یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

دموکراسی یعنی این !

+0 بَگَن (Bəyən)

                                                                         


                                                 دموکراسی یعنی این !

                                                      حسن راشدی 26 / شهریور / 1393      

نه صدای واویلایی  بلند می شود ، نه بگیر و ببندی راه می افتد ، نه گلوله ای شلیک می شود و نه از دماغ کسی خون می آید !

فردا پنجشنبه  18 سپتامبر2014  برابر با بیست و هفتم شهریور ماه 1393 استقلال اسکاتلند از بریتانیا و یا ماندن در ترکیب آن به رای و اراده مردم اسکاتلند گذاشته می شود .

هم احزاب و تشکیلات طرفدار استقلال اسکاتلند و هم سازمانها و گروههای خواهان ماندن آن در ترکیب بریتانیای کبیر دلایل و استدلالات خودرا در مطبوعات ، رسانه های سمعی و بصری ، رسانه های دیجیتالی و دنیای مجازی و حتی رودررو با مردم به عموم ساکنین سرزمین اسکاتلند بیان می کنند تا فردا و روز موعود ، سرنوشت مردم اسکاتلند با احترام به آراء ریخته شده به صندوقها ، رقم بخورد.

د .

  • نیکولا استرجن، معاون وزیر اول اسکاتلند دو سال پیش گفته بود "که بر اساس توافق با دولت مرکزی بریتانیا، تصمیمات اداری در خصوص برگزاری همه پرسی در اسکاتلند گرفته خواهند شد. قرار است که همه پرسی در پائیز سال ۲۰۱۴، تاریخ مورد علاقه دولت محلی اسکاتلند، برگزار شود "
  •  که این همه پرسی در تاریخ موعود یعنی فردا در حال انجام شدن است . نه ملکه، نه نخست وزیر و نه وزرا و وکلای مجلس بریتانیا اعتراضی به این خواست مردم ندارند ، چرا داشته باشند ؟

اگر اکثریت مردم اسکاتلند خواستار زندگی مستقل از بریتانیا بعد از 307 سال زندگی مشترک هستند و می خواهند کشور مستقل با جمعیت 5 میلیون و 200 هزار نفری خودرا تشکیل داده و بجای ماندن در ترکیب بریتانیای 63 میلیون نفری همسایه خوب برای کشور 57 میلیونی بریتانیا باشند  این تصمیم  مبارکشان باد.  این ، چکیده معنا و مفهوم بیانات دولمتردان بریتانیاست.

احترام به اراده انسانها و معنای حقوق بشر و دموکراسی یعنی این !

در بریتانیا یا همان انگلستان مشهور خودمان کسی رهبران و استقلال خواهان اسکاتلند را نه به اتهام  تجزیه طلبی محکوم می کند و نه هزار و یک دلیل می آورند که چون زبان اسکاتلندی همان زبان انگلیسی با لهجه مخصوص است و نژاد آنها هم با انگلیسی ها یکی است و صدها سال هم هست این سرزمین در ترکیب انگلستان بوده نباید از بریتانیا جدا شده کشور مستقلی تشکیل دهند !

 "دفتر ملکه بریتانیا با صراحت اعلام کرده که او به هیچ وجه قصد ندارد روی رفراندوم مربوط به استقلال اسکاتلند تاثیر بگذارد و افزوده است: این موضوع به مردم اسکاتلند مربوط است. هرگونه حدس و گمان و یا نظری که وانمود می کند ملکه قصد دارد روی نتیجه این رفراندوم تاثیر بگذارد اساسا غلط و بی پایه است. ملکه عمیقا معتقد است که این موضوع فقط به مردم اسکاتلند بستگی دارد "

" (سایت بی بی سی فارسی ، شنبه 13سپتامبر 2014 برابر با 22 شهریور 1393 )  

                        

زندگی مستقل حق مردم اسکاتلند و همه مردم جهان است ، این حق مسلم را نمی توان به زور و اجبار از مردم سرزمینی گرفت ، اما اگر زندگی در ترکیب کشور بزرگی با حقوق مساوی برای همه ملل و اقوام آن با توجه به نسبت جمعیت آنها باشد چه نیازی به استقلال است .

 مردم اسکاتلند هم فردا روز پنجشنبه 18 سپتامبر 2014 در پای صندوقهای رای در اعلام استقلال و یا ماندن در ترکیب بریتانیا بدون هیچگونه چالشی و در آرامش کامل نظر خودرا نشان خواهند داد و این عین دموکراسی و ارزش نهادن به حقوق بشر به معنای واقعی است .

" اسکاتلند مستقل و یا زندگی در ترکیب بریتانیای کبیر ، هرکدام باشد مبارک اسکاتلندیها باد !"