یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

جشن سال نو بهاری ( نوروز )میراث ملل

+0 بَگَن (Bəyən)
     

        Image result for novruz bayrami 

جشن سال نو بهاری ( نوروز )میراث ملل


         حسن راشدی : 25 اسفند  1395

بنا به پیشنهادجمهوری آذربایجان،[۱]مجمع عمومی سازمان ملل در نشست  ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ ( ۴ اسفند۱۳۸۸) ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز، به‌رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را در کشورهای بالکان ، اطراف دریای سیاه ، قفقاز ، خاورمیانه ، آسیای میانه و …جشن می‌گیرند توصیف شده‌است.

گرچه بعضیها اجرای مراسم روز نو بهاری و یا نوروز را به پارسیان نسبت می دهند ولی این جشن  سابقه بسیاری طولانی تر از آن دارد که بعضی ها آنرا به سلاطین ساسانی پارسیان و یا حتی هخامنشیان نسبت دهند .



آردینی اوخو - ادامه

اولین ملاقات خانواده حجت الاسلام عظیمی قدیم با وی در زندان " اوین"

+0 بَگَن (Bəyən)

  Image result for ‫عظیمی قدیم و علی باقری‬‎       

            اولین ملاقات خانواده حجت الاسلام  عظیمی قدیم  با وی در زندان  " اوین"

                                          پنجشنبه 19 اسفند 1395

بعد از گذشت دو ماه ویک  روز از دستگیری و بازداشت شدن  حجت الاسلام عبدالعزیز عظیمی قدیم  فعال ملّی - مدنی آذربایجان توسط نیروهای امنیتی و نگهداری ایشان در بازداشتگاه زندان اوین  تهران، امروز پنجشنبه  19 اسفند 1395 همسر و دختر ایشان در زندان اوین با وی ملاقات کردند.

همسر و دختر آقای عظیمی قدیم از شهر بناب  آذربایجان شرقی محل سکونشان به تهران آمده موفق به گرفتن مجوّز وملاقات با ایشان شدند.

بنا به اظهار خانم رقیه  سیّاری همسر حاج آقا عظیمی قدیم،  حال عمومی همسرشان مساعد بوده است.

برای مهندس علی باقری دیگر بازداشتی فعال ملی- مدنی آذربایجان که همزمان با آقای عظیمی قدیم در تهران دستگیرو بازداشت شده بود قرار وثیقه 200 میلیون تومانی صادر شده است که در حال تهیه آن می باشند .

هنوز از صدور قرار وثیقه برای آقای عظیمی قدیم خبری نیست .



"ما و قانون اساسی""

+0 بَگَن (Bəyən)
        
  
                      ما و قانون اساسی

                    علی افسرشهبازی (خوجالی)

اصولا در کشورهای جهان و البته دول دموکراتیک، یک " رابطه ی قانونی "بین محکومین و قوانین آن کشورها حاکم است؛ یعنی افرادی دست به فعالیتهایی میزنند که برخلاف قوانین رایج آن کشورها میباشد و لذا قوانین موجود جهت جلوگیری از بعضی ناهنجاریها افراد مذکور را تحت تعقیب قرار داده و برای جرائمی محکوم میکنند تا قانون و قانون گذار بتوانند در سایه ی اجرای قانون باعث برقراری آرامش در کشورهایشان شوند.اما این معادله در کشور ما برعکس عرف جهانی میچرخد و قانون به مسائلی اشاره کرده و به انجام آن متعهد میشود ولی همین قانون با عدم تعهد به وظایف خود، باعث بروز ناامنی هایی میشود و در اینجا جای قانون و "مجرم"! عوض میشود و افرادی در مقابل قانون صف کشیده و خواهان اجرای آن میشوند ولی قانون ناچارا دست به عمل مجرمانه زده طرفداران اجرای قانون را مجرم شناخته و محکوم میکند و همین عمل باعث میشود قوانین جامعه از حالت قداست خارج شده و یک فرهنگ قانون گریزی بر جامعه حاکم شود.


آردینی اوخو - ادامه

خوجالی فاجعه سی یا داشناک ارمنی لرین وحشیلیکلری

+0 بَگَن (Bəyən)

                خوجالی فاجعه سی

     یا داشناک ارمنیلرین وحشی لیکلری

                ( گئرچک حکایه )  

              

1992- جی ایل فئورال آیی‌نین 26 سی ( 1370 هجری شمسی ایلی ، اسفند آیی‌نین 7 سی ) آذربایجانین جنّّته اوْخشار گوشه‌لریندن بیری اوْلان قاراباغ بؤلگه‌سی‌نین مرکزی، خان کندی یاخینلیغیندا خوْجالی آدلی شهرجیکده گئجه یاریسینا یاخین کؤرپه‌لر آنالار قوجاغیندا یوخلامیشدیلار.

یاشلی ننه – بابالار نوه‌لرینه بابک – کوْراوغلونون ایگیدلیگیندن داستانلار سؤیله‌ییب، قاراباغ شاعری مُلا پناه واقف‌دن شعر اوْخودوقدان سوْنرا اؤزلری‌ده شیرین یوُخویا گئتمیشدیلر.

آتا – آنالار ایسه گون  چالیشمالارینی آرخادا قوْیوب گله‌جک اومیدی ایله گئجه‌نی سحر ائتمکده ایدیلر. لاکین ارمنی داشناکلاری بو جنّته اوْخشار بؤلگه‌نین هر یوْل ایله اوْلورسا اوْلسون اَله کئچیرمه‌سینی ذهنلریندن بیرآن بئله اوُنوتمامیش گئجه قارانلیغیندا قبرلری سؤکمک فیکیرینده اوْلان آج حیوانلار کیمی قارانلیغی گودوردولر!



آردینی اوخو - ادامه