یوردداش yurddaş

بو بلاگ آذربایجانلیلارین و ایراندا یاشایان باشقا تورکلرین دیل ، تاریخ ، مدنیت ، فولکلور و انسانی حاقلاری ساحه سینده چالیشیر .

اضطراری خبر!

+0 بَگَن (Bəyən)

اضطراری خبر !!


بو گون دوز گونو ( دوشنبه ) 24 آبان 1395 سحر چاغی 4 ریشتر گوجلویونده تبریز شهرینده زلزله اولموشدور . انسانلار قورخودان خیابانلارا تؤکولموشلر ؛ لطفا آرامش و تمکینلیگینیزی قوریون و شایعه لره اینانمادان هله لیک امن یئرلرده قالین!

...............................................................

آلینان سون خبرلره گؤره تانری‌یه شوکورلر اولسون بوگونکو تبریز زلزله سینده جان ضایعه‌سی اولمامیشدیر.


" ایرانیت " یک ظرف سیاسی و فرهنگی است، نه یک «مظروف» سیاسی و فرهنگی

+0 بَگَن (Bəyən)

                           " ایرانیت " یک ظرف سیاسی و فرهنگی است،

                               نه یک «مظروف» سیاسی و فرهنگی

                                            محمد حکیم پور 

                Image result for ‫اقوام ایرانی‬‎

"ایرانیت» یک ظرف سیاسی و فرهنگی است، نه یک «مظروف» سیاسی و فرهنگی. آنها که از ایرانیت به مثابه یک «مظروف» سخن می گویند، دانسته یا نادانسته به هدم «مظروف» ایرانیت فرمان می دهند که جز زبان ها و فرهنگ ها و اقوام ساکن در ایران نیست. آنها که ایرانیت را به یک «مظروف» تبدیل می کنند، در عمل کاری جز هدم و حذف «مظروف» حقیقی ایرانیت ندارند. آنها ریاکارانه عنوان می کنند که ایرانیت مورد نظرشان تنافری با ترک و کرد و بلوچ و عرب و... بودن ندارد، اما از یک سو تنها به گسترش زبان و فرهنگ قومی خاص در داخل و خارج ایران مشغولند، و از سوی دیگر از ترویج وگسترش زبان ها و فرهنگ های دیگر در داخل کشور ممانعت به عمل می آورند! از نظر این آقایان آن ایرانیتی فقط مجاز و مقبول است که «ظرف» خالی را قداست بخشد و «مظروف» را فرو گذارد!!!



آردینی اوخو - ادامه

تشنج آفرینی راسیستها و حمله به دکتر پزشکیان در نمایشگاه مطبوعات!

+0 بَگَن (Bəyən)
Image result for ‫نمایشگاه مطبوعات - دکتر پزشکیان‬‎

   تشنج آفرینی راسیستها و حمله به دکتر پزشکیان در نمایشگاه مطبوعات!  
               

                                       یکشنبه 16 آبان 1395  
                                                                                                                                       
من ( حسن راشدی ) امروز  یکشنبه 16 آبان 95   حدود ساعت  13جهت بازدید از غرفه های مطبوعات  در نمایشگاهی که در مصلی تهران تشکیل شده است به این مکان رفتم و ضمن بازدید از عرفه های مختلف از غرفه  " یول پرس -آچیق یول " نیز  بازدید کرده و دقایقی با مسئولین این غرفه نشسته  به گفتگو پرداختیم . در این اثنا خبر دادند که آقای دکتر پزشکیان نماینده مجلس و نائب رئیس آن  و رئیس فراکسیون نمایندگان مناطق ترک نشین هم  در نمایشگاه حضور دارند و از غرفه ها بازدید می کنند . دکتر پزشکیان ضمن بازدید از غرفه ها  به سئوالات بازدید کنندگان و غرفه داران هم جواب میداد . در این اثنا اینجانب از تلاش دکتر پزشکیان جهت تشکیل فراکسیون نمایندگان مناطق ترک نشین  به عنوان فردی از جامعه چند ده میلیونی ترکهای ایران تشکر کرده گفتم : " جناب دکتر با تشکیل این فراکسیون ،این تابو شکسته شد که خواست اثر جامعه ترکان ایران بود " . در همین اثنا از مسئولین غرفه های نزدیک که جوانانی تابع احساسات ناسیونالیستی افراطی  و دارای افکار به شدت پان فارسی بودند  و حتی با مسئولین غرفه نشریه " آچیق یول " بد رفتاری کرده بودند  دکتر پزشکیان را احاطه کرده  و  با رفتاری غیر مودبانه  و با صدای بلند  و حمله به طرف دکتر پزشکیان و خطاب به وی ، تشکیل فراکسیون نمایندگان ترک را  مخالف  قانون و  قومگرایی  و تجزیه طلبی  و مخالف منافع ملی  نامیدند ، اینجانب با دلیل و منطق و اینکه  تشکیل این فراکسیون  نه در راستای قومگرایی و  چیز دیگر  و نه در تضاد  با منافع ملّی  بلکه در راستای  توسعه همه جانبه کشور و در راستای منافع ملّی است و توسعه و ترقی واقعی و همه جانبه کشور  با توسعه و ترقی  همه جانبه اقوام  در ابعاد مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی  معنا پیدا می کند  و بدون در نظر گرفتن خواسته ها و نیازهای اقوام ،منافع ملّی معنایی ندارد ؛ یکی از دو جوان عصبانی  که موجب به وجود آمدن تشنج  و هیاهو در فضای  نمایشگاه شده بودند با عصانیت گفت : " شما جاسوس اردوغان هستید ! " منهم گفتم شما باید این اتهام را ثابت کنید و یا محاکمه  شوید " که  دوستانش به سرعت از صحنه خارج کردند. " فیلم قسمتی از این حادثه ":http://yolpress.ir/?p=21128


تشکیل فراکسیون نمایندگان مناطق تُرک نشین و نگرانیهای ناسیونالیستهای افراطی و تمامیت خواه !

+0 بَگَن (Bəyən)

        

 Image result for ‫اولین جلسه فراکسیون نمایندگان ترک مجلس‬‎

                 تشکیل فراکسیون نمایندگان مناطق تُرک نشین   

                                            و

                نگرانیهای ناسیونالیستهای افراطی و تمامیت خواه !

                                حسن راشدی : 14 آبان 1395 

تشکیل فراکسیون نمایندگان مناطق تُرک نشین در مجلس با تعداد 100 نماینده از آذربایجان و دیگر شهرها که در روز یکشنبه 9 آبان 95 و توسط سحنگوی آن اعلام شد و در جهت درک نیازمندیهای جامعه چند زبانی و چند فرهنگی کشور  و در راستای ایجاد بستری مناسب برای اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی به نتیجه رسیده است ، خواب ناسیونالیستهای افراطی فارس و تمامیت خواهانی که همه امکانات کشور را برای قومیت و زبان و فرهنگ خاص می خواهند، سخت آشفته کرده است !

آنهایی که حتی راضی نیستند فرزندان مردم آذربایجان و دیگر مناطق تُرک نشین ایران و یا 40%  از جمعیت ساکن در این کشور (1) پنج دقیقه در مدارس و دانشگاهها به زبان ترکی خود تحصیل کنند " (2) و " چیز نوشتن به زبان ترکی" (3) را در راستای تضعیف زبان رسمی و دولتی فارسی می پندارند که در سرتاسر ایران از جمله آذربایجان و کلیه مناطق ترک نشین زبان مطبوعات ، رادیو - تلویزیون ، محاکم ، ادارات و زبان تحصیل کلیه مقاطع آموزشی است ، سخت بر آشفته اند!



آردینی اوخو - ادامه

ناسیونالیستهای فارس و بنای پاسارگاد

+0 بَگَن (Bəyən)

                                 

  Image result for ‫سجده بر بنای پاسارگاد‬‎   

                                   ناسیونالیستهای فارس و بنای  پاسارگاد

                         آیا بنای پاسارگاد می تواند مقبره کوروش باشد ؟!

                                      حسن راشدی : 4 / 8 / 1395

آچیقلاما : 

من دؤرد گوندور چالیشیردیم بو مقاله نی بو وئبلگدا پایلاشام آمما نه ایش گؤرموشدولرسه اولموردو ؛ آمما بو گوندن اولدو !

ناسیونالیستهای  فارس زبان ایران ظاهرا روز هفتم آبان را روز بزرگداشت کوروش نامیده اند . به نظر می رسد این نوع نامگذاری  برداشت از ابتکار فعالین حرکت ملّی و هویت طلبان آذربایجان در نامگذاری اولین پنجشنبه و جمعه تیر ماه هر سال به عنوان " روز تولّد بابک خرمدین " باشد که در سالهای 1379 الی 1384 و تا زمانیکه نیروهای ویژه مانع برگزاری آن شدند ، مراسم با شکوهی در این روزها با شرکت صدها هزار نفر از ترکان سراسر کشور در قلعه بابک واقع در نزدیکی شهر کوچک کلیبر در آذربایجان شرقی برگزار می شد و این جمعیت انبوه با بالاترین فرهنگ ، رفتار ومنش خود در کنار برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای  تئاتر ،قصه گویی و شعرخوانی به زبان ترکی و نواختن موسیقی و اجرای رقص آذربایجانی و برنامه های فرهنگی و متنوع دیگر ، خواستار اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی و تحصیل به زبان ترکی آذربایجانی و اجرای عدالت در تقسیم امکانات کشور به نسبت جمعیت ملل و اقوام کشور ، از جمله جمعیت ترکان در ایران می شدند.



آردینی اوخو - ادامه

سوادآموزی با زبان مادری یک ضرورت برای موفقیت بیشتر است

+0 بَگَن (Bəyən)

                                    معاون وزیر آموزش و پرورش:

 

    تلفیق سوادآموزی با زبان مادری یک ضرورت برای موفقیت بیشتر است

معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش ایران گفت: کیفی بخشی سواد آموزی در کشور ضروری است و در این راستا اگر سواد آموزی با زبان مادری همراه باشد، موفق تر خواهد بود.

به نقل از ایرنا، علی باقرزاده امروز چهارشنبه ۲۸مهرماه۱۳۹۵، در جلسه کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان آذربایجان غربی افزود: آموزش ها در بخش سواد آموزی در دنیا به زبان مادری انجام می شود و هم اکنون باب توجه به این موضوع در کشور نیز گشوده شده است.

 



آردینی اوخو - ادامه