یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

ستارخان ائوینه دؤنمه لی دیر....

+0 بَگَن (Bəyən)
    
 
خانواده سردار جنبش مشروطیت "ستارخان" با ارسال یك استفتاء به دفتر آیت الله روحانی خواستار انتقال پیكر وی از تهران به تبریز شدند در این استفتاء آمده است : پس ازدر گذشت "ستارخان" و به رغم وصیت به دوستان و خانواده اش جهت تدفین وی در موطنش تبریز ، پیكر وی در باغ طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری جنازه اش تشییع و به خاك سپرده شد .
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» خانواده سردار جنبش مشروطیت "ستارخان"  با ارسال یك استفتاء به دفتر آیت الله روحانی خواستار انتقال پیكر وی از تهران به تبریز شدند در این استفتاء آمده است : پس ازدر گذشت "ستارخان" و به رغم وصیت به دوستان و خانواده اش جهت تدفین وی در موطنش تبریز ، پیكر وی در باغ طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری جنازه اش تشییع و به خاك سپرده شد . حال با توجه به وصیت وی، آیا از لحاظ شرعی میتوان پیكر وی را به زادگاهش منتقل نمود ؟ . متن كامل این استفتاء و پاسخ آیت الله روحانی به شرح زیر است :
 
محضر آیت الله سیدمحمد صادق روحانی حسینی (زید عزه العالی)
 
مرجع محترم تقلید شیعیان
 باسلام و تهیت

به استحضار می رساند ستارخان (سردارملی) از سرداران جنبش مشروطیت زمانی كه در تهران در روز ۱۴ مرداد ماه سال ۱۲۸۹ هجری شمسی (۳۰ رجب ۱۳۲۸) توسط سواران بختیاری و تفنگداران ارمنی به سركردگی یپرم خان(از جمله عوامل مؤثر در محاكمه و شهادت آیت‏اللَّه شیخ فضل اللَّه نوری) و سردار بهادر  در پارك اتابك (اقامتگاه مجاهدان) تیری به پایش اصابت كرده مجروح شد و قادر به حركت نگردید بعد از این وقایع، ستارخان خانه نشین شد و پزشكان حاذق برای مداوای پای او تمام تلاش خود را كردند، اما معالجات به جایی نرسید و در تاریخ ۲۸ ذی الحجه ۱۳۳۲هـ. ق (۲۵ آبان ۱۲۹۳ش/ ۱۶ نوامبر ۱۹۱۴م) در تهران دار فانی را وداع گفت و به رغم وصیت به دوستان و خانواده اش جهت تدفین وی در موطنش تبریز ،در باغ طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری جنازه اش تشییع و به خاك سپرده شد.

علی ایحالاً در یكصد سال گذشته به رغم تلاش خانواده اش جهت انتقال قبر وی از شهر ری به تبریز با ممانعت برخی مواجه شده است .

مستدعی است نظر مباركتان را در رابطه با تكلیف خانواده و بازماندگان آن مرحوم و نیز عدم تحقق شرعی وصیت نامه ستارخان (سردارملی) اعلام فرمایید.

با احترام – سامی سردارملی (نواده ستارخان) به نمایندگی از طرف خانواده و بازماندگان ستارخان
 
پاسخ آیت الله روحانی :