یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

نجات دریاچه ارومیه حیاتی تر از فرستادن میمون به فضا است

+0 بَگَن (Bəyən)
                                                           
                                                             نیویورك تایمز:
 
 

                          نجات دریاچه ارومیه حیاتی تر از فرستادن میمون به فضا است

تاریخ انتشار 02.02.2014 08:53:32 UTC

كمبود آب در ایران چنان جدی است كه مقامات برنامه هایی برای جیره بندی در تهران بزرگ و دیگر شهرهای عمده در سراسر كشور تهیه می كنند.

توماس اردبرینك گزارشگر نیویورك تایمز در تهران كه همراه با یك مقام اداره محیط زیست از دریاچه اورمیه واقع در آذربایجان ایران، دیدن كرده است بنقل از او می گوید: یك دهه پیش كشتی های تفریحی پر از توریست آبهای دریاچه را در جستجوی فلامینگوهای مهاجر دور می زدند. حالا، كشتی ها در میان گل و لای زنگ می زنند و فلامینگوها از فراز آنچه باقیمانده است بسوی مكان های بهتر پرواز می كنند.

به گزارش صدای آمریكا، بر اساس ارقام رسمی، فقط ۵ درصد از آب دریاچه اورمیه باقیمانده است.

كارشناسان خشك شدن این دریاچه را ناشی از ساختن سدهایی می دانند كه راه را بر آب هایی كه از كوهستان های اطراف وارد آن می شد بسته اند. گزارشگر نیویورك تایمز می نویسد مشكلات آب در ایران از دریاچه اورمیه كه یك دریاچه نمك است وآب آن هرگز برای نوشیدن یا كشاورزی مناسب نبود، فراتر می رود.

رودخانه های عمده در نزدیكی اصفهان و اهواز و نیز دریاچه هامون ، در منطقه مرزی افغانستان، خشك شده ند و گرد و خاكی كه از بسترهای خشك رودخانه ها برمی خیزد بر میران آلودگی هوا در ایران ، كه هم اینك بگونه ای خطرناك بالا است، می افزاید.

كمبود آب در ایران چنان جدی است كه مقامات برنامه هایی برای جیره بندی در تهران بزرگ و دیگر شهرهای عمده در سراسر كشور تهیه می كنند. حسن روحانی رئیس جمهوری آب را یك مساله امنیت ملی نامیده است. كارشناسان به تغییر آب و هوا، روش های نادرست آبیاری و كاهش منابع زیرزمینی، بعنوان عوامل اصلی كمبود فزاینده آب اشاره می كنند.

با این حال، بحران خشك شدن دریاچه اورمیه، كه زمانی یكی از بزرگترین دریاچه های نمك جهان بود، اهمیت بیشتری یافته است.

گزارشگر نیویورك تایمز می نویسد طرفداران محیط زیست هشدار می دهند نمك خشك می تواند كشتزارهای پرارزش پیرامون دریاچه را مسموم كند، و زندگی را برای سه میلیون نفر ساكنان اطراف بسیار دشوار سازد.

تاكید برسد سازی در منطقه، كه اكثر مردم آن را مسئول ناپدید شدن درباچه می دانند، در دوره احمدی نژاد تجدید شد. عامل دیگر سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی است كه از طریق شاخه مهندسی خود ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بسیاری از سدها در ایران و كشورهای همسایه رامی سازد. یك سد كه در دوره اول احمدی نژاد تمام شد، دریاچه بزرگی دارد كه كشاورزان محلی برای آبیاری زمین های خود از آن استفاده می كنند.

دریاچه اورمیه از زیرزمین نیز مورد حمله قرار گرفته است. بعنوان بخشی از برنامه دولت برای توسعه كشاورزی محلی، زمین های بزرگ به قطعات كوچكتر تقسیم شدند، و اكثر مالكان جدید بسرعت چاه های جدید حفر كردند ، و بیشتر آب های زیر زمینی را بیرون كشیدند. تغییرآب و هوا، بویژه افزایش دما، نیز نقش داشته است.

آمار رسمی نشان می دهد در دهه گذشته میانگین حرارت در اطراف دریاچه ارومیه بیش از سه درجه بالا رفته است.

خشكسالی طولانی در منطقه ظاهرا دو سال پیش با بارندگی در سطوح عادی تمام شد. اما این افزایش عوامل دیگری را كه موجب خشك شدن دریاچه می شود جبران نكرده است.

گزارشگر نیویورك تایمز می نویسد در حالی كه ایران برای پیشبرد برنامه موشكی خود میمون به فضا می فرستد، دولت روحانی هیچ پولی برای كوشش های احیای دریاچه فراهم نیاورده است. مقامات می گویند حتی اگر پولی هم در دسترس قرار می گرفت، احتمالا نجات دریاچه اورمیه بسیار دیر شده است. یكی از آنها گفت تمام پول های جهان می تواند به دریاچه ریخته شود، اما در خوشبینانه ترین پروژه ها، ده ها سال طول خواهد كشید تا آب به سطوح قدیم برسد.

در همین رابطه دكتر ناصر آق درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفته است: طبق آخرین ارزیابی های صورت گرفته از سوی ما، متوجه شدیم حجم آب باقیمانده در دریاچه ارومیه بسیار بسیار كمتر از آن چیزی است كه در سایر ارگان ها و رسانه ها مطرح می شود. هر چند تاكنون آمار خیلی دقیقی از مقدار آب دریاچه ارومیه اعلام نشده، اما رقم هایی كه گفته می شود بسیار بالاتر از آن چیزی است كه واقعیت دارد.

در تحولی دیگر دكتر عباد فتاحی نماینده مردم ارومیه در باره بحران دریاچه ارومیه گفته است:

با این وضعیت فكر نمی كنم بتوانند كاری برای دریاچه ارومیه انجام دهند. دریاچه ارومیه در شرایط وخیمی قرار گرفته و بیش از ۸۰ درصد آن خشك شده و با اولین بادهای تندی كه وزیدن گرفت

ریز گردهای نمكی در شهرهای آذربایجان شرقی و غربی پخش شد و خطر كاملا محسوس است. وی افزوده است قسمت جنوبی دریاچه تقریبا دیگر آبی ندارد و مقدار كمی آب در قسمت شمالی وجود دارد.

این نماینده گفته است: از دلایلی كه باعث شد وضعیت به اینجا برسد و الان شاهد مرگ دریاچه ارومیه باشیم، نگاه سیاسی به مشكلات و مسائل است. مسائلی كه به دنبال خشك شدن دریاچه در استان روی داده رویكرد سیاسی نداشته و این موضوع را برای آقای آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز توضیح داده ایم. هدف این اعتراضات نجات دریاچه ارومیه بوده است و ما امیدواریم این عزیزان هر چه زودتر به آغوش خانواده های خود بازگردند و دولت هم برای نجات دریاچه اقدامات لازم را انجام دهد.