یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

آذربایجانیهای ایران خودشان باید از حق خود دفاع کنند !

+0 بَگَن (Bəyən)

 

آذربایجانیهای ایران خودشان باید از حق خود دفاع کنند !

در زمانی که حیدر علی‌یف (​پدر الهام علی‌یف  رئیس جمهور کنونی آذربایجان ) مسئولیت ریاست جمهوری آذربایجان را به عهده داشت ، وزیر امور خارجه وی در سفرش به آمریکا  در مصاحبه ای که با خبرنگاران آمریکایی داشت از حقوق پایمال شده ۳۰ میلیون آذربایجانیهای ایران سخن گفت که حتی حق تحصیل به زبان ترکی آذربایجانی در حد ابتدایی هم ندارند !

به دنبال این مصاحبه ، ایران  اعتراض خودرا به دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مصاحبه وزیر امور خارجه اش در آمریکا دخالت در امور داخلی ایران است.

بعد از این اعتراض ، حیدر علی‌یف رئیس جمهور آذربایجان در یک نطق تلویزیونی کشور گفت :

اعتراض ایران به مصاحبه وزیر امور خارجه ما در آمریکا به حق بوده ، برای اینکه :

30 میلیون مردم آذربایجان جنوبی باید خودشان از حقوق خود در ایران دفاع کنند نه وزیر امور خارجه ما ...!

                                                      Image result for ‫آنا دیلی گونو‬‎

خدا بهتر می داند چه کسی مقصر است !

در زمان جنگ ایران و عراق ، ترکیه رابطه تجاری خوبی ، هم با ایران داشت هم با عراق  و تولیدات خودرا به هر دو کشور می فروخت. در بحبوحه جنگ " تورگوت اوزال " نخست وزیر ترکیه به ایران آمده بود ، خبرگاران ایرانی وی را احاطه کرده و سئوالات بسیاری از وی می پرسیدند و جواب می شنیدند ، یکی از خبرنگاران که می خواست صدام حسین به وسیله تورگوت اوزال محکوم شود از اوزال پرسید :

به نظر شما مجازات صدام حسین چیست که این جنگ را راه انداخته است ؟

تورگوت اوزال که نمی خواست خدشه ای به رابطه تجاری ترکیه در عراق و یا ایران وارد آید و هدفش جلب رضایت رهبران هر دو کشور بود گفت:

قضاوت این مسئله را به دنیای دیگر میگذاریم ؛ خدا بهتر می داند جزا و یا پاداش افراد باید چگونه باشد؟

...................................................................................

فرق بین شاخ گاو و پستان  این حیوان شیرده !

سالها پیش ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی به ایران آمده بود ، وی در یک مصاحبه زنده تلویزیون جمهوری اسلامی  شرکت کرد ؛ مجری  برنامه از وی پرسید : آمریکا دشمن مشترک همه مسلمانان است چرا شما مثل ایران با آمریکا مبارزه نمی کنید ؟

ماهاتیر محمد در پاسخ گفت :

بله! درست می فرمایید! آمریکا مانند یک گاو شیرده خشمگین است!... منتها ما در مالزی پستانهای او را چسبیده ایم و شما در ایران شاخ او را !....