یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

بیانیه ۲۸ نماینده تُرک مجلس در اعتراض به برنامه فیتیله ها

+0 بَگَن (Bəyən)


نسخه چاپی  بیانیه ۲۸ نماینده تُرک مجلس در اعتراض به برنامه فیتیله ها

۲۸ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اعتراض خود را درباره برنامه فیتیله ها اعلام کردند.

خبرگزاری فارس: بیانیه ۲۸ نماینده آذری‌ مجلس در اعتراض به برنامه فیتیله ها
  • به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، 28 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای نسبت به حاشیه‌های به وجود آمده در برنامه فیتیله انتقاد کردند.

    متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

    بسم تعالی

    بیانیه نمایندگان ترک زبان مجلس شورای اسلامی درباره اقدام ناپسند سیمای جمهوری اسلامی ایران

    با سلام به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای و با درود به ارواح پاک شهیدان والا مقام ایران اسلامی



آردینی اوخو - ادامه

دوگانه های روحانی…؛ این بار دوگانه پاریس و آذربایجان

+0 بَگَن (Bəyən)

  

       Image result for ‫حسن روحانی‬‎

       دوگانه های روحانی…؛ این بار دوگانه پاریس و آذربایجان

                      اصغر زارع کهنمویی – روزنامه نگار و فعال فرهنگی                  

اما چرا رییس جمهورمان، کشته شدن مردم در آن سوی دریای مدیترانه را می بیند و به حق و سریع، واکنش نشان می دهد اما به خرد شدن روح هزاران هموطن آذربایجانی وترک خود بی اعتنایی می کند. البته حجم فاجعه پاریس به لحاظ فیزیکی قابل قیاس با حجم اهانت ها به هموطنان ترک نیست اما نباید حجم معنوی غمبادی که در جان و دل آذربایجانی ها ایجاد شده، نادیده گرفت

۱. اخبار پاریس دل آدمی را کباب می کند. قصابانی به نام دین، غیرنظامیان بی پناه را به گلوله می بندند و هیچ نمی دانند که بخش از آنان با دخالت های غرب و بخصوص فرانسه در سوریه و خاورمیانه مخالفند. استادی عزیز می گوید، فقهای داعش کار عزراییل را راحت کرده اند. بله آنچه از آستین شما تئوریسین های داعشیسم بیرون می آید، جز قتل و غارت چیزی دیگری نبوده و نخواهد بود.


آردینی اوخو - ادامه

سکوت رضایت در تائید نژادپرستی !

+0 بَگَن (Bəyən)

                           

                                  سکوت رضایت در تائید نژادپرستی !

                                         حسن راشدی 20 آبان 1394

کجایید اصلاح طلبانی که تا دیروز سکوت معنی دار مردم آذربایجان در جریان تحرکات سال 88 را  عقب گرد از دموکراسی  و " حرکت به سوی قهقرایی" یاد میکردید ؛ آیا سکوت شما و زدن مهر سکوت بر دهانتان در برابر توهین شنیع به ترکان در برنامه " فیتیله" کانال دو تلویزیون تهران در روز جمعه 15 آبان 94 ، حرکت به سوی مدرنیته است ؟

متمدنین آریایی و طرفداران منشور حقوق بشر کوروشی که سخنان حکیمانه ، بشردوستانه ، عدالتخواهانه و متمدنانه و قرن بیست و یکمی کوروش را از استوانه ای که محتوای نوشتاری آن به یک صفحه کتاب امروزی هم نمی رسد کشف و به تعداد صفحات دایرةالمعارفهای مشهور جهان رسانیده اید کجا هستید ؟



آردینی اوخو - ادامه

" فتیله"عریان‌ترین برنامه نژادپرستانه !

+0 بَگَن (Bəyən)

ماجرای توهین عموهای فیتیله ای به ترک ها  

                    " فتیله"عریان‌ترین برنامه  نژادپرستانه!                                                       

  برنامه " فتیله" روز جمعه ۱۵ آبان ۹۴ عریان‌ترین برنامه با تفکر نژادپرستانه از این نوع بود.

 آنچه در روز جمعه و در برنامه فتیله از تلویزیون نمایش داده شد، آشکارترین و عریان‌ترین برنامه نژادپرستانه‌ای است که تا به حال از این رسانه نمایش داده شده است!

 این برنامه حتی از آنچه در 22 اردیبهشت سال 1385 در ویژه‌نامه روزنامه دولتی " ایران " در صفحه کودک و نوجوان  به نام " چه کنیم که سوسکها سوسکمان نکنند " به رشته تحریر درآمده بود هم وقیحانه‌تر بود. اگر در آن زمان ویژه‌نامه روزنامه " ایران " را هزاران نفر می خواندند ، برنامه فتیله با این وقاحتش از رسانه‌ای پخش شد که میلیونها نفر آنرا می دیدند!

شرم آورتر از آن بیانیه ای است که توسط تهیه کننده برنامه فتیله آقای علیرضا آقایی صادر شده است ؛ در این بیانیه بجای اعتراف به توهینی که به ملّت ترک و میلیونها انسان شده است و عذرخواهی صمیمانه ، آمده است :

" ... مفهوم نمایش مورد اشاره در زمینه استفاده مسواک بوده ... و این به معنای جسارت به قوم و لهجه خاص نمی باشد ."

تهیه کننده برنامه اگر استفاده از فرچه توالت به جای مسواک را توهین نمی داند لابد در قاموس ایشان اهانت و توهین مفهوم و معنایی دارد که هنوز وارد لغتنامه‌ها و فرهنگهای زبان فارسی نشده است !

آنچه به نام برنامه " فتیله " و در روز جمعه 15 آبان ماه 1394 از تلویزیون نمایش داده شد نمایش افکار نژادپرستانه در عریان‌ترین و وقیحانه‌ترین شکل آن است که به عنوان نویسنده آذربایجانی آنرا به شدت محکوم می کنم .

                                           حسن راشدی    17 آبان 1394



من بو گون یالنیز فخر یوخ ، قانادلانیب اوچماق ایستیرم ! (14)

+0 بَگَن (Bəyən)

 

                          

                    من بو گون یالنیز فخر یوخ ، قانادلانیب اوچماق ایستیرم ! (14)   

                                       دوکتور هئیت‌دن اؤزل خاطیره‌لر   

                                         حسن راشدی : اول مهر۱۳۹۴ 

سؤیله‌نیلن تاریخ : ۲۷ خرداد  ۱۳۷۹جمعه

  مکان : تهران " شفق مدنیت سارایی "

زامان : ساعات :   ۱۳:۳۰

من (حسن راشدی ) ، اکبر آزاد و نوشین موسوی ( آیشین آیدا ) ۱۳۷۲ جی ایلدن اوشاقلار و یئنی یئتمه‌لرله باغلی " چیچکلر قورولوشو " آدلی بیر تشکیلات یاراتدیق . بو تشکیلات آذربایجاندا یاشایان و یا  تهراندا آذربایجانلی عائله‌لریندن دونیایا گلن اوشاقلارین یاردیمی ایله آنا دیلده مختلیف فولکلوریک - موزیکال برنامه لر اجرا ائتمه‌یه موفق اولدو و ایلک برنامه‌سینی 1373 جو ایل تهرانین 16- جی آموزش و پرورش منطقه‌سی‌نین " دوکتور شریعتی " آدینا بؤیوک تالاریندا و نازی آباد محله‌سینده  " اوشاق شعری و موسیقیسی آخشامی " آدی آلتیندا هنرمند آذربایجان اوشاقلاری‌نین اجراسی ایله باشلادی ؛ بیر ایل سونرا و 1374 جو ایلده " لای لای ، نازلاما و بوی اوخشاما " آدی ایله یئنه همان سالوندا و 1376 جی ایلده ایسه "مین ایل ادبیات ، اوشاقلار و 710 ایل یاشاییش"  آدی ایله باشقا برنامه‌نی تهرانین " بهمن مدنیت سارایی " ندا اوشاقلار و یئنی یئتمه‌لر طریقی‌ایله رحمتلیک دوکتور زهتابی ، دوکتور هئیت ، دوکتور فرزانه و رحمتلیک غلامرضا مجدفردن  تجلیل ائده‌رک اجرایا آپاردی. 



آردینی اوخو - ادامه