یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

تجلی عظمت تاریخی وغنای فرهنگی آذربایجان در بازیهای المپیک اروپایی

+0 بَگَن (Bəyən)

  تجلی عظمت تاریخی وغنای فرهنگی آذربایجان در بازیهای المپیک اروپایی       

                            

                             تجلی عظمت تاریخی و غنای فرهنگی آذربایجان                  

                                              در بازیهای المپیک اروپایی

   

                                                                              [گزارش TRT]    


شب گذشته [ ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ برابر با ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵]  اولین دوره بازی های المپیک اروپایی ۲۰۱۵ با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی در باکو پایتخت آذربایجان آغاز شد

مراسم افتتاحیه این بازی ها با حضور بیش از ۶۰ تیم اروپایی در استادیوم بسیار زیبای باکو و در برابر چشمان ۷۰ هزار تماشاچی برگزار شد. در این مراسم رهبران و مقامات عالی رتبه بیش از ۴۰ کشور و از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به همراه همسرش خانمامینه اردوغان حضور داشتند.
این مراسم خیره کننده که عظمت تاریخی، غنای فرهنگی و قدرت سازمان دهی آذربایجان را نشان میداد با حضور هنرمندان برجستهآذربایجان و جهان و نیز هنرنمایی نزدیک به ۶ هزار تن از جوانان این کشور در برابر دید جهانیان قرار گرفت و بسیاری از کانالهای مهم جهان تصاویر این افتتاحیه پرشکوه و رویایی را بصورت زنده برای صدها میلیون نفر در اروپا و دیگر نقاط دنیا پخش کردند.

در بخشی از این مراسم عالیم قاسیم اوف، یکی از نوابع موسیقی جهان، در حالیکه برروی قالیچه پرنده نشسته بود و در اسمان پرواز می کرد، ترانههای موسیقی مُقامی آذربایجان را بصورتی بسیار زیبا اجرا نمود. سپس دهها نقاره زن در اقدامی سمبیلک، با شمارش معکوس عدد ۲۴، استقلال جمهوری آذربایجان را نمادینه کردند. 
مراسم با نواخته شدن سرود ملی آذربایجان و برافراشته شدن پرچم سه رنگ این کشور همراه با نورافشانی آغاز گردید. در ادامه مراسم مشعل المپیک بازیهای اروپایی که از سوی الهام علیف رییس جمهوری آذربایجان در تاریخ ۲۶ آوریل در آتشگاه جاودان باکو روشن شده بود پس از طی ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در داخل جمهوری آذربایجان، از سوی ایلهام زکی یف، قهرمان پارالمپیک آذربایجان، به استادیوم آورده شد .

اردوغان عدم حضور رهبران اروپا در مراسم افتتاحی بازیهای اروپا در باکو را مورد انتقاد قرار داد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که بمنظور شرکت در مراسم افتتتاح بازیهای اروپا در باکو پایتخت آذربایجان بسر می برد، با ولادی میرپوتین رئیس دولت روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، تانر یلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی، ابراهیم کالین دبیرکل ریاست جمهوری، بینعلی یلدیریم وزیر اسبق ترابری، دریانوردی و ارتباطات ترکیه و سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز شرکت جستند.

اردوغان طی سخنانی قبل از این دیدار اظهار داشت، بازیهای اروپا با مراسم زیبایی آغاز شده و آذربایجان در چهارچوب این برنامه بزرگ ورزشی سرمایه گذاری کلانی انجام داده است.

اردوغان ضمن یادآوری اینکه نام برنامه ورزشی مذکور " بازیهای اروپا " می باشد، اظهار داشت، فقط هیچکدام از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مراسم افتتاحی آن حضور ندارند. 

رجب طیب اردوغان گفت، در این بازیها تنها ورزشکاران کشورهای عضو اتحادیه اروپا شرکت جسته اند.

پوتبن نیز در مقابل انتقادات اردوغان گفت، ترکیه بعنوان نماینده تمثیلی اتحادیه اروپا در باکو حضور یافته است. 

اردوغان نیز خاطر نشان ساخت که ترکیه عضو اتحادیه اروپا نبوده و مذاکرات صلح هنوز هم ادامه دارد.

در مذاکرات دو رهبر موضوعاتی چون روابط ترکیه و روسیه، همکاری درعرصه انرژی و تحولات اخیر در سوریه، اوکراین و کریمه مورد بحث و تبادل نظر قرار داده شد.

http://www.aparat.com/v/7ogj9   < فیلم قسمت اول افتتاحیه المپیک بازیهای اروپایی آذربایجان ۲۰۱۵
http://www.aparat.com/v/xuryA   < فیلم قسمت سوم افتتاحیه المپیک بازیهای اروپایی آذربایجان ۲۰۱۵

   





















اوچ رنگلی بایراغینلا مسعود یاشا!