یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

آسیا به اروپا متصل شد

+0 بَگَن (Bəyən)

   

         پروژه قرن افتتاح شد        

آرزوی ۱٥۰ ساله سلطانها، برآورده شد

 آرزوی ۱٥۰ ساله سلطانها، برآورده شد 

                   7 آبان 1392  TRT         

                 

 

    رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه ابراز داشت كه مارمارای نه تنها یك پروژه برای استانبول، بلكه به منزله پروژه ای برای بشریت میباشد.

نخست وزیر تركیه ابراز داشت، افتتاح مارمارای در این روز كه مصادف با نودمین سالگرد تاسیس جمهوریت در تركیه میباشد، بسیار پر معنا است. وی گفت: "امروز توسط این پروژه، جمهوریتمان را ستوده و هم نشان میدهیم كه جمهوریتی كه در آن ثبات، اطمینان، برادری و برابری وجود دارد، قادر به انجام چه كارهایی میباشد.

سخنان رئیس جمهور تركیه در خصوص پروژه مارمارای :       

عبدالله گل رئیس جمهور تركیه، تاكید كرد، پروژه های بسیار بزرگ از سوی افراد مصمم و كاردان انجام می شود

گل ضمن ابراز غرور از افتتاح مارمارای، احساسات خود را اینگونه بیان كرد: باور دارم تا زمانی كه این ثبات و آرامش ادامه دارد، پروژه های بسیار بزرگی برای خدمت به ملت ترك، تحقق خواهد یافت

جمیل چیچك رئیس مجلس ملی كبیر تركیه، ابراز داشت، تركیه ای كه مدتی قبل، قادر به بستن یقه اش نبود، هم اكنون، دو قاره را به هم وصل میكند.

چیچك گفت: "مدت زمان كوتاهی قبل، كه می توانم از آن با نام دیروز یاد كنم، قادر به سرمایه گذاری، پرداخت حقوق، دریافت وام، یعنی بستن دو طرف یقه مان نبودیم ولی امروز به سطحی كه دو قاره را به هم وصل میكنیم رسیده ایم. به راحتی می توان گفت كه آینده تركیه بسیار روشن است."

                               آرزوی ۱٥۰ ساله سلطانها، برآورده شد   

                 مطبوعات جهان، بازگشایی پروژه تاریخی مارمارای را با این جمله منتشر نمودند.  

در اخبار جهان اعلام شد كه فكر ساخت یك تونل زیر دریایی در تنگه بسفر، بیش از یك و نیم قرن پیش به میان آمده و این آرزو هم اكنون به واقعیت پیوسته است.

مطبوعات جهان كه این افتتاحیه را به صورت زنده و در سرفصل اخبارشان جای دادند، ابراز داشتند كه این پروژه نشانی از اوج گرفتن قدرت تركیه نیز میباشد. پروژه قرن، مارمارای، در سرفصل اخبار مطبوعات جهان قرار گرفت.

كانالهای تلویزیونی، در برنامه های زنده و روزنامه های بین المللی نیز در صفحات اولشان، به این پروژه جای دادند. كانالهای بی بی سی و سی ان ان، تاكید كردند كه تركیه بسان پلی میان آسیا و اروپا بوده و این دو قاره برای اولین بار توسط یك تونل به یكدیگر وصل شده اند.

در خبر كانال سی ان ان، اعلام گردید كه افتتاح تونل مارمارای با نودمین سالگرد تاسیس جمهوریت در تركیه همزمان انجام شده است. در همین خبر از پروژه با نام راه ابریشم مدرن، سخن گفته شد.

در خبر كانال بی بی سی نیز، تاكید گردید كه حمل و نقل میان لندن و پكن بسیار راحت خواهد شد.

                                       همزمان با افتتاح پروژه عظیم مارمارای

                                     جشن نودمین سال جمهویت در تركیه

مبارزه ملی كه با پیروزی به فرمانده های مصطفی كمال آتاترك رهبر كبیر به نتیجه رسید، ۹۰ سال قبل از این با خواست استقلال و اراده آزاد اداره خود با اعلان جمهوریت به ثمر رسیده بود. نودمین سالگرد اعلان جمهوریت در تركیه با مراسم باشكوهی جشن گرفته می شود.

اولین آدرس مراسم عید جمهوریت در آنكارا آرامگاه رهبر كبیر آتاترك بود. اركان عالی دولتی به ریاست عبدالله گل رئیس جمهور تركیه به آرامگاه رهبر كبیر تاج گل نثار كرده و در حضور معنوی ایشان ادای احترام نمودند.

رئیس جمهوری تركیه سپس دفتر ویژه آتاترك را امضا نمود.عبدالله گل در دفتر ویژه چنین نوشت از تبدیل تركیه امروزی به یك مركز جاذبه جهانی در تمامی عرصه ها در سایه دست آوردهای جمهوریت كه نزدیك به یك عصر است پا برجاست، احساس غرور و افتخار میكنیم. از موفقیت های پر شكوه جمهوریت، تمجید و ستایش كرده و با قاطعیت از امانتی كه شما به ما سپرده اید، پاسداری می كنیم و برای توسعه و تعالی بخشی به دست آوردهایمان با عزمی راسخ تلاش می كنیم.

عبدالله گل سپس در كاخ چانكایا از میهمانان برای تبریك عید جمهوریت میزبانی خواهد كرد. اجرای مراسم و جشن های عید جمهوریت در مركز فرهنگی آتاترك ادامه خواهد یافت.  عبدالله گل و همسرش خیر النسا گل عصر امروز نیز در ضیافتی به همین مناسبت از میهمانان خود پذیرایی خواهند كرد.

 گشایش مارمارای در استانبول

بهره برداری از پروژه مارمارای بعنوان بزرگترین و مهمترین پروژه جهان كه رفت و آمد بین قاره های آسیا و اروپا را از زیر آب بدون انقطاع تامین خواهد كرد در نودمین سالگرد تاسیس جمهوری تركیه آغاز شد.

در مراسم گشایش پروژه مارمارای در میدان اسكودار استانبول، علاوه بر عبدالله گل رئیس جمهور، جمیل چیچك رئیس مجلس، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و عده ای از وزرای كابینه تركیه، حسن شیخ محمود رئیس جمهور سومالی، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، ویكتور پونتا نخست وزیر رومانی و نیز ۹ وزیر میهمان از ۸ كشور شركت كردند.

نوار افتتاح پروژه، مشتركا از سوی عبدالله گل رئیس جمهور، جمیل چیچك رئیس مجلس، رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه و میهمانان خارجی قطع شد.

عبدالله گل رئیس جمهوری در پشت فرمان نشسته و اولین سفر از "اسكودار" به "ینی كاپی" انجام گرفت.

رهبران شركت كننده در مراسم ، بعد از ورود به ینی كاپی بررسیهائی نیز در این محل انجام داده و از بخشی كه در آن آثار تاریخی بدست آمده در خلال حفاریها پروژه مارمارای به معرض نمایش گذاشته شده است، بازدید كردند. 

                            خبر فارسی سایت بی بی سی در مورد این پروژ


به روز شده:  00:25 گرینویچ - چهارشنبه 30 اكتبر 2013 - 08 آبان 1392

در استانبول تركیه یك تونل زیرزمینی برای تردد ریلی افتتاح شده است كه از زیر تنگه بسفر می‌گذرد و آسیا و اروپا را از زیر آب هم به یكدیگر وصل می‌كند . این تونل ضد زلزله، اولین تونل جهان است كه دو قاره را به هم پیوند می‌دهد. تركیه،  اقتصاد جهان

این تونل كه ریل مرمره خوانده شده، در نودمین سالگرد تشكیل جمهوری تركیه افتتاح شده است اردوغان، برای به‌نتیجه‌رسیدن این پروژه بزرگ در گذشته تلاش كرده است. این پروژه در تركیه به عنوان "پروژه قرن" معرفی شده است.

نگاه مطبوعات تركیه

رها مختار، روزنامه وطن:
این یك پروژه معجزه‌آمیز است كه افق‌های پیش روی این كشور و مردمش را ترسیم می‌كند.

سلیمان سولماز، از اتحادیه مهندسان و معماران تركیه، روزنامه رادیكال:

اول این كه هیچ‌كدام از واگن‌ها ایمن نیستند. دوم این كه شبكه برق‌رسانی آن امن نیست. این تونل، مركز كنترل ایمنی ندارد.

طاها آقیول، روزنامه حریت:
بیایید افتتاح این پروژه معركه و تاریخی را به سمبل غلبه بر اختلافات داخلی تبدیل كنیم. این پروژه با مالیات همه ما
۷۵ میلیون نفر ساخته شده و دولت باید لحنی فراگیر داشته باشد.

منبع: BBC Monitoring

 

منتقدان دولت می‌گویند هنوز تا زمان بهره‌برداری از این تونل خیلی مانده است.احداث این تونل در سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شد اما در جریان این پروژه، یك منطقه باستانی كشف شد و حفاری‌های پیامد آن، احداث تونل را به تاخیر انداخت.

نخستین‌بار در یك و نیم قرن پیش سلطان عبد المجید عثمانی پیشنهاد احداث چنین تونلی را داده بود.

این تونل، ۱۳.۶ كیلومتر طول دارد كه ۱.۴ كیلومتر آن زیر آب است.

كل این پروژه حدود ۴ میلیارد دلار هزینه داشته كه یك میلیارد از آن با سرمایه گذاری ژاپن بوده است.

انتقادها از 'افتتاح زودهنگام'

دولت تركیه امیدوار است این تونل نهایتا به یك مسیر تجاری مهم تبدیل شود .

با افتتاح این تونل، این‌كه زمانی بتوان از لندن تا پكن را با قطار پیمود، دست‌یافتنی‌تر شده است.

استانبول با ۱۶ میلیون نفر جمعیت، یكی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است و حجم تردد شهری در استانبول، به ترافیك سنگینی روی پل‌های فعلی روی بسفر منجر شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید حدود دو میلیون نفر هر روز از تنگه بسفر عبور می‌كنند تا به قاره آن سوی آب برسند.

قادر توپ‌باش، شهردار استانبول، گفته است: "احداث این محور جدید حمل و نقل بین شرق و غرب شهر، مشكلات ترافیكی را كاهش می‌دهد."

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر كل این تونل افتتاح‌شده قابل‌بهره‌برداری نیست.

طیفون قهرمان، رئیس اتحادیه مهندسان استانبول و از منتقدان دولت آقای اردوغان و سیاست‌های او، از افتتاح زودهنگام این تونل انتقاد كرده و گفته كه "بخشی خیلی جزئی" از آن در حال حاضر قابل‌بهره‌برداری است.

منتقدان رجب طیب اردوغان، احداث این تونل را یكی از مجموعه پروژه‌های فخرفروشانه او در زمانی كه شهردار استانبول بود می‌بینند.

مخالفان آقای اردوغان به طرح‌های دیگر او هم بدبینانه نگاه می‌كنند؛ پروژه‌های احداث فرودگاه سوم در استانبول، یك كانال آبی موازی، یك پل دیگر روی بسفر، و تونل زیرآبی دوم برای تردد خودروها.

در ماه‌های گذشته اعتراض‌های گسترده به برنامه "نوسازی" یك پارك در مركز استانبول، به درگیری‌های ادامه‌دار در این شهر بین پلیس و معترضان منجر شد.