یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

بیست و دومین سالگرد استقلال دوباره آذربایجان

+0 بَگَن (Bəyən)

 

آذربایجان بیست و دومین سالگرد استقلال دوباره خود را جشن می گیردآذربایجان بیست و دومین سالگرد استقلال دوباره خود را جشن می گیرد

 تاریخ انتشار 10/18/2013  ( جمعه 26 / 7/92 )  سایت   TRT

آذربایجان برای اولین بار در سال ۱۹۱۸ با رهبری محمد امین رسول زاده به استقلال دست یافت. آذربایجان بیست و دومین سالگرد استقلال دوباره خود را جشن می گیرد. آذربایجان برای اولین بار در ۲۸ می ۱۹۱۸ به استقلال دست یافته بود. در آن تاریخ محمد امین رسول زاده با حمایت ارتش اسلامی قفقاز جمهوری دموكراتیك آذربایجان را تاسیس كرده بود. اما این جمهورت نو بنیاد زیاد دوام نیاورد. تنها پس از ۲۳ ماه، ارتش اتحاد جماهیر شوروی این منطقه را به اشغال خود درآورد.

كشور دوست و برادر آذربایجان، برای رسیدن به استقلال دوباره دقیقا ۷۳ سال دیگر صبر و تلاش نمود. . با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۸ اكتبر سال ۱۹۹۱، آذربایجان برای بار دوم اعلام استقلال نمود، با همان پرچم و با همان سرود ملی. ۲۲ سال از استقلال دوباره آذربایجان می گذرد، اما آذربایجان همان شور و هیجان سالهای آغازین استقلال را احساس می كند.  به مناسبت این روز در مركز موزه های باكو نمایشگاهی با موضوع استقلال ترتیب یافت. ۷۰ اثر نقاشی متعلق به ۴۰ هنرمند جوان یا موضوع استقلال در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

    واكنش آذربایجان به حملات نژادپرستانه در روسیه    

  واكنش آذربایجان به حملات نژادپرستانه در روسیه

آذربایجان نیز به حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان قفقازی در روسیه، واكنش نشان داد .یك گروه آذربایجانی در مقابل سفارت روسیه در باكو به تظاهرات پرداختند. به دلیل مقابله پلیس با این گروه، یك درگیری كوتاه مدت به میان آمد. ولادمیر دوروهین سفیر روسیه در باكو از هر دو طرف خواست تا آرام شوند. دوروهین گفت: "نمی توانیم از تبدیل این حوادث به مسئله ملی جلوگیری كنیم. امیدوارم روابطمان همانند گذشته ادامه یابد."