یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

پانفارسیسم و چگونگی پایه گذاری آن در ایران ؟

+0 بَگَن (Bəyən)

                      ویروسی بنام حزب پان ایرانیست - هارای HARAY   

     پانفارسیسم و چگونگی پایه گذاری آن در ایران ؟ 

                 حسن راشدی: خرداد 1400             

شاید بتوان گفت ترکان ایران پس از سقوط دولت قاجار و حاکمیت یافتن خاندان پهلوی بر ایران بیشترین ظلم و ستم را از طرف این خاندان و طرفدارانش بر خود دیده است؛ چرا که سلاطین ترک پس از خلافت اسلامی تا پایان حکومت قاجار و ۱۰۰۰ سال مستمر و بدون فاصله حاکمیت ایران و بسیاری از کشورهای همجوار کنونی را در طول ده قرن گذشته بر عهده داشتند و نام ترک در کتابهای تاریخ و در دیوان شعرای فارسی گوی مترادف با علم ، حکمت ، هنر، شجاعت، صداقت، یکرنگی، زیبایی، درخشندگی ، ملاحت، پاکی، زلالی ، فتح ، پیروزی و به صورت کلی مترادف و هم‌معنا با واژه‌های مثبت و افتخار آمیز بوده است؛ در حالی که بعد از کودتای رضا خان و افتادن حاکمیت ایران به دست وی آنچنان تبلیغ بر علیه ترک و ترکان شدت گرفت که درست بر عکس آنچه در کتابهای تاریخ و دیوانهای شعرای فارسی گوی ده قرن بعد از اسلام درج شده بود ، کلمه ترک بار منفی و تحقیرآمیز به خود گرفت تا جایی که فرزندان خانواده های آذربایجانی و دیگر خانواده های تُرک، در شهرهای فارس نشین  از ترک نامیدن خود احساس حقارت و کوچکی می کردند!     

         از زمان به حاکمیت رسیدن رضاخان که با کودتای نظامی صورت گرفت و عملا به حکومت قاجاریان پایان داده شد ، تبلیغ بر علیه ترک و ترکان شروع و هر سال شدت بیشتری گرفت ؛ در اصل با سقوط دولت قاجار، به حاکمیت مستمر و هزار ساله ترکان بر ایران خاتمه داده شد !

 سقوط دولت قاجار به دست دیکتاتور بیسوادی که با حمایت انگلیس و نماینده او اردشیر جی رپورتر به رضاخان میرپنج تبدیل شده بود  و اکنون سودای حکمرانی بر کل ایران را داشت باید به شکلی افکار عمومی جامعه آنروز را قانع میکرد .

            طبیعی است برای نیل به این هدف در درجه اول نالایق نشان  دادن سلطان ساقط شده و دیگر اعضاء خاندان قاجار باید مقدمه ای باشد برای تغییر حکومت. در مرحله بعد تغییر حافظه تاریخی مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، زیرا مردم ایران چه تُرک و فارس و دیگر میلیّتها، حاکمیت قدرتمند و هزار ساله ترکان بر ایران را در حافظه تاریخی خود داشتند و اگر سلطان و حاکمی هم در اداره کشور نالایق و ضعیف بود فرد دیگری از همان خاندان و سلاله ترُک اداره کشور را بر دست میگرفت و این تسلسل حاکمیت از زمان سلاطین غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی گرفته تا صفوی ، افشار و قاجار ادامه داشت .

       



آردینی اوخو - ادامه

مارا با هویت « تورکی » باید پذیرفت نه با چیز دیگر!

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫کتاب ترکان و بررسی تاریخ‬‎ 
مارا با هویت « تورکی » باید پذیرفت نه با چیز دیگر!  
    حسن راشدی : 2 بهمن ۱۳۹۸
چند روز پیش نوشته ای کوتاه از محقق محترمی که احترام خاصی برایشان قائلم و نقدهای بجایی بر تئوری «ایرانشهری» جواد_طباطبایی دارد بدین مضمون دیدم:
« آرام آرام زمان فرا رسیده است که آذربایجان از دوگانه اصلاح طلب و اصولگرا عبور کند و گفتمان نوینی را رقم بزند که هم توسعه منطقه آذربایجان را مد نظر داشته باشد و هم هویت آذربایجان را به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار در ایران پیش ببرد. آذربایجان نه "هویت_آذری" دارد و نه "هویت_تورکی" بل هویتی آذربایجانی که ریشه در خاک ایران دارد. »


آردینی اوخو - ادامه

پروْفئسور زهتابی اوره ییمیزده‌دیر!

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫دکتر زهتابی‬‎ 
  پروْفئسور زهتابی اوره ییمیزده‌دیر!

۱۳۷۷- جی هجری گونش ایلی آذربایجان میلّتی نین هویّت و وارلیغی ایله چیرپینان بیر اورَک ، دی آیی نین بیرینجی گونو دایاندی و ‌دی آیی نین اوچونجو گونو شبسترده تورپاغا تاپشیریلدی! 
 شبستَر اهالیسی و آذربایجانین مختلیف شهرلریندن گلن اَدیب ، شاعیر، یازیچی و اؤیرنجیلر ، ۷۵ ایل عؤمور سوروب، آذربایجان عشقی ایله یاشاییب، آذربایجان میلّتی نین آلین یازیسی، هویّت و وارلیغی یوْلوندا اؤز وارلیغیندان کئچَن بیر غیرتلی اؤولادینی تورپاغا تاپشیردی!


آردینی اوخو - ادامه

در راستای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و #تدریس_زبان_ترکی در مدارس

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫آنا دیلی‬‎
  در راستای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و #تدریس_زبان_ترکی در مدارس
 ما آماده تدوین کتاب، آموزش معلم و .... برای کلیه مقاطع تحصیلی هستیم
.....................................................
⬅️⬅️خبر تدریس زبان ترکی آذربایجانی در تعدادی از #مدارس_آذربایجان ( حداقل در استان آذربایجان شرقی و اردبیل) به عنوان #پایلوت و از شروع سال تحصیلی ۱۳۹۸ از زبان #استاندار و مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و نماینده اردبیل خبری پر مخاطب برای جامعه آذربایجان و کلیه #ترکهای_ایران بود.
هر چند چگونگی متون کتاب یا کتب تدریسی، مقاطع تحصیلی و مدارسی که قرار است تدریس در آن مکانها صورت گیرد با شک و شبهه‌هایی همراه  است و با توجه به گذشت چهل سال از تصویب #اصل_۱۵ قانون_اساسی و بدون اجرا ماندن آن،باز اگر این تصمیم با حُسن نیت و نه به عنوان داروی مسکّن موقت، در راستای اجرای کامل اصول ۱۵ ، ۱۹ و ۴۸ قانون اساسی برای سال تحصیلی ۱۳۹۹ و سالهای آینده تحصیلی باشد، می توان آنرا حرکتی مثبت در این زمینه به حساب آورد.


آردینی اوخو - ادامه

مراسم قلعه بابک و چگونگی تشکیل آن

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫مراسم قلعه بابک‬‎

مراسم قلعه بابک و چگونگی تشکیل آن
          حسن راشدی : 10 تیر ماه 1398
در پی قیام انقلابی مردم ایران در سالهای ۱۳۵۶-۱۳۵۷ هـ . ش بر علیه حکومت پهلوی, و سقوط این خاندان که ظلم و ستم را بر کلیه مردم ایران, و ناعدالتی, تحقیر و توهین مضاعف را برغیرفارس زبانان, بخصوص بر ترکان تحمیل کرده بود, آزادی نسبی زبان و فرهنگ مردم آذربایجان و دیگر غیرفارس زبانان فراهم گردید و جوانان تحصیلکرده و روشنفکران آذربایجانی که در پی هویت گم شده خود بودند به مطالعه زبان, فرهنگ و تاریخ واقعی خود پرداختند. 
با گذشت سالهای متمادی از پیروزی انقلاب اسلامی, اجرای اصل15 و مسلم قانون اساسی و تحصیل به زبان مادری در مدارس  با بی¬توجهی روبرو شد تا اینکه حرکتی خودجوش و بر خاسته از میان طبقات مختلف مردم آذربایجان پدید آمد که پیش قراولان آن, نویسندگان, شعرا, محققین, ادیبان, روشنفکران و دانشجویان بودند که نقش محقق و مورخ بزرگ روانشاد دکتر زهتابی از همه برجسته تر بود .                                                                                                                                                                     


آردینی اوخو - ادامه

گوج بیرلیکده دیر!

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫100 هزار نفر در استادیوم تبریز‬‎


                      گوج بیرلیکده دیر! 

                           و یادداشتهای

                  روزنامه «همشهری ورزشی »

حسن راشدی : 26 اسفند 1397

سه شنبه 21 اسفند 1397 : « چرا این تراکتورسازی را دوست نداریم؟»  رسول بهروش

چهار شنبه 22 اسفند 1397: « چرا تراکتور سازی را دوست داریم ؟» فرزاد مولازاده

دو یادداشت بالا و تیتر دیروز و امروز روزنامه «همشهری ورزشی» در مورد تیم  فوتبال«تراختور» (تراکتور سازی) کاملا متفاوت بود.

رسول بهروش از نویسندگان روزنامه همشهری ورزشی از دست طرفداران پرشمار «تیم تراختور» بخاطر اینکه به قول ایشان «..اصرار دارند این تیم را در تمامی زمینه‌ها دقیقا معادل شهر «تبریز» تفسیر کنند [نه تیم یکی از باشگاه های آن و] چنین اتفاقی تقریبا هیچ کجای جهان رخ نمی‌دهد.» ناراحت بود و این ناراحتی را دیروز سه‌شنبه، 21 اسفند طی یادداشتی « چرا این تراکتورسازی را دوست نداریم؟»  بیان داشته بود!



آردینی اوخو - ادامه

روز جهانی زبان مادری و تبلیغ نژادپرستی عریان در تلویزیون ملّی!

+0 بَگَن (Bəyən)

  Image result for ‫روز جهانی زبان مادری یونسکو‬‎        

                21 فوریه (دوم اسفند) روز جهانی زبان مادری

                                              و

                    تبلیغ نژادپرستی عریان در تلویزیون ملّی!

                          حسن راشدی: 30 بهمن ماه 1397

دنیای مدرن امروز و انسان آگاه که بیشتر سدهای تبعیضها و فاصله‌های دوران جاهلیت بر اساس تفاوت زبانی،نژادی، دینی،مذهبی و دیگر تفاوتهای بین انسانها را شکسته و پشت سر گذاشته است که در طول تاریخ عامل تباهی،بدبختی و نابودی ابناء بشر بوده است، متاسفانه در ایران قرن بیست و یکمی و چند روز پیش برنامه ای در تبلیغ نژادپرستی در قالب«مسابقه جدول»از کانال 3 تلویزیون ملی به شکل عریان و آشکار تدوین و پخش شد که مایه ننگ بشری است!

در مسابقه ای که چند روز پیش از شبکه 3 تلویزیون برای سراسر ایران و جهان پخش شد سئوالی بدین مضمون طرح شده بود :

سئوال: بهترین نژاد سفید؟

جواب : آریا !

وقتی پرسش شونده، جواب سئوال را «آریا» بیان می کند، مجری برنامه بدون خجالت و شرمساری و با اشتیاق کامل و با تاکید و توضیح و اصرار بیشتر اضافه می کند:

« کاملا صحیح،کاملا صحیح هستش،نژاد آریایی نژاد برتر هستش ...؟!» 



آردینی اوخو - ادامه

آذربایجانین میلّی قهرمانی بابک خرّمدین‌ین دوغوم گونو

+0 بَگَن (Bəyən)

 عکس و تصویر تبریز بابک قالاسی. یاشاسین یوردوم آذربایجان   

   آذربایجانین میلّی قهرمانی بابک خرّمدین‌ین دوغوم گونو

                                 و    

   1379 - 1383 جو ایللرده بابک قالاسی مراسیمیندن خاطیره‌لر

                   حسن راشدی: 8 تیر 1397

بو ایل یعنی 1397 جی ایل تیر آیی‌نین ایکینجی پنجشنبه- جمعه‌سینه و آذربایجانین تاریخی قهرمانی خرّمدین بابکین دوغوم گونونه داها بیر نئچه ساییلی گون قالدی.  

طبیعی کی،بابکین دوغوم گونو مراسیمی آذربایجان تاریخینده اؤنملی گونلردن ساییلیر. بابکین دوغوم گونو گونئی آذربایجاندا ایلک دفعه و توپلوم حالیندا 1379 جو ایل شرقی آذربایجانین کلئیبر شهری یاخینلیغیندا و قاراداغین گؤزل طبیعتی قوجاغیندا یئرله‌شن،میلّت یانیندا«بابک قالاسی» آدی ایله تانینان لاکین تاریخده آدی «بذقالاسی» یازیلان یئرده و یوزمیندن بلکه چوخ انسانین اشتراکی ایله و ایران اسلام جمهوریسی‌نین آنایاساسی‌نین 15،19و 48  جی ماده سی‌نین اجراسی ایسته‌یی ایله باشلاندی.

 



آردینی اوخو - ادامه

وقتی دهان شفیعی کدکنی با «ش ا ش»(1)باز می شود !

+0 بَگَن (Bəyən)

    Image result for ‫شفیعی کدکنی‬‎

       وقتی دهان شفیعی کدکنی با «ش ا ش»(1)باز می شود !   

                           حسن راشدی :  25 خرداد 1397

🔹وقتی دهان فردی مثل محمدرضا شفیعی کدکنی که بسیاری از طبقه تحصیل‌کرده و بالادست جامعه فارس زبان و ایرانی، وی را روشنفکری باشخصیت ممتاز و ستودنی پنداشته و گفتار و رفتار وی را الگوی گفتاری و رفتاری خود قرار می دهند با «ش اش» باز می شود، دیگر چه انتظاری از مردم قشر متوسط و پایین دست آن جامعه می توان داشت ؟!                  

               گفته می شود وقتی چندی پیش موضوع  حق تحصیل به زبانهای غیر فارسی در ایران  از طرف دانشجویان دانشگاه مطرح می شود، شفیعی کدکنی در سخنرانی در تاریخ یکم خرداد ۹۷ و در دانشگاه تهران، سخن گفتن از حق زبانهای دیگر به جز فارسی را توطئه می داند و می گوید: «ابتدا به اقوام می گویند بیایید حق زبانهای خودتان را مطالبه کنید بعد که به زبانهای خودشان تحصیل کردند متوجه می شوند که زبانشان «محلی» است و اساسا کسانی مثل حافظ و مولوی و فردوسی ندارند و آنگاه در برابر شکسپیر و پوشکین و مانند آنها احساس تحقیر می کنند و به خودشان می گویند «شاشیدم به این زبان محلی» (کلمات استاد کدکنی است!) و می روند سراغ زبان شکسپیر و پوشکین.»!!



آردینی اوخو - ادامه

« پان ایرانیسم » وامانده در مقابل قدرت فزاینده «میلّتچی» ها!

+0 بَگَن (Bəyən)

    Image result for ‫غرفه آذر تورک‬‎    

   « پان ایرانیسم » وامانده در مقابل  قدرت فزاینده «میلّتچی» ها!

                حسن راشدی:  27 اردیبهشت 1397


✍️ روز 17 اردیبهشت ،حمله ضد فرهنگی، قرون وسطایی و مفتضحانه «پان ایرانیست» ها به غرفه های کتابهای تورکی از جمله غرفه انتشارات «آذر تورک»  و خط کشیدن بر روی کلمه «تورک» در تابلو این انتشارات در محل سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی تهران نشان از درماندگی و استیصال این حزب منفور و اندک اعضایش در مقابل قدرت فزاینده و مدنی «میلّتچی‌»ها دارد.
حمله پان ایرانیستها به بدیعی ترین آثار تمدن بشری، یعنی به مرکز نشر کتاب، وحشیانه ترین و عقب مانده ترین حرکت از نوع داعشی و طالبانی است که در قرن بیست و یکم، بخصوص در زمان انفجار اطلاعات و تبدیل شدن دنیا به دهکده جهانی و بالاتر از آن امکان دسترسی به هر نوع اطلاعات در دنیا توسط هر کس در قاب کوچک کامپیوتر و حتی گوشی موبایلی که در داخل جیب جای میگیرد، صورت می پذیرد!


آردینی اوخو - ادامه

آیا ترکها تهران را بدون خونریزی اشغال کرده اند!؟

+0 بَگَن (Bəyən)

 Related image

« آیا ترکها تهران را بدون خونریزی  اشغال کرده اند!؟»

       حسن راشدی : 17 اردیبهشت 1397

نمیدانم شما این جمله را تا به حال در تهران از زبان کسی شنیده اید یانه ؟

 من در طول 49 سال زندگی ام در تهران ، بارها شاهد چنین جمله ای بوده ام.

روزی هم در تاکسی نشسته بودم، موبایلم زنگ زد ؛ طبیعی است اغلب کسانیکه به من زنگ می زنند از اعضاء خانواده، فامیل و یا دوستان که به ترکی صحبت می کنیم،کمتر اتفاق می افتد که از همکاران و یا اشنایان فارس زبان به من زنگ بزنند که طبیعی است در آن زمان به فارسی حرف می زنیم.

آنروز هم یکی از آشنایان به من زنگ زد و طبق معمول، صحبتهایمان به ترکی بود که زیاد هم طول نکشید. به محض تمام شدن صحبتها، راننده تاکسی با تبسم ملیح و البته کمی هم  نیشدار و در ظاهر به شوخی گفت:

«شما ترکها بدون خونریزی تهران را اشغال کردید!»



آردینی اوخو - ادامه

ترکان ساکنین اصلی و بومی آذربایجان

+0 بَگَن (Bəyən)
  Image result for ‫نقشه ترکان ایران‬‎ 

ترکان ساکنین اصلی و بومی آذربایجان  

   حسن راشدی:  9 اسفند ۱۳۹۶
 
در مورد بومی بودن ترکان در آذربایجان در کتاب تاریخی «کتاب التیجان» که به دست تاریخ نویس عرب «ابو محمدعبدالملک ابن  هشام» نوشته شده و خود وی در تاریخ ۸۲۹- ۸۲۸ میلادی (۲۰۸-۲۰۹ هـ  ق) در گذشته است در مورد مذاکرات معاویه اوّل خلیفه  پنجم با عبیدابن شرویه (سالهای ۶۶۱-۶۶۸ میلادی) آمده است:
عبید ابن شرویه در مورد حمله شمر بن القطاف به آذربایجان در زمان «رایش» پادشاه یمن در حضور  معاویه صحبت میکرد؛ او اظهار میداشت که آنچه در حملة ابن القطاف اتفاق افتاده به دستور او بر روی دو سنگ نوشته شده که این سنگها اکنون( زمان وی)  نیز در آذربایجان نگهداری می شوند, وقتی صحبتهای عبید باینجا می رسد, معاویه سخن عبید را قطع کرده می پرسد:


آردینی اوخو - ادامه

زبان مادری ما شایسته مرگ نیست !

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ana dili

زبان مادری ما شایسته مرگ نیست !


به مناسبت روز جهانی زبان مادری ( 21 فوریه 2 اسفند)

          حسن راشدی: اول اسفند 1396

ایران کشوری کثیرالمله و کثیراللسان با جمعیت 80 میلیونی است که بنا به اظهار وزیر امور خارجه سابق دکتر علی اکبر صالحی 40% از مردم آن به زبان ترکی تکلم می کنند ، اما بسیاری از محققین ، جمعیت ترکهای ایران را بیشتر از این رقم میدانند .
یعنی ما در کشوری زندگی می کنیم که حداقل 32 میلیون نفر و یا جمعیت اکثریت نسبی آنرا ترکان تشکیل می دهند اما این اکثریت نسبی حق تحصیل به زبان مادری و ترکی خود ندارند. حال جای سئوال است که در کجای دنیا و در عقب مانده ترین و بدوی ترین نقطه آن کشوری پیدا می شود که 40% از جمعیت آن به یک زبان سخن گویند اما متکلمین آن حق تحصیل در حدّ ابتدایی هم به زبان خود نداشته باشند؟!
تمام مردم دنیا بدانند زبان ترکی ما که میراث معنوی اجداد ماست در ایران در حال مرگ است !


آردینی اوخو - ادامه

" بوزقورد" یا گرگ خاکستری ، نماد ترکان جهان

+0 بَگَن (Bəyən)

          

  Image may contain: 5 people, people smiling, people standing    

         گرفتن علامت شبیه " بوزقورد " توسط باراک اوباما

رئیس جمهور سابق آمریکا که نماد دانشگاه کالیفورنیا است       

 " بوزقورد" یا گرگ خاکستری ، نماد ترکان جهان 

                  حسن راشدی : اول / تیر / ۱۳۹۶

بعضی از همکشوریها، بخصوص کوروش پرستان و آریاچی های پان ایرانیست  از نام  و نماد "بوزقورد" یا گرگ خاکستری چنان می ترسند که انگار در کنار جنّ بسم الله گفته ای!

اینان در مورد "بوزقورد" آنچنان داد و هوار راه می اندازند که نه تنها با صدای جیغ و دادشان دیگران را می ترسانند، حتی خود نیز از این داد و فریاد به وحشت می افتند!

آنها بدون اینکه اطلاعات درستی از نماد و سمبل بوزقورد ، معنی و مفهوم این سمبل و چگونگی به وجود آمدن آن داشته باشند آنرا نشانه و دلیل " پان تورکیسم" دانسته و هر فردی را که انگشتان دست خودرا به علامت بوزقورد بگیرد ، دارنده تفکّر " پان تورکیسم " که می خواهد تمام ترکان دنیا از غرب چین تا دروازه‌های شهر " وین " در اروپا را زیر بیرق و پرچم کشور " توران" در بیاورد تصوّر می کنند؛ در حالی که  چنین تصوّر و برداشتی از این سمبل باطل و دور از واقعیت است و به علت پراکندگی ترکان در جغرافیایی به وسعت بیشتر از قاره اروپا ، چنین کاری محال و دور از تصور است.

 



آردینی اوخو - ادامه

آیا ما تورکها " ایرانی " به حساب می آییم ?

+0 بَگَن (Bəyən)


آیا ما تورکها " ایرانی " به حساب می آییم                                                                                                                                                                                                                    و مثل شما حق و حقوق داریم ؟!

     حسن راشدی ۹ شهریور ۱۳۹۵

Image result for ‫حزب پان ایرانیست‬‎

آنهایی  که  به آقای قاضی پور حمله  می کنند  آیا نقدی هم بر جمله نژادپرستانه خبرنگار  روزنامه ایران  دارند ؟   مخالفان اصلی  "فراکسیون تورک زبانان" مجلس و تدریس زبان و ادبیات تورکی آذربایجانی در دانشگاه "حزب پان ایرانیست "و همفکران این حزب است  که احتمالا این خبرنگار هم از آن گروه و دسته است ، اینها خودشان آزادانه و با پیشوند " پان " که  نماینده پیشوند افراطی گری است حزب تشکیل می دهند و  و مردم را برای شرکت در " نشست عمومی " که قرار است در ۱۵شهریور تشکیل شود دعوت می کنند ،



آردینی اوخو - ادامه