یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

افغانستان مهد زبان دری است زبان ایران پهلوی بود!

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان 
  محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان:
افغانستان مهد زبان دری است زبان ایران پهلوی بود!
 
منبع: دبی_العربیه.نت فارسی، ۴ فوریه ۲۰۲۰ (سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸)
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان چند روز قبل (۳۰ ژانویه ۲۰۲۰) در مراسمی با عنوان «گفتمان تاریخ، فرهنگ و هویت ملی» در جمع دانشجویان گفت:                                                           
 «افغانستان مهد زبان دری است. ایران پهلوی زبان بود. ما زبان و ادبیات دری را انکشاف دادیم. اکنون به ما می‌گویند ایران شرقی. ای برادر، دزدی هم حد دارد، حد دارد.»....
او در این مراسم تاکید کرد که افغانستان تک زبانه نبوده و افغان‌ها به چند زبان صحبت می‌کنند. رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت: «هم زبان پشتو و هم زبان ازبکی ما، ارتباط عمیق بافرهنگ دری ما دارند.».... 
حسن افغان یکی از کاربران افغان نوشته است:                                                                                                             
   «درست می‌گوید، ایرانی‌ها همه چیز را به نام خود می‌کنند، مانند شاعران و دانشمندان افغانستان، دری را هم ایرانی می‌گویند».
قابل ذکر است که در قانون اساسی افغانستان دو زبان دری (فارسی) و پشتو به عنوان زبان‌های رسمی این کشور عنوان شده و در مادۀ شانزدهم قانون اساسی افغانستان آمده است:                                         
 «از جمله زبان‌های پشتو، دری، ازبکی، ترکمنی، بلوچی، پشه‌یی، نورستانی، پامیری و سایر زبــان‌های رایج در کشور، زبان‌های رسمی دولت می‌باشند.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای نوشت: «آقای غنی به عنوان رئیس جمهور کشور به فرهنگ، تاریخ، هویت و ارزش‌های اقوام و اقشار مختلف به دیده قدر نگریسته در جهت بازیابی هویت‌های قومی، تاریخی، فرهنگی و اعتلای آن خود را ملزم به حمایت از آن می‌داند. در آن برنامه به صورت غیرعمدی "صاحب قُران امیر تیمور با لقب غیرمتعارف یاد شده و نشر گزارش از این برنامه باعث جریحه‌دارشدن احساسات پیروان و حامیان این شخصیت شهیر و سیاست‌مدار نامدار تاریخی گردیده است که برای ما نیز متاثرکننده بود».

ارگ ریاست جمهوری افزود: «برای هموطنان اوزبیک اطمینان می‌دهد که رئیس جمهوری افغانستان در کنار سایر اقوام عزتمند افغانستان از تاریخ، فرهنگ و جایگاه قوم بزرگ اوزبیک اشراف کامل داشته و به آن احترام و ارج می‌گذارد».

 https://t.me/yurddash