یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

گسترش دموكراسی در تركیه

+0 بَگَن (Bəyən)
 
 
  
      اعلام بسته گسترش دموكراسی به افكارعمومی از سوی نخست وزیر تركیه

                               تاریخ انتشار ۳۰ سپتامبر 2013 میلاد ی   ( 8 مهر 1392) TRT


اردوغان اعلام كرد این بسته اولین و آخرین بسته دمكراتیك تركیه نخواهد بود . رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه محتوای بسته گسترش دمكراسی را اعلام كرد .

اردوغان با تاكید براینكه بسته جدید ثبات در تركیه را تحكیم و تقویت خواهد كرد اظهار داشت: این بسته نه اولین و نه آخرین خواهد بود . رجب طیب اردوغان با اشاره به اینكه "اگر بگوئیم كه با یك بسته میتوان به تمامی نیازهای دموكراسی تركیه جواب داد، راسیونل و عاقلانه نخواهد بود" گفت: بسته تمامی رسوبات تركیه را پاك نخواهد كرد، ولی در این راه، مرحله مهمی را تشكیل خواهد داد .

نخست وزیرتركیه با ذكر اینكه روند گسترش دموكراسی را به اتفاق مردم تركیه به جلو خواهیم برد گفت: دیگر در تركیه نظام دولتی موظف به اجرای كلیه طلب های مردم خواهد شد . اردوغان با تاكید بر اینكه تنها احساسات و خواسته های ملت را ملاك قرار داده اند اظهار كرد: بسته گسترش دموكراسی برای پایان یافتن تروریسم ، قطع خونریزی، آرامش قلبها و خشكانیدن قطرات اشك های داغ و سوزان پدران و مادران بی نهایت مهم است .

                                    

اردوغان گفت: اگر پیش داوری و تنگ نظری نباشد، بوضوح می توان دید كه بسته گسترش دموكراسی به مسائل دهها ساله تركیه جواب خواهد داد . نخست وزیر بسته گسترش دموكراسی را بعنوان مجموعه ای از تنظیمات قانونی و اداری تعریف كرد و گفت: با این بسته سیستم انتخاباتی در كشور را نیز به بحث گذاشته اند .

اردوغان با اشاره به اینكه حد نصاب ۱۰ در صدی برای ورود به مجلس را حزب عدالت و توسعه طراحی نكرده است گفت: در خصوص سیستم انتخاباتی جدید پیرامون ۳ گزینه بحث می كنند. رجب طیب اردوغان اظهار داشت: میتوانیم به حد نصاب ۱۰ درصد ادامه بدهیم و یا اینكه میتوانیم حد نصاب را تا ۵ در صد پائین بكشیم و برای گروه های پنچ گانه در سطوح منطقه ائی اجرا بكنیم . گزینه سوم اینكه میتوانیم حد نصاب را كاملا حذف بكنیم و سیستم تناسبی را به اجرا در بیاوریم .

اردوغان ادامه داد: بسته گسترش دموكراسی به همه مردم امكان انجام تبلیغات انتخاباتی به زبان و لهجه های خود را خواهد داد . وی اضافه نمود كه در چارچوب اصل ضمانت حقوق و آزادی های اساسی ممانعت از اجرای فرایض دینی قشرهای مذهبی جامعه را جرم بحساب آورده اند.

نخست وزیر تركیه اعلام كرد: در كنار حروف فعلی الفبای ترك، راه استفاده از سه حرف (W,X,Q) را نیز باز نموده اند .

اردوغان به موضوع آموزش به زبان مادری نیز اشاره كرد و گفت: امكان آموزش به زبان و لهجه های مختلف در مدارس خصوصی نیز فراهم خواهد شد .

رجب طیب اردوغان با اشاره به اینكه ممانعتهای قانونی موجود در مقابل تغییر اسامی روستاها نیز بر چیده خواهد شد گفت: نام دانشگاه "نئو شهیر" را به دانشگاه "حاجی بكتاش ولی" تغییر خواهیم داد .

                                   

اردوغان گفت: بخش تنظیمات اداری نیز راه اصلاح بخشنامه ها، آئین نامه و نظام نامه ها را باز خواهد نمود .

نخست وزیر تركیه اضافه نمود كه در بخش تنظیمات اداری بسته گسترش دموكراسی انجام اصلاحاتی چون آزادی حضور زنان محجبه در ادارات دولتی، لغو سوگندنامه دانش آموزی، گشایش انستیتوی زبان و فرهنگ رومن واسترداد صومعه" گابریل "به سریانی ها (آشوریان ) پیش بینی میگردد .

        

                    بازتابهای جهانی به بسته گسترش دموكراسی درتركیه

 

                                    تاریخ انتشار:   2 اوكتبر 2013 8:06:56   ( 10 مهر 1392) TRT

اعلام بسته گسترش دموكراسی در تركیه، بازتابهای گسترده ای در رسانه های جهان بدنبال آورد

در گزارش و تفاسیر روزنامه های ایالات متحده امریكا، سخنان رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه در زمینه امكان آموزش به دیگر زبانها در مدارس خصوصی را منعكس ساخته و تاكید كرده اند بموجب این بسته، احزاب سیاسی تركیه خواهند توانست كه در تبلیغات انتخاباتی به غیر از تركی از زبانهای دیگر نیز استفاده بكنند.

                                  

رسانه های آلمان نیز در گزارشات خود، بخشی از بسته گسترش دموكراسی در خصوص زبان و حد نصاب رای در انتخابات را منعكس ساخته اند. رادیو بین المللی چین نیز، تنظیمات مورد نظر در حد نصاب رای در انتخابات را بعنوان قابل توجه ترین بخش بسته گسترش دمكراسی ارزیابی كرده است.

مطبوعات پرتغال و بلغارستان نیز ضمن منعكس ساختن بسته گسترش دمكراسی در تركیه، نوشتند كه، این اصلاحات ادامه خواهد داشت. رسانه عرب نیز در گزارشات خود، به بخشهایی از بسته گسترش دمكراسی چون لغو منع حجاب در ادارات، اعاده زمین صومعه گابریل كه متعلق به سریانی ها است به وقف، باز شدن راه آموزش به زبان مادری در مدارس خصوصی و دادن نامهای قدیمی به مراكز مسكونی، جای داده اند.