یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

فردوسی و تفکر زن ستیزانه و نژادپرستانه او در شاهنامه!

+0 بَگَن (Bəyən)
فردوسی توسی

فردوسی و تفکر زن ستیزانه و نژادپرستانه او در شاهنامه!
 حسن_راشدی : ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
 مقدمه :
دوشنبه‌، بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، همایش «روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی» را برگزار می کند. در این مراسم  آقای حداد عادل، نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران و افراد دیگری از سفرای کشورهای نزدیک را به این مراسم دعوت کرده است.
از طرف دیگر، سال ۱۳۹۹ مبلغ ۴۶ میلیارد تومان از بودجه کشور برای «فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی» اختصاص داده شد که وظیفه‌اش ساختن واژه‌های جدید و «فارسی خالص!» بجای کلمات و لغات مورد استفاده و جا افتاده عربی، ترکی و دیگر واژه‌های غیر فارسی در زبان فارسی و توسعه زبان فارسی در کشورهای بیگانه است .



آردینی اوخو - ادامه

باتی (غربی) آذربایجان‌دا، شهر شوراسی سئچگی‌لرینده

+0 بَگَن (Bəyən)
وضعیت نگران کننده شهرام رادمهر و آیت مهر علیبگلو و ملاقات جمعی از فعالین با  سابقه آذربایجانی با اعتصاب کنندگان در زندان رجایی شهر | زندانیان سیاسى 

باتی (غربی) آذربایجان‌دا، شهر شوراسی سئچگی‌لرینده
 بیزیم وظیفه‌میز نه‌دیر و نه ائتمه‌لی‌ییک؟

شهر شوراسی سئچگیلری زامانی یاخینلاشیر، بو سئچگی‌لر ایله علاقه‌ده باتی آذربایجانین بعضی شهرلرینده او جمله‌دن سایین قالا (شاهین‌دژ)، سولدوز (نقده)، تیکان‌تپه (تکاب) اؤزللیکله اورمو شهرینده خاصّ بیر وضعیت و دوروم حاکیمدیر؛
 بونون اساس سببی ده اؤزونو کورد خلقینه منسوب ائدن تئروریستی قوه‌لرین چیرکین نیّت‌لری‌دیر.
اورمو شهری باتی آذربایجانین ان اؤنملی،تانینمیش،تاریخی و اسکی شهرلریندندیر.  اورمو شهرینده یاشایان یئرلی اهالی‌نین قاطع اکثریتینی ان قدیم زامانلاردان تورکلر تشکیل ائتدیگی حالدا، بو شهرده آسوری، ائرمنی، کورد و... آزینلیقلاری‌دا تورکلرله یاناشی یاشاییرلار.
سایقی و حؤرمتله



آردینی اوخو - ادامه

هوچی گرهای ماهر و واندالهای مدرن قرن بیست و یکم !

+0 بَگَن (Bəyən)

Dini abidələrimizə qarşı erməni vandalizmi 

هوچی گرهای ماهر و واندالهای مدرن قرن بیست و یکم ! 
   حسن راشدی : ۳ اردیبشت ۱۴۰۰
ارامنه به علت پراکنده شدن در چهارگوشه جهان،هوچی گرهای ماهری شده اند، کار  آنها در دهه‌های گذشته ترور کردن کارمندان سفارتخانه‌های ترکیه در کشورهای مختلف جهان بود اما با بی نتیجه دیدن این ترورهای کور، تاکتیکهای خودرا عوض کرده با امکانات وسیع  به تبلیغ مظلومیت خود در جهان پرداخته و همه ساله باصطلاح از کشتار یک و نیم میلیونی ارامنه در جنگ جهانی اول و در ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ توسط دولت عثمانی ترکیه حرف زده خودرا مظلوم تاریخ نشان میدهند اما حاضر نیستند به پیشنهاد منطقی رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، مبنی بر شرکت مورخین و محققین هر دو کشور ترکیه و ارمنستان و تحقیق دقیق و عمیق در مورد این حادثه تاریخی، با استفاده از آرشیوهای موجود ترکیه و ارمنستان و قبول نتایج حاصله این محققین توسط هر دو کشور، گردن نهند.  


آردینی اوخو - ادامه