یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

گیلكی زبان رسمی شورای شهر رشت شد

+0 بَگَن (Bəyən)

      گیلكی زبان رسمی شورای شهر رشت شد   

 تاریخ انتشار 11/9/2013 ( 20 آبان 1392) 7:50:55 AM UTC

تعیین زبان گیلكی به عنوان زبان رسمی اداره جلسات شورای اسلامی شهرستان رشت در اولین جلسه این شورا كه روز پنجشنبه برگزار شد، با پیشنهاد رییس و تصویب اعضا به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رییس شورای شهرستان رشت در این جلسه گفت: زبان گیلكی از جمله زبان های بومی ملت ایران است كه در تهدید قرار گرفته و اعضای این شورای برای حفظ اصالت زبان درحال فراموشی گیلكی و زنده نگهداشتن آن از این پس جلسات خود را با این زبان اداره می كند.

اسماعیل حاجی پور افزود: به دلیل اینكه همه اعضای شورای شهرستان رشت گیلك زبان هستند و از سویی نیز بین نسل های جدید زبان گیلكی درحال فراموشی است؛ از این پس به این زبان جلسات خود را اداره خواهیم كرد.

وی تصریح كرد: حفظ زبان گیلكی كه حاوی رسوم، آداب مردم گیل و دیلم و بار فرهنگی بالا و غنی است نیاز به حمایت بیشتر دارد تا گرد فراموشی از آن زدوده شود.

زبان گیلكی از گروه زبان‌های شمال غربی ایرانی و در مجموع از شاخه زبانهای كاسپین است.

این خانواده شامل زبانهای تالشی و هرزندی و گورانی و گیلكی و مازندرانی و برخی از زبانهای تاتی و سمنانی می‌باشند.

در ایران بیش از چهار میلیون نفر و عمدتا در استان گیلان به این زبان تكلم می كنند.

در گیلان همزمان با دوران قیام میرزا كوچك خان جنگلی، در تاریخ ۵ ژوئن ۱۹۲۰، جمهوری شوروی سوسیالیستی گیلان اولین و تنها جمهوری سوسیالیستی در ایران تأسیس شده بود.