یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

آذربایجانیهای ایران خودشان باید از حق خود دفاع کنند !

+0 بَگَن (Bəyən)

 

آذربایجانیهای ایران خودشان باید از حق خود دفاع کنند !

در زمانی که حیدر علی‌یف (​پدر الهام علی‌یف  رئیس جمهور کنونی آذربایجان ) مسئولیت ریاست جمهوری آذربایجان را به عهده داشت ، وزیر امور خارجه وی در سفرش به آمریکا  در مصاحبه ای که با خبرنگاران آمریکایی داشت از حقوق پایمال شده ۳۰ میلیون آذربایجانیهای ایران سخن گفت که حتی حق تحصیل به زبان ترکی آذربایجانی در حد ابتدایی هم ندارند !

به دنبال این مصاحبه ، ایران  اعتراض خودرا به دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مصاحبه وزیر امور خارجه اش در آمریکا دخالت در امور داخلی ایران است.

بعد از این اعتراض ، حیدر علی‌یف رئیس جمهور آذربایجان در یک نطق تلویزیونی کشور گفت :

اعتراض ایران به مصاحبه وزیر امور خارجه ما در آمریکا به حق بوده ، برای اینکه :

30 میلیون مردم آذربایجان جنوبی باید خودشان از حقوق خود در ایران دفاع کنند نه وزیر امور خارجه ما ...!




آردینی اوخو - ادامه

مقایسه مزد ساعتی کارگران در ایران و ۱۶ کشور جهان

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫کارگران مشغول کارند‬‎

  سایت تابناک اعلام کرد :

     مقایسه مزدساعتی کارگران در۱۶ کشور جهان


"بانک جهانی درآمد سرانه ایرانیان در سال ۲۰۱۴ را ۵ هزار و ۴۴۳ دلار اعلام کرده است، در حالی که درآمد سرانه کشورهای همسایه نظیر جمهوری آذربایجان ۷ هزار و ۸۸۴، بحرین ۲۴ هزار و ۸۵۵، عراق ۶ هزار و ۴۲۰، عمان ۱۹ هزار ۳۰۹، عربستان ۲۴ هزار و ۱۶۱ و ترکیه نیز ۱۰ هزار و ۵۱۵ دلار است.

کد خبر: ۵۶۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ - 14 February 2016
آمارها نشان می‌دهد دستمزد ساعتی نیروی کار در ایران تفاوت فاحشی تا ۸.۵ برابر با ارقام پرداختی در کشورهای دیگر دارد و کارگران معتقدند دریافتی‌های فعلی باید دستکم تا ۲ برابر افزایش یابد.

به گزارش مهر، بررسی های آماری نشان می دهد وضعیت حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در ایران نامناسب بوده و یکی از کمترین میزان ارقام را در بین کشورهای دیگر دارد. مقایسه رقم حاکی از فاصله و شکاف بسیار زیاد بین دریافتی شاغلان در ایران با برخی کشورهای با سطح دستمزد بالا است؛ با این وجود نمی توان تنها درآمدها را بررسی کرد و از هزینه ها سخنی نگفت.


آردینی اوخو - ادامه

ایراندا تورک دیلی نین یاییم دایره‌سی

+0 بَگَن (Bəyən)

 Image result for ‫حسن راشدی‬‎     ایراندا تورک دیلی‌نین یاییم دایره‌سی 

                                                 حسن راشدی 20 بهمن 1394

آچیقلاما : بو مقاله ایلک دفعه یئنی" وارلیق " درگیسی‌نین ایکینجی نومره‌سینده ( پاییز 1394) چاپ اولموشدور

ایران  کثیرالمله بیر اؤلکه اولاراق بورادا یاشایان اینسانلار چئشیتلی دیل و لهجه‍ لرده دانیشیرلار ؛ لاکین بو اؤلکه‌ده ان چوخ دانیشیلان دیل تورکجه ایله فارسجادیر . 

فارس دیلی ایرانین رسمی ، دولتی و تحصیل دیلی اولدوقدا بو دیلین استفاده دایره‌سی گونوگوندن گئنیشلنمکده و فارس اولمایان باشقا دیللرین دانیشیلما و استفاده مئیدانی هرگون او بیریسی گونه نسبت دارالماقدادیر .

کئچمیشده دیل یالنیز ارتباط واسطه‌سی کیمی اولسادا میلادی 19 جو  یوز ایللیگین سونلاری و 20 جی یوز ایللگین اوللریندن دیل و اونون کئچمیش و معاصیر ادبیات و مدنیّتی او دیلده دانیشان میلّتین هویتی و کیملیگی کیمی اؤزنو گؤسترمیشدیر .



آردینی اوخو - ادامه

شکست سیاسی روسیه در مذاکرات سوریه ای ژنو

+0 بَگَن (Bəyən)

 Image result for ‫روسیه‬‎  

                              شکست سیاسی روسیه در مذاکرات سوریه ای ژنو 

                                          حسن راشدی : 11 بهمن 1394

مذاکرات مخالفان بشار اسد به ابتکار  "استفان دی میسترا " نماینده سازمان ملل در ژنو سوئیس در حال انجام است ، اما هنوز معلوم نیست گروه های مذاکره کننده با چه خواسته ای به این مذاکرات آمده و چه نتیجه ای از این مذاکرات خواهند گرفت .

به  نظر می رسد که برای رسیدن به نتیجه مثبت از این مذاکرات راه طولانی باید طی شود. روسیه برای خط و نشان کشیدن بر ترکیه و حفظ موقعیت سیاسی و ژئو پولیتیکی خود در مرزهای سوریه - ترکیه در آینده و نمایش قدرت از خود که با ساقط شدن هواپیمای جنگی اش از طرف ترکیه مورد تردید و تحقیر قرار گرفته بود  تلاش جدی داشت نماینده کردهای PYD سوریه را هم در مذاکرات شرکت دهد؛ اما ترکیه به شدت با  شرکت نماینده  PYD در مذاکرات ژنو مخالفت کرد و اعلام نمود در صورت شرکت آنها در این مذاکرات ، در مذاکره ژنو حضور نخواهد داشت .



آردینی اوخو - ادامه

تورکجه درس کلاسیمیزی تعطیل ائتدیلر !

+0 بَگَن (Bəyən)

 Image result for ‫دیلیمیزین ساده قیرامئری‬‎     تورکجه درس کلاسیمیزی  تعطیل ائتدیلر !

                                                 چرشنبه 7 بهمن 1394

بو ایل بعضی دوستلارین چالیشماسی ایله یایین اورتا آییندان آذربایجان تورکجه سینده کلاسین آچیلماسینا چوخ چالیشدیقدان سونرا نهایت کرجین فردیس منطقه سینده و اونون ولایت آدیندا فرهنگسراسیندا ، فارس دیلی ، موسیقیسی و باشقا ساحه‌ده اولان مختلیف کلاسلارین یانیندا بیزیمده  آنا دیلیمیزده ارشاد و فرهنگسرا مسئولو رضایتی ایله درس کلاسی آچیلدی و بیزده بیر اطلاعیه اساسیندا دیلیمزه علاقه سی اولانلاری بو کلاسدا شرکت ائتمه‌یه دعوت ائتدیک .

کلاس عملی صورتده آبان آیی نین یئددی سینده ، هفته‌ده بیر گون پنجشنبه گونلری و ساعات 16 دان 18 قدر تشکیل تاپدی ومن‌ده (حسن راشدی ) اونون اؤیرتمنی اولدوم .



آردینی اوخو - ادامه

تُرک تحقیر شده یا تُرک سرفراز تاریخ ! (1)

+0 بَگَن (Bəyən)

Image result for ‫شاه اسماعیل صفوی‬‎    تُرک تحقیر شده یا تُرک سرفراز تاریخ ! (1)

                                            حسن راشدی : اول بهمن 1394

از زمان به حاکمیت رسیدن رضاخان که با کودتای نظامی صورت گرفت و عملا به حکومت قاجاریان پایان داده شد ، تبلیغ بر علیه ترک و ترکان شروع و هر سال شدت بیشتری گرفت ؛ در اصل با سقوط دولت قاجار به حاکمیت مستمر و هزار ساله ترکان بر ایران خاتمه داده شد .

سقوط دولت قاجار به دست قزاق بیسوادی که از تیمارگری اسب به رضاخان میرپنج تبدیل شده بود  و اکنون سودای حکمرانی بر کل ایران را داشت باید به شکلی افکار عمومی جامعه آنروز را هم قانع میکرد . طبیعی است برای نیل به این هدف در درجه اول نالایق نشان  دادن سلطان ساقط شده و دیگر اعضاء خاندان قاجار باید مقدمه ای باشد برای تغییر حکومت ؛ در مرحله بعد تغییر حافظه تاریخی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا مردم ایران چه تُرک و فارس و دیگر میلیّتها حاکمیت قدرتمند و هزار ساله ترکان بر ایران را در حافظه تاریخی خود داشتند و اگر سلطان و حاکمی هم در اداره کشور نالایق و ضعیف بود فرد دیگری از همان خاندان و سلاله ترُک اداره کشور را بر دست میگرفت و این تسلسل حاکمیت در طول 1000 سال از زمان سلاطین غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی گرفته تا صفوی ، افشار و قاجار ادامه داشت .



آردینی اوخو - ادامه