای سرویس دهی به كشورهای دیگر در چهارچوب بازار بین المللی این خدمات ارائه خواهد شد كه نصف این میزان بر اساس قراردادهای امضا شده به كشورهای دیگر و شركتهای بین المللی واگذار شده است.

آذربایجان از دوره شوروی دارای مركز ملی تحقیقات فضایی بوده و یكی از متخصصین آذربایجانی این رشته بنام كریم كریم اوف (متولد 1917، لینك مقاله ای در باره او به انگلیسی)، بعنوان رئیس كمیسیون دولتی اتحاد شوری در امور فضایی مشغول بكار بود و تا سال 1987 نه در اتحاد شوروی و نه در غرب، كسی از هویت واقعی او خبر نداشت كه در جهان غرب تنها با صدای او كه به هنگام موفقیتهای بزرگ اتحاد شوری در این رشته از تلویزیون پخش میشد، آشنا بودند و از این رو به وی نام "ژنرال مخفی" داده بودند.

                                           

                                    
اینك 30 متخصص جوان (25-28 ساله) كه در طی سه سال اخیر در معتبرترین مراكز ایالات متحده آمریكا، فرانسه و مالزی آموزش دیده­ اند، كنترل ماهواره "آذر اسپیس-1" را بر عهده خواهند داشت.
طی سالهای اخیر در جمهوری آذربایجان چند برنامه  میان مدت و درازمدت توسعه همه جانبه صنایع فضایی به اجرا گذاشته شده است كه امشب با پرتاب این ماهواره به فضا ، فصل جدیدی در تاریخچه  برنامه های توسعه جاری و مٶسسات در ارتباط با آنها، رقم خواهد خورد.