یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

"خنده بازار " در مرگ زلز له زدگان آذربایجان و عزای عمومی برای مرگ هوگو چاوز !

+0 بَگَن (Bəyən)
                                            
                  
"خنده بازار  " در مرگ زلزله زدگان آذربایجان    

                                                  و    

                     عزای عمومی برای مرگ هوگو چاوز !

                                    حسن راشدی 17/12/91

راستی در این كشور اتفاقاتی می افتد كه آدم از تفسیر آن باز  می ماند !

برای مرگ دلخراش صدها انسان در زلزله آذربایجان كه همه مردم كشور ، بخصوص میلیونها آذربایجانی را سوگوار كرد رئیس جمهور نه تنها سفر خارجش را لغو نمی كند ، حتی تسلیتی  هم برای مردم كشور و یا حد اقل برای آذربایجانیها و خانواده های داغدیده نمی فرستد  ، حتی در تلویزیون هم برنامه خنده بازار كه برنامه خنده و شادمانی است را پخش می كنند !

گویا مرگ دلخراش چند صد هموطن با آن شرایط غیر مترقبه و دلخراش و سرازیر شدن خود مردم برای كمك به زلزله زدگان و در آوردن اجساد كسانیكه زیر آوار مانده اند، نه تنها باعث نمی شود رئیس جمهور عزای عمومی اعلام كند ، حتی تسلیتی هم برای بازماندگان فرستاده نمی شود تا اینكه بعد از چند روز و با عكس العمل افكار عمومی،تنها در آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام میگردد ؛ اما با مرگ رئیس جمهور كشوری كه ماهها بیمار بود و در آن طرف دنیا هم اتفاق افتاده كه جز همسویی سیاستش با سیاست دولتمردان كشور ، با مردم ما هیچگونه نزدیكی ندارد و مرگ ایشان برای مردم ما هم جز مرگ انسانی شبیه انسانهای دیگر نیست، در كل كشور عزای عمومی اعلام می گردد!

آیا رفتار اینچنینی رئیس جمهور تاثیری در افكار عمومی كشور ، بخصوص در مردم آذربایجان نخواهد داشت ؟ آیا مردم  آذربایجان چنین فكر نخواهند كرد كه در كشور خود  غریبه بوده و  چندین صد نفر از مرگ عزیزانشان با آن وضعیت دلخراش و بی خانمان شدن بازماندگان و به خرابه تبدیل شدن صدها روستاهایشان  به اندازه مرگ چاوز ارزش نداشته است ؟

 
متن پیام تسلیت رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد به كفیل ریاست جمهوری ونزوئلا:


بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
دوست گرامی جناب آقای نیكولاس مادورو
كفیل محترم ریاست جمهوری ونزوئلا

روح بلند مردمی بزرگ از تبار عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان به آسمان پر كشید و جهان را در سوگ فرو برد. ونزوئلا فرزندی برومند و شجاع و جهان، رهبری خردمند و انقلابی را از دست داد.
در ‌‌نهایت تأثر این حادثه غم‌انگیز را به همه ملت‌ها و ملت بزرگ ونزوئلا و خانواده محترم ایشان و جناب‌عالی تسلیت عرض می‌نمایم.

هوگو چاوز نامی آشنا برای همه ملت‌هاست. نام او یادآور زلال پاكی و مهربانی، شجاعت، پایمردی، عشق به مردم و فداكاری و تلاش بی‌وقفه برای خدمت به مردم به ویژه محرومین و زخم خوردگان از استعمار و استكبار است.

او انسانی عمیقاً موحد و مؤمن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیای الهی و حاكمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان بود.

او همزمان كه با رشادت تمام در برابر زیاده‌خواهی‌های مستكبران می‌ایستاد و فشار سنگین تبلیغاتی و اقتصادی و تهمت‌ها و حتی كودتا‌ها را در هم می‌شكست، قامت بلندش در برابر كودكی خردسال فرو می‌افتاد و با دست‌های مهربانش او را نوازش و سرود آزادی و سرافرازی را در گوش او زمزمه و زلال عشق را در اندیشه و جان او جاری می‌كرد.

هوگو چاوز نماد و میراث‌دار همه شجاعان و مبارزان و انقلابیون در تاریخ پرافتخار و البته غم بار آمریكای لاتین و تجلی روح آزادگی مردم مظلوم این دیار و همه ملت‌های تحت ستم و پرچم برافراشته مبارزات ضد استعماری و عدالت طلبانه و طلایه دار دوستی بین ملت‌ها است.

او نقطه اتكای روحی و پشتیبان همه انقلابیون و آزادی خواهان منطقه و جهان بود.
او حقیقتا جلوه روشنی از یك ونزوئلایی پرشور و آرمانی و دوست داشتنی است و مردم بزرگ ونزوئلا با آگاهی و هوشمندی بار‌ها و بار‌ها او را به مسند ریاست جمهوری رساندند و در فراز و نشیب و سختی‌ها یاریش كردند و او نیز همه فرصت‌ها و قدرت را برای خدمت به مردم و سربلندی كشورش و آزادی ملت‌ها به كار گرفت.

او سرانجام در پی یك بیماری مشكوك همه وجود و جان خود را نیز در این راه پرافتخار تقدیم كرد.
او در حقیقت شهید راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداری از ارزش‌های انسانی و انقلابی است گرچه امروز و به ظاهر هوگو چاوز، دوست صمیمی و مهربان مردم، در بین ما نیست اما اطمینان دارم كه روح آسمانی و اندیشه پاك او هر روز و در افقی بالا‌تر در دل و جان تك تك مردم آمریكای لاتین و ونزوئلا و همه ملت‌های عالم و با درخششی بیشتر طلوع می‌كند و راه عزت و سربلندی را فرا روی همگان قرار خواهد داد.

هوگو چاوز زنده است تا عدالت و عشق و آزادی زنده است. او زنده است تا ایمان و پاكی و انسانیت زنده است. او زنده است تا ملت‌ها زنده‌اند و برای استقرار استقلال و مهربانی و عدالت تلاش می‌كنند.

تردید ندارم كه او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاكان، انسان كامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت كامل و مهربانی و كمال یاری خواهد كرد.

یك بار دیگر این ضایعه سنگین را تسلیت گفته و از خداوند منان برای جنا‌ب‌عالی و ملت ونزوئلا و همه ملت‌ها سعادت و سلامت و رفاه و عزت آرزو می‌كنم.

دوست و برادر شما احمدی‌نژاد
رییس جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۱.‌۱۶.‌۱۲
ششم مارس ۲۰۱۳

.......................................

واكنش شخصیتها به پیام تسلیت احمدی نژاد از سایت تابناك :

كد خبر: ۳۰۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹
یك استاد دانشگاه گفت: «اینكه برای مرگ چاوز عزای عمومی اعلام می شود، اما برای حادثه زلزله آذربایجان اعلام نمی شود به این دلیل است كه زلزله آذربایجان یك ضایعه دردناك برای سیاست خارجی دولتی‌ها نبود؛ اما از دست دادن چاوز واقعا یك ضایعه دردناك برای آنها محسوب می شود.»

محمود احمدی نژاد در پیام تسلیت خود به مناسبت مرگ هوگو چاوز ضمن استفاده از عبارات و الفاظی ستایش آمیز برای رئیس جمهور فقید ونزوئلا نوشت: تردید ندارم كه او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاكان، انسان كامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت كامل و مهربانی و كمال یاری خواهد كرد.

همچنین در جلسه هیات دولت كه به ریاست دكتر محمود احمدی نژاد تشكیل شد به پاس قدرشناسی از هوگو چاوز رییس جمهور فقید ونزوئلا و به احترام ملت این كشور مصوب شد امروز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه در كشور عزای عمومی اعلام شود.

این در حالی است كه پیش از این و به هنگام وقوع حادثه زلزله در آذربایجان، احمدی نژاد نه تنها اعلام عزای عمومی نكرد؛ بلكه حتی پیام تسلیتی هم صادر ننمود. بی تفاوتی احمدی نژاد نسبت به این حادثه به حدی بود كه در آن برهه اعتراض چند تن از نمایندگان آذربایجان در مجلس را باعث شد.

دكتر صادق زیباكلام استاد دانشگاه و كارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو گفت: «به لحاظ اعتقادات دینی هوگو چاوز به عنوان یك ماركسیست به خداوند اعتقاد ندارد. البته هوگو چاوز در یك خانواده مسیحی متولد شده است و عده ای معتقدند ایشان ماركسیست نیست و اعتقادات مسیحی دارد.»

وی ادامه داد: «من دقیقا نمی دانم اعتقادات مسیحی هوگو چاوز تا چه اندازه بوده، اما می دانم ظرف 15سال گذشته هوگو چاوز تنها به عنوان یك چهره سیاسی و نه یك چهره ملی یا مذهبی در ونزوئلا و آمریكای لاتین مطرح بوده است.»

وی افزود: «چاوز همیشه به عنوان یك چهره ضد آمریكایی، ضد غربی و ضد سرمایه داری و مدافع سوسیالیسم و محرومین شناخته شده است. اما اگر هم آقای چاوز ابعاد مذهبی می داشت این ابعاد مذهبی فقط در ایران مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده است و در هیچ كجای آمریكای لاتین افكار و عقاید مذهبی چاوز به هیچ وجه و در هیچ مقطعی مطرح نبوده است.»

این استاد دانشگاه اظهار كرد: «اما اینكه آیا ما می توانیم به عنوان فردی شیعه الفاظ و عباراتی كه آقای احمدی نژاد برای چاوز به كار برده را به كار ببریم؟، پاسخ این است كه متاسفانه ما همین الان نیز این الفاظ را برای بشار اسد به كار می بریم. در حالی كه اسد فردی سكولار و بعثی است و اعتقادات دینی ندارد. اما ما به گونه ای در مورد وی صحبت می كنیم كه انگار شخصیت و چهره ای دینی است.»

این تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: «بنده هم از ادبیاتی كه آقای احمدی نژاد برای مرحوم چاوز به كار برد شگفت زده شدم. اینكه ایشان جزو ملتزمین حضرت مسیح است و روزی باز می گردد به این معنا است كه آقای احمدی نژاد چاوز را تا مرتبه قدیسی بالا برده است.»

وی ادامه داد: «اما من فكر نمی كنم كلیسای كاتولیك ونزوئلا یا واتیكان این درجه ای كه آقای احمدی نژاد به هوگو چاوز اعطا كرده را به ایشان داده باشند.»

زیباكلام درباره تفاوت رفتار احمدی نژاد در مقابل فوت چاوز با حوادثی كه در ایران به وقوع پیوسته همچون زلزله آذربایجان و حادثه دبستان شین آباد گفت: «آنچه مسلم است هوگو چاوز منهای اینكه چه اعتقادات دینی داشته، برای احمدی نژاد یك لنگر سیاست خارجی بود.»

وی افزود: «حادثه مدرسه شین آباد، تصادفات اتوبوس های راهیان نور و یا زلزله آذربایجان ضایعه دردناكی برای دولت نیست. اما از دست دادن یك متحد و شریك استراتژیك در آمریكای لاتین خیلی دردناك است. یعنی آدم غم و درد آقای احمدی نژاد و اظهار تاسف وی را كاملا می تواند درك كند؛ زیرا آنها یك متحد استراتژیك خود را از دست دادند.»

زیباكلام گفت: «اینكه برای مرگ چاوز عزای عمومی اعلام می شود، اما برای حادثه زلزله آذربایجان اعلام نمی شود به این دلیل است كه زلزله آذربایجان یك ضایعه دردناك برای سیاست خارجی دولتی‌ها نبود؛ اما از دست دادن چاوز واقعا یك ضایعه دردناك برای آنها محسوب می شود.»

وی در پایان تاكید كرد: «لذا آنان با این رفتارهای خود نشان دادند كه نزد آنها دیانت ذیل سیاست قرار می گیرد.»
 

 

حضور احمدی نژاد در كنار تابوت رئیس جمهور فقید ونزوئلا

 

احمدی نژاد پس از اعلام نامش از سوی مجری برنامه با تشویق حضار به سمت تابوت هوگو چاوز حركت كرد و پس از بوسیدن تابوت وی، در در كنار تابوت چاوز قرار گرفت و كلماتی را زیر لب زمزمه كرد و سپس به جایگاه مخصوص بازگشت و با شال مشگی خود اشك هایش را پاك كرد.

كد خبر: ۳۰۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۳
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران كه به ونزوئلا رفته بود تا در مراسم هوگو چاوز رئیس جمهور فقید این كشور شركت كند، در كنار سران بیش از سی كشور جهان در این مراسم شركت كرد و احتمالا برای وی به قرائت فاتحه پرداخت و برای وی طلب آمرزش كرد.

به گزارش تابناك ، محمود احمدی نژاد  رئیس جمهور ایران در هنگام برگزاری این مراسم پس از قرائت نامش، از جایگاه خود به سمت تابوت چاوز رفت. در این هنگام احمدی نژاد با تشویق گرم حضار روبه رو شد.

همراه با احمدی نژاد، "الكساندر لوكاشینكو" رئیس جمهور بلاروس نیز به همراه پسر كوچكش، در سوی دیگر تابوت حاضر شده بود.رئیس جمهور ایران در این مراسم كت و شلوار مشكی و پیراهن سفید بر تن داشت و شال مشكی رنگی را بر روی گردنش انداخته بود.

احمدی نژاد هنگام ایستادن كنار تابوت چاوز، بر روی تابوت بوسه زد. پس از چند دقیقه ایستادن دركنار تابوت چاوز و زمزمه كلماتی زیر لب، دوباره بر تابوت بوسه زد. دستش را به نشانه ایستادگی، مشت كرده با سمت بالا گرفت و سپس به سمت جایگاه خود بازگشت.او در هنگام نشستن در صندلی اش، اشك های خود را با شال مشكی اش پاك كرد. رئیس جمهور ایران بارها در هنگام مراسم نیز اشك های خود را پاك كرد.

احمدی نژاد در ردیف نخست حاضران در مراسم رسمی تشییع جنازه چاوز و در كنار لوكاشنكو و رائول كاسترو (رهبر كوبا) در محل برگزاری مراسم در نمازخانه مسیحی پایگاه نظامی فورت تیونا نشسته بود.
 بنا به گزارش وال استریت ژورنال از روز چهارشنبه كه تابوت چاوز در خیابان‌های كاراكاس به حركت درآمد، بیش از دو میلیون نفر در مراسم وی شركت كردند.

 http://www.tabnak.ir/fa/news/307446/حضور-احمدی-نژاد-در-كنار-تابوت-رئیس-جمهور-فقید-

ونزوئلافیلم

........................................

محمود احمدی نژاد شب گذشته در مراسم خاكسپاری هوگو چاوز شركت كرد. او پس از مراسم خاكسپاری با مادر هوگو چاوز سخن می گوید و به او دلداری می دهد.
كد خبر: ۳۰۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
محمود احمدی نژاد شب گذشته در مراسم خاكسپاری هوگو چاوز شركت كرد. او پس از مراسم خاكسپاری با مادر هوگو چاوز سخن می گوید و به او دلداری می دهد.
http://www.tabnak.ir/fa/news/307461/دلداری-احمدی‌نژاد-به-مادر-چاوزفیلم-و-عكس